Fibergi, bra alternativ?

M

Midnightwalker

Har en häst som genom åren testat det mesta foder på, för att han har svårt att gå upp i vikt, har gett han nu Hippo Alfa (för digivande ston med grönmjöl och rikliga proteiner) och han blev kanon fin i kroppen. Jag vill absolut inte ge det under sommartid eller hösten, eftersom han går på bete då det kommer bli alldeles för mycket av det goda. :d Därför har jag funderat kring fibergi. Min häst klarar inte av havre, och så vitt jag vet är det havre i Fibergi (?) däremot har jag hört att den lilla mängden är det i princip inga hästar som reagerar negativt på.

Har du testat eller använder du Fibergi?
Vad tycker du? Bra / dåliga saker med fodret?

Sv: Fibergi, bra alternativ?

Har en häst som genom åren testat det mesta foder på, för att han har svårt att gå upp i vikt, har gett han nu Hippo Alfa (för digivande ston med grönmjöl och rikliga proteiner) och han blev kanon fin i kroppen. Jag vill absolut inte ge det under sommartid eller hösten, eftersom han går på bete då det kommer bli alldeles för mycket av det goda. :d Därför har jag funderat kring fibergi. Min häst klarar inte av havre, och så vitt jag vet är det havre i Fibergi (?) däremot har jag hört att den lilla mängden är det i princip inga hästar som reagerar negativt på.

Vi fodrar med Fibergi till 1 st stort halvblod, 170 cm tävlar lätta klasser fälttävlan, 2 b-ponnyer tävlar LA hopp och 1 C-ponny tävlar deb fälttävlan. Alla dessa svarar väldigt bra på Fibergi, det är smakligt och funkar till olika sorters hästar, heta som långsamma. Vi ger Fibergi Bas och är väldigt nöjda.

Det är ju dammfritt och inte pelleterat, vilket jag tycker är en fördel för du ser vad du ger...Sen halmhackelsen som är tillsatt gör ju att hästarna äter lite långsammare vilket är gynnsamt för deras matsmältning.

Negativt är att vi måste köpa en hel pall åt gången då det ingen ÅF finns hos oss.
Priset är helt ok för att vara ett fullfoder men jämför man med vanligt havre så är det ju dyrt förstås.

Vi är iaf väldigt nöjda med Fibergi!

Tack för ditt svar!

I vilken mängd ger du till vardera häst, hur många gånger om dagen och vad mer får hästarna, eller använder du endast fibergi och grundfoder därtill?

Otroligt dyr halm med melass är min erfarenhet.

Klarar sig hästen med en kvot på 6 i kraftfodret funkar det, vilket det kan göra om hästen går på bete. Men jag tycker definivt inte att det är värt priset, hästen måste äta stora mängder för att komma upp i kg.

VArför inte prova mustang? det är helt havrefritt åtminstone musli original

Jag har gett fibergi till min tös förut och det är toppen tycker jag. Det hände grejjer då =)

Men nu kör jag med Luzern hackat strå och andra foder och luzern
är fantastiskt det med. Men sedan finns det många andra foder som är toppen med.

Mustang, musli original har jag blivit tipsad om oxå, ska vara ett bra foder med även Hestekraft som blandas med korn lr havre 50/50.

Lycka till med foder valet ;)

//Malin

Mustang har jag testat, gillar inte riktigt müsli formen eftersom att dem tyngre råvarorna i müsli hamnar längre ner i säcken under transporteringen osv. alltså blir det aldrig jämnt ut med fodret, därför gillar jag inte musli.

Har kört pelleterat men det är inte riktigt bra att utfodra tillsammans med betfor eftersom att det inte åker ner i halsen så lätt på dom då. Fodrar alltså ihop med betfor.

Lusern vill jag inte ha på honom, gillar inte det man sväller och hackat gick han bara ner i vikt av.

Tja, vill Du ge halm och massor av socker (melass) så why not. Dyrt är det också...
Jag rekommenderar ngt av Salsa Hästfoder....
MAX 3% melass (socker) och ingen hackad halm, utan förstklassiga råvaror. Kika på www.salsafoder.se så kan Du se vilken sort Du behöver ge som komplement till Ditt grovfoder.
Absolut det mest prisvärda müslifodert för hästar i Sverige och dessutom svensktillverkat med svenska råvaror så långt det går...

Alla andra müslifoder innehåller MINST 8-10% melass (socker) och ofta importerade råvaror istället för svenska!

Gav min förra Fibergi Låg en kort tid. Slutade då havren steg honom åt huvudet för mycket. Både jag och hästen gillade fibergi. (bortsett från hans tossighet då) :smirk:

Det finns faktiskt muslisorter med mindre andel melass än 3%.
Eggersmann har t ex natur muslin utan melass i.

Bara en parantes.

Jag gav fibergi tidigare men då min häst ej tål melass är det helt uteslutet. Jag upplever det som att det är mer melass i fibergi idag än vad det var förr(några år sen).

Jag har fibergi bas och är otroligt nöjd med det. Min häst ratade Mustang musli helt en dag. Då fick jag rådet att pröva fibergin och han älskar det! Nu ger jag honom även lucern eftersom han tappat mycket muskler och behöver lägga på sig.

Otroligt dyr halm med melass är min erfarenhet.

Klarar sig hästen med en kvot på 6 i kraftfodret funkar det, vilket det kan göra om hästen går på bete. Men jag tycker definivt inte att det är värt priset, hästen måste äta stora mängder för att komma upp i kg.

men stora mängder = förlängd tuggtid = mer salivprod = naturligare för hästen...

en häst betar ju ca 18h/dygn.. så alla koncentrat är ju lite "fel"...

jag kör med fibergi till min, bla... gillar det, hästen gillar det.. tycker de blir fina av det!

hon får även breed å alfa. (svårfött fullblod)

Det finns faktiskt muslisorter med mindre andel melass än 3%.
Eggersmann har t ex natur muslin utan melass i.

Bara en parantes.

Jag gav fibergi tidigare men då min häst ej tål melass är det helt uteslutet. Jag upplever det som att det är mer melass i fibergi idag än vad det var förr(några år sen).

Fullt möjligt men detta är inte svenskt! och jag personligen vill ha svenskt foder med svenska produkter som är lokalt producerat = Salsa Müslifoder...detta dels för då vet jag mer vad hästen får i sig och dels för miljöns skull.....Och jag vill inte ge öretr i onödan utan behöver jag ge min häst ger den ört som jag specifikt behöver för ett specifikt tillfälle....

MEN.... Bara en parantes här-->
* Eggersman Classic Mix har 5,7% melass av sockerör
* Eggersman Cool Mix har 5,7% melass av sockerör
* Eggersman F har 3,7% melass av sockerör

melassfria är de INTE :angel:....och alla deras produkter har sockerörsmelass med minst 1,8%......

Aha, förstod inte att du bara räknade med svenska foder.

Muslin jag berättade om heter alltså Natur musli och innehåller ingen melass.

Här är innehållet:
43,4 % Korn (flingor), 27,0 % majs (flingor), 6,3 % majs (expanderat), 5,7 % vetekli, 5,0 % Lusernhö (torkat), 2,8 % Ärtor (flingor), 2,8 % mariatistelolja, 1,9 % morötter (torkade), 1,9 % Johannesbröd styckat, 1,0 % natriumklorid, 1,0 % Kalciumkarbonat, 0,5 % Dikalciumfosfat, 0,1 % magnesiumoxid

Sen får man ju tycka vad man vill om fodret i övrigt, vi har alla olika åsikter. Jag hade tex aldrig kunnat ge min häst Salsa då den innehåller så mkt melass. Men det finns alltså melassfria foder på marknaden.

men stora mängder = förlängd tuggtid = mer salivprod = naturligare för hästen...

en häst betar ju ca 18h/dygn.. så alla koncentrat är ju lite "fel"...

jag kör med fibergi till min, bla... gillar det, hästen gillar det.. tycker de blir fina av det!

hon får även breed å alfa. (svårfött fullblod)

Jag förstår inte ditt resonemang här, jag föredrar HELT KLART ett bra grovfoder framför en massa pytsande med TRE olika kraftfoder. Med en översyn av foderstaten klarar du dig säkert med ett kraftfoder, bara det kompletterar ditt grovfoder på ett bra sätt.

Ser ingen som helst anledning att tippa i hästen så mycket socker som Fibergi innehåller, det märks om inte annat på tandstenen...

Jag ger Hestekraft till mina. Det är havrefritt men kan kompletteras med havre eller korn. Det innehåller lucernhack istället för halm. Mer prisvärt än Fibergi. Det innehäller visserligen melass, men inte lika mycket som i Fibergi. Hästarna älskar det och kan stå och suga på popcornen en bra stund.:D
Jag har användt Fibergi tidigare, men då jag har eksemhäst undviker jag numera foder med för hög sockerhalt, som eventuellt kan påverka eksemet negativt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 036
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 675
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka