Fia har inte diabetes

Sv: Fia har inte diabetes

Kom på en länk du kan läsa.
Vet inte om du blir något klokare på den men....
klicka på Är maten rätt sammansatt(eller nått liknande)
Veterinärsvar

Du har rätt i att de katter som inte har njurproblem ska inte äta njurfoder då proteinhalten är för låg i detta foder. Men lite grand (några bitar) gör inget bara dom inte äter mest av njurfodret.

Jag har också gjort egen mat till Gustav efter Matildas Kokbok...
Det blev mycket populärt ett tag....men helst skulle Gustav velat äta enbart hjärta o inget ris m.m.

Det kommer nog att gå bra för dej o Fia. Det är alltid lite krångligt i början när man måste börja med nya grejer... :smirk:

Om jag hittar fler länkar kan jag skicka dem till dej om du vill......
letar ofta efter just länkar om njursvikt för att jag vill lära mig så mycket som möjligt.....

Det får du gärna göra. Jag är också intresserad, men samtidigt rädd att få reda på saker jag inte vill ha reda på.
Ju mer jag letade på patellaluxation, desto virrigare blev jag och nu vet jag absolut ingenting om hur det ska behandlas OM det ska behandlas och vad som är bäst för katten.

shattis skrev:
Men det är ju så att den skada som är skedd på njurarna går inte att göra något åt.Går inte att reparera s.a.s.
Men man kan förhindra att mer skada uppkommer.
Med njurfodret så kan man sakta ner processen som gör att njurarna blir sämre.
Utan den maten så förstörs njurarna MYCKET fortare.
Jag kan lova att UTAN njurfodret hade min Gustav inte levat idag...3år senare.
Njurmaten är ett snällt och lättsmält foder som gör att njurarna inte behöver arbeta så hårt som det gör med annat foder.
Men du kommer att få mer lättförståeligt svar av andra....
Men det finns INGEN anledning att redan nu avliva.....

Tyvärr är det en vanlig missuppfattning att njurfoder så att säga skonar njurarna från mer skada.
Det är inte helt sant.
Det njurfodret gör är att göra så att färre skadliga kväveprodukter bildas, så att mindre mängd ansamlas i blodet. Dessa kvävehaltiga produkter, som bildas när protiener metaboliseras, ska i normala fall filtreras ut av de friska njurarna, men ansamlas alltså i kroppen vid njursvikt, och det är det som ger upphov till många av de symtom som man ser vid njursvikt: matleda, illamående, klåda etc.
Däremot så är dessa kvävehaltiga produkter INTE direkt skadliga för njurarna, så att man minskar på dem gör alltså inte att njurvävnaden skonas, utan bara att man minskar ner på de symtom som annars uppstår vid njursvikt.
Nedbrytningen av njurvävnaden kommer fortskrida i samma omfattning oavsett vilken mat personen/katten äter.

Människor med njursvikt får ju också äta protienreducerad kost, just för att minska ner på de subjektiva symtomen.
Men forskning har visat att denna diet INTE förlänger livslängden på njurarna.
Därför diskuteras numera om det ens är värt det att ge proteinreducerad kost till njursjuka patienter. Även om det minskar på besvären så ger det ju andra besvär: Viktnedgång och muskelförtvining pga proteinbrist, matleda pga man inte får äta vad man vill, vilket i sin tur påökar viktreduceringen.

Jag hade en njursjuk katt. Han fick anabola steroider för katter i nästan hela sitt liv. Han blev 12 år gammal innan hans kropp inte orkade längre :(

MissFideli skrev:
Jag fick känslan av att njurfoder inte kunde göra nått alls åt det. Att stoppa är ju alltid nått, går det att köpa mer tid utan att katten lider så gör jag självklart det.

Fia hade ju sämre kreatininvärde än din. Ändå fick jag känslan av att veterinären inte tyckte det var så farligt sålänge hon inte var allmänpåverkad. Vilket jag inte tror hon är.
Men du verkar ju kunna, vad mer för symptom får dom? Lider dom eller blir dom bara trötta? Jag läste att dom kan börja matvägra och spy och sånt, men Fia har väl egentligen bara 2 symptom; dricker mer och tappar i perioder vikt. Dock tyckte vet inte att hon var i underhull, utan nu är hon i normalhull. T.o.m tror jag hon har gått upp lite efter veterinärbesöket.

Hon är glad och ser pigg ut, kanske sover mer, men det brukar hon göra sommartid. Men kan hon lida tror du? Alltså ha ont?

Oftast så uppkommer inte "besvärande" symtom av njursvikt förrän svikten har gått ganska långt.
Ökad törst och urinutsöndring är vanligtvis första stadiet. Då är njurarna fortfarande såpass friska att de fortfarande kan filtrera urinen någorlunda, men deras förmåga att koncentrera urinen försämras. Därav den ökade urinutsöndringen och även den ökade törsten.
Efter hand när njurvävnaden förstörs så kommer urinmängden minska, då njurarna inte längre klarar av att bilda urin alls. Då uppkommer ödem pga vätskeretention och därmed ökat blodtryck (märker väl inte katten av så mycket, men kan vara skadligt för övriga organ i kroppen).
När njurarnas filtrationsförmåga reduceras så ansamlas skadliga ämnen i blodet, som ger illamående med kräkningar, matleda och i vissa fall klåda.
Det ger också ofta obalans i elektrolytbalansen i kroppen, vilket kan yttra sig på olika vis. Tex kan katten få kalciumbrist med urkalkning av skelettet som följd.
Det är också vanligt att sjuka njurar läcker ut proteiner, som de i normala fall ska återresorbera i kroppen. Detta tillsammans med den proteinreducrade kosten ger ofta proteinbrist, med muskelförtvining och viktminskning som följd.

Alltså: De främsta symtomen som katten mår dåligt av är just illamåendet och kräkningarna. Någon uttalad smärta finns inte i symtombilden, men jag kan tänka mig att man känner sig allmänt dålig om man har njursvikt.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 304
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 1 april 2025
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka