Fia har inte diabetes

Sv: Fia har inte diabetes

Tjohoo!
smile13.gif

Njurfoder? Problem med njurar är ett helvete....

Nja, det är ju lite olika. Vissa kan ju leva ett långt liv med njurfel. Jag vet många som gör det (via ett annat forum).
Men vi tar en dag i taget nu, dock har jag ingen möjlighet att insulinbehandla henne så hade hon haft det hade det bara funnits en utväg.

Vad skönt! Njurfel är säkert inte heller kul, men du kan åtminstone utesluta diabeteshelvetet.

Hon verkar inte lida av njurarna nu, och som sagt, det finns massor av katter som lever många år med dåliga njurar.
Just nu verkar hon dessutom vara bättre, hon har gåt tupp lite i vikt och ser piggare ut. Men det kommer såklart gå i vågor. Vi får se hur dte går, nu behöver jag åtminstone inte avliva inom den närmaste tiden, förhoppningsvis lever hon många år till.

Min katt fick diagnosen njursvikt 2002 och är fortfarande pigg o kry och är fortfarande boss här hemma.
Nu var ju han ganska gammal när han fick det (16år).
P.g.a njursvikten har han gått ner ca 1kg vilket i sig inte kanske låter mycket
men han har alltid varit en slank katt så det syns rätt bra att han är smal.
Och iom att njurmaten har så lågt med protein så har musklerna han hade minskat ganska mycket.
Och han är mycket kräsen när det gäller maten men som tur är så finns det tre olika njurfoder torrt/blöt som jag kan variera emellan.
Men han har hittills levt ett gott liv hittills utan större besvär av sin njursvikt i snart 3år.
Och nu har jag även lärt mig lite genom ett annat forum vad njursvikt innebär och på så sätt sköta om honom ännu bättre så han kanske kan stanna hos mig ett bra tag till. :love:

MissFideli skrev:
Kommer du ihåg hans värden?
ureavärde var 2002 11.06 och nu januari i år låg det på 23
Kreatininvärdet från 2002 vet jag inte men i år låg det på 311

Så det är bra högt nu men, veterinären sa också att det kunde bero lite på att katten var hängig
(hade inte ätit o druckit så mycket på några dagar + ev inflammation i tandköttet)
+ att vi hade fått väntat utanför i en halvtimme så Gustav blev lite nerkyld.(lunchstängt)

Men nu är han piggelin igen och senare ska jag ta om blodprovet o se om det ändrat sig.
Problemet dock är att det är så svårt av få ur honom något blod.
Nu sist hade dom igentligen inte riktigt tillräckligt men det funkade ändå.

g1_small.jpg
Min lilla ögonsten

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick bara ett värde, gissar att det var det nedersta då. Normalt var 70-212 och Fia hade 400 tror jag.

Det måste vara Kreatininvärdet då....på mitt papper står det att det normala ligger från 143.
Men dessa värden är tydligen olika beroende vilken vet man pratar med.

Det du skrev förut om (via ett annat forum) om det är samma som jag tror det är(tycker mig känna igen din användarbild nämligen) så kan du gå in på min tråd"Kan någon förklara njurvärden?? så står där mycket intressant om njurvärden.

Ja, jag hänger på ett annat forum också. Ska kolla det. Jag fick ju värdet via telefon, men fick inget papper.

Jag läste ditt inlägg på det andra forumet....och jag förstår din reaktion....man blir s.a.s uppgiven på något sätt.
Men det är ju så att den skada som är skedd på njurarna går inte att göra något åt.Går inte att reparera s.a.s.
Men man kan förhindra att mer skada uppkommer.
Med njurfodret så kan man sakta ner processen som gör att njurarna blir sämre.
Utan den maten så förstörs njurarna MYCKET fortare.
Jag kan lova att UTAN njurfodret hade min Gustav inte levat idag...3år senare.
Njurmaten är ett snällt och lättsmält foder som gör att njurarna inte behöver arbeta så hårt som det gör med annat foder.
Men du kommer att få mer lättförståeligt svar av andra....
Men det finns INGEN anledning att redan nu avliva.....

MissFideli skrev:
Ja, jag hänger på ett annat forum också. Ska kolla det. Jag fick ju värdet via telefon, men fick inget papper.
Appropå det med dina provsvar.....du kan väl ringa till din veterinär och be om att få en kopia av din katts provsvar....det borde finnas i deras journaler.
Det kan vara bra att ha om du gör ett nytt blodprov någon gång.
Att gemföra alltså...
Mitt senaste provsvar fick jag genom att de tog en kopia åt mig.

Jag fick känslan av att njurfoder inte kunde göra nått alls åt det. Att stoppa är ju alltid nått, går det att köpa mer tid utan att katten lider så gör jag självklart det.

Fia hade ju sämre kreatininvärde än din. Ändå fick jag känslan av att veterinären inte tyckte det var så farligt sålänge hon inte var allmänpåverkad. Vilket jag inte tror hon är.
Men du verkar ju kunna, vad mer för symptom får dom? Lider dom eller blir dom bara trötta? Jag läste att dom kan börja matvägra och spy och sånt, men Fia har väl egentligen bara 2 symptom; dricker mer och tappar i perioder vikt. Dock tyckte vet inte att hon var i underhull, utan nu är hon i normalhull. T.o.m tror jag hon har gått upp lite efter veterinärbesöket.

Hon är glad och ser pigg ut, kanske sover mer, men det brukar hon göra sommartid. Men kan hon lida tror du? Alltså ha ont?

Senast ändrad:

Tittade och dom hade bara ett litet kvittoliknande papper. Inte massa siffror och så, förutom dessa. Men jag ska nog ringa dom iaf på måndag.

MissFideli skrev:
Jag fick känslan av att njurfoder inte kunde göra nått alls åt det. Att stoppa är ju alltid nått, går det att köpa mer tid utan att katten lider så gör jag självklart det.

Fia hade ju sämre kreatininvärde än din. Ändå fick jag känslan av att veterinären inte tyckte det var så farligt sålänge hon inte var allmänpåverkad. Vilket jag inte tror hon är.
Men du verkar ju kunna, vad mer för symptom får dom? Lider dom eller blir dom bara trötta? Jag läste att dom kan börja matvägra och spy och sånt, men Fia har väl egentligen bara 2 symptom; dricker mer och tappar i perioder vikt. Dock tyckte vet inte att hon var i underhull, utan nu är hon i normalhull. T.o.m tror jag hon har gått upp lite efter veterinärbesöket.

Hon är glad och ser pigg ut, kanske sover mer, men det brukar hon göra sommartid. Men kan hon lida tror du? Alltså ha ont?

Om min Gustav skulle lida skulle jag se det på en gång och då hade jag åkt direkt och avlivat....vi har i alla fall varit tillsammans i snart 19år och då kan man läsa av honom bra.

Gustav har sedan 2002 gått ner i vikt(1kg) men efter det så har han hållt sin vikt men han går inte upp något tyvärr.
Han sover ganska mycket vilket också beror på åldern tror jag.
Men annars så är han som vanligt.....pratar mycket med mej och ger jag honom lite kattmynta så leker han faktigt ett tag också.

Så humöret är som vanligt.....så de enda symtomen på honom är mera trött än förr och viktnedgången.....och muskelmassan har försvunnit bra mycket...men har tillräckligt kvar så han hoppar upp i bokhyllan o så.
Kräsen med maten är han iof men det har han varit jämt....då brukar jag hälla lite tonfiskvatten över maten och då äter han igen....

Tycker att det låter bra med din katt.....tror i det fallet att min mår lite sämre än Fia. Och jag tror också att din veterinär har rätt.
För min sa också att jag inte skulle vara orolig när jag hörde värderna...för mig lät dom oerhört höga men hon sa att det fanns katter som hade ett keratinvärde på 900 utan att för den skull vara jättesjuka.

Så du kan lugnt fortsätta att prova ut Fia's foder i lugn o ro....
Jag brukar ha torrfodret framme hela tiden och även bjuda på blötfoder.....allt för att försöka få i Gustav så mycket som möjligt.

Ja, tanken är att Fia ska gå på fri tillgång för att kanske gå upp lite till i vikt. Men jag har ju en fertil 1-åring som absolut inte klarar sig på den maten, så hon får inte äta. Ingen av dom andra bör väl äta nån större mängd av njurfodret (blir FKD från Specific), så jag får ju hålla koll på det med.
Dock ska dom andra 2 förhoppningsvis sättas över på egenfixad mat (dvs inte köpt kattmat) och då vet jag inte om det går att ha kvar Fia på fri tillgång. Hon kommer också sättas över på egengjord mat, men då en mer proteinfattig typ som är för just njursjuka katter. Dock kommer hon ha en skål njurtorrfoder stående på balkongen för dom sommardagar när hon inte kommer hem innan jag åker till jobbet.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 304
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka