Fet på hö eller inte?

Sv: Fet på hö eller inte?

Min shettis ser också ut så där.
Shettisar har ofta stora magar p.g.a. att tarmpaketet är större än själva hästen.
På min är det extra tydligt, då han förutom att vara av liten ras även har defekten dvärgväxt.
Något som är vanligt just på Hollänska Shetlansponnyer.

Rätta mig om jag är ute och cyklar, men en häst blir fet av för mycket energi och smal av för lite. Hästen behöver proteiner eftersom det är en omsättning på proteiner i kroppen. Drar man ner på energin och ligger kvar på proteinet leder ju detta till en högre kvot. Alltså borde man sikta på en lite högre kvot till hästar som behöver banta/ har lätt för att gå upp i vikt, just för att se till så de har tillgång till proteiner trots att man drar ner på energin.

Under en period så undrade jag om jag skulle bli tvungen att skaffa en skateboard för att lägga hans mage på.
Det var liksom ingen luft kvar mellan magen och marken.
Det var då som vi fick bestämda veterinärorder om bantning.

Numera så är han i rätt hull även om magen är stor.

Iccic skrev:
Rätta mig om jag är ute och cyklar, men en häst blir fet av för mycket energi och smal av för lite. Hästen behöver proteiner eftersom det är en omsättning på proteiner i kroppen. Drar man ner på energin och ligger kvar på proteinet leder ju detta till en högre kvot. Alltså borde man sikta på en lite högre kvot till hästar som behöver banta/ har lätt för att gå upp i vikt, just för att se till så de har tillgång till proteiner trots att man drar ner på energin.

Just så har jag bantat min nordsvensk! Pga skada har inte kunnat motioneras i spec stor utsträckning så jag har reglerat viktnedgången med maten.
Vårat hö har 7,5 MJ och 39 smb rp. Han har fått 5-7kg hö och 5-6 kg halm (beroende på temp) och Krafft Protein + lite betfor. Har strävat efter kvot på 7. Han ser nu kanon fin ut. Min erfarenhet har annars varit att bantade hästar tappar mycket muskler och lätt blir bukiga och svankiga i ryggen men på det här sättet har hen inte blivit det.
Sen brukar jag tänka så att det tar ungefär lika lång tid att banta hästen som det tog för den att bli fet..

Ser jättefin ut din Shettis!
Tycker att du ska lägga till ett halvt kg halm. Defenetivt ej kraftfoder med mkt protein i. Shettisar är jättekänsliga för protein och får lätt fång av detta. Ej heller lucern/soja,utan fortsätt med 2,5kg hö och lägg till 1/2kg halm till och börjamed och öka sedan på halmen om det behövs.....Mkt motion oxå.
(Har jobbat mkt med shettisar).
Lycka till!
"arbetsmyran"

arbetsmyran skrev:
Shettisar är jättekänsliga för protein och får lätt fång av detta. Ej heller lucern/soja,utan fortsätt med 2,5kg hö och lägg till 1/2kg halm till och börjamed och öka sedan på halmen om det behövs
Det där är inte sant.
Protein har inte med fång att göra över huvud taget.
Många är de ponnyer som har fått lida proteinbrist av denna missuppfattning.

Övervikt, snabba foderbyten och antagligen sockerhalten i det späda vårgräset är saker som ger fång.

Du hann före mig! Dessutom är det tyvärr inte bara det späda vårgräset som innehåller lättsmälta kolhydrater, de perioder på framför allt försommaren med kalla nätter och soliga varma dagar får kolhydraterna i gräset att gå bärsärk...

I_U, har du inga bilder på din shettis? jag såg en till salu-annons för ett tag sedan som var det värsta jag sett hittills, det var nog bara 5 cm mellan mage och mark. På ryggen på den lilla shettisen satt en unge med benen i spagat...
//marti

*kl*

Jag tackar alla för dom jätte bra svaren jag har fått! Ju mer jag tittar på henne desto tjockare blir hon:o

Nu har jag hittat mer bilder på henne.
{565E7CAB-1473-4175-A7FD-8B82EE6C4577}.jpg

{99734EC4-3EF3-4D94-9602-9A411CAAF243}.jpg

{DC5A0E64-17EE-4C4C-B5DA-4DF7B667E38B}.jpg

När jag stod och tittade på henne idag så ser det inte ut som att hon har en hård mage, utan den är med mjuk. Speciellt "sladrig" är den mot buken.

Kanske ska tillägga att denna hästen har en mage av stål, aldrig haft varken fång eller kolik och då ska ni veta att hon har konstiga mat vanor (rymt och stått och ätit torr betfor utan att visa något).

Jag är tacksam för alla tips och ideér:bow:

Du hon ser ut som om hon också är dvärgväxt.

Jättestor mage.
Mycket korta ben, samt sabelbent i frambenen.
Rund bulle i pannan, som på ett föl, MYCKET signifikant för dvärgväxt.
Samt sätesmuskulatur som verkar fästade direkt i hasen utan några senor emellan.

Min Lille ser ut precis sådär.
Plåtmage verkar också följa med.

I det läget så kan du inte mäta hullet genom att titta på magen.
Du måste känna efter revbenen på flanken.

Jag har bara bilder på min när han mår bra.
Det blev inga tagna under den "groteska" perioden.
Men jag skall försöka att hinna scanna in några bilder till helgen.
Så att ni får se hur mycket den liknar _moa_´s lilla häst.

:o Jag tycker nog inte man ska ge det lilla shetlanet massa kraftfoder, det kan sluta med fång....Det är inte roligt, kan ja säga.....Byt ut lite hö mot halm, att hon är tjock, beror nog på att hon rör sig för lite...;)

arbetsmyran skrev:
Ser jättefin ut din Shettis!
Tycker att du ska lägga till ett halvt kg halm. Defenetivt ej kraftfoder med mkt protein i. Shettisar är jättekänsliga för protein och får lätt fång av detta. Ej heller lucern/soja,utan fortsätt med 2,5kg hö och lägg till 1/2kg halm till och börjamed och öka sedan på halmen om det behövs.....Mkt motion oxå.
(Har jobbat mkt med shettisar).
Lycka till!
"arbetsmyran"
:smirk: Absolut mer halm än protein, ponnyn som är lättfödda ska ej ha proteinrik kost, det ger fettma och det går åt än massa energi att bryta ner detta,de blir bara fetare och fetare och kan sluta med fång...Tyvärr....:crazy:

rocki skrev:
:smirk: Absolut mer halm än protein, ponnyn som är lättfödda ska ej ha proteinrik kost, det ger fettma och det går åt än massa energi att bryta ner detta,de blir bara fetare och fetare och kan sluta med fång...Tyvärr....:crazy:

Eftersom det går åt mer energi för att bryta ner protein borde hästen bli smalare istället, eller hur...

Det tyckte jag med, när vi var på en föreläsning angånde foderstaten....sa hon att det var därför min flickas c-ponny blev slöare och latare och fetare, för det gick åt för mkt energi för att kunna förbränna den höga proteinhalten somdet var i kraftfodret, han skulle inget ha sa hon, höt var bra....Tog bort kraftfodret, och kan du tänka , han blev faktiskt både smalare och mkt piggare.....

rocki skrev:
Det tyckte jag med, när vi var på en föreläsning angånde foderstaten....sa hon att det var därför min flickas c-ponny blev slöare och latare och fetare, för det gick åt för mkt energi för att kunna förbränna den höga proteinhalten somdet var i kraftfodret, han skulle inget ha sa hon, höt var bra....Tog bort kraftfodret, och kan du tänka , han blev faktiskt både smalare och mkt piggare.....

Ja men det är inte så konstigt. Du tog ju bort foder och följaktligen blev det mindre energi hästen fick i sig.
Mindre energi (fett, protein, kolhydrater) än hästen förbrukar och den kommer att gå ner i vikt.

Sen kan det i ditt fall även ha spelat in att hästen rörde mer på sig eftersom den blev piggare.

HannaZ skrev:
Ja men det är inte så konstigt. Du tog ju bort foder och följaktligen blev det mindre energi hästen fick i sig.
Mindre energi (fett, protein, kolhydrater) än hästen förbrukar och den kommer att gå ner i vikt.

Sen kan det i ditt fall även ha spelat in att hästen rörde mer på sig eftersom den blev piggare.
:smirk: C-Ponnyn tränades i både hoppning och dressyr varje vecka, reds 4-6 dagar i veckan sammanlagt, ca 3 års tid......Då tro man ju hästen behöver ha kraftfoder oxå eftersom han tränas och rids konternuelligt,för musklernas skull. Men i vissa fall går det inte,jag menar att det kan va så att det funkar inte på alla, mår bättre utan....Dem får i sig vad dem ska ändå. (man kan ge lite extra vitaminer, mineraler.);)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 974
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Tänkte kolla om någon är har tips mot dåliga magar. Mina två hästar har på senaste tiden varit väldigt dåliga i magen, och jag kan inte...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama