Emtherlia

Trådstartare
Kallar du dig feminist? Vad betyder "att vara feminist" för dig?

Anledningen till min frågeställning är att jag tittade på programmet "Fittstim - min kamp" på ettan igår. (går att se här:http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1 ) Programmet efterföljdes även av en debatt.

Såg ni programmet? Vad tyckte ni?

Sv: Feminist?

Jag har inte sett programmet men ja, jag kallar mig feminist.

För mig är det enkelt. Mitt argument är "halva makten och hela lönen". Så länge vi inte är där så är jag feminist.

För mig är det så oändligt självklart att män och kvinnor ska ha samma möjligheter och samma rättigheter.

Jag såg slutet av Belindas program och sedan såg jag Debatt.

Satt och tittade på Debatt och insåg att detta var nog första gången jag höll med Gudrun Schyman i något :p

Ebba Witt Brattström var också mycket bra. Andra deltagare var mest pinsamma.

Såg inte programmet och kallar mig inte feminist. Jag är för lika rättigheter, lika lön för samma jobb och jämställdhet, men ser skillnader i könen som jag accepterar och förstår att det inte alltid går att jämställa.

En man kan inte få barn, amma mm. En kvinna är NORMALT sett inte lika fysiskt stark som en man och kan arbeta på lika villkor på en "tung" arbetsplats.

Kvinnor och män är båda människor som bör respekteras, men helt lika blir vi aldrig.

Fast det finns ju feministiska inriktningar som bejakar just skillnaden mellan kvinnor och män. Två feminister kan ha väldig olika tänk och ändå vara feminister :)

Fast det finns ju feministiska inriktningar som bejakar just skillnaden mellan kvinnor och män. Två feminister kan ha väldig olika tänk och ändå vara feminister :)

Absolut, men jag vill inte kalla mig feminist ändå:p

För mig är det självklart att vi alla ska ha lika rättigheter mm, men i allt funkar det inte enligt mig, och jag har därför helt andra åsikter i vissa frågor där "riktiga" feminister hade hållt för öronen om de hört vad jag som kvinna tycker om vissa saker ;)

En kvinna är NORMALT sett inte lika fysiskt stark som en man och kan arbeta på lika villkor på en "tung" arbetsplats.

Vilka arbeten tänker du på där kvinnor inte klarar av samma arbetsbörda?

KL

Jag kallar mig feminist och har börjat försöka snappa upp så mycket jag kan. Tycker att vi lever i en sned värld.

Jag såg programmet och det kändes ganska negativt mot feminism. Lite som att Belinda tycker feminism gått för långt och jag tycker inte att det gjorde att feminister fick ett bättre rykte så att säga.

Jag kallar mig feminist. För mig är feminism jämställdhet och något vi alla bör kämpa för.

Det jag funderar på är dock detta med lönen, är det så att kvinnor får sämre lön för samma arbete eller är det att kvinnor i större utsträckning väljer jobb som betalar sämre ex vårdjobb?

En kvinna är NORMALT sett inte lika fysiskt stark som en man och kan arbeta på lika villkor på en "tung" arbetsplats.

QUOTE]

Det var tur du skrev NORMALT där, eftersom jag på flertalet arbetsplatser varit minst lika stark som någon kille :p

Många tjejer verkar ju tro att de saknar muskler och använder dem därför alltför sällan :confused:

Vilka arbeten tänker du på där kvinnor inte klarar av samma arbetsbörda?

KL

Jag kallar mig feminist och har börjat försöka snappa upp så mycket jag kan. Tycker att vi lever i en sned värld.

Brandmän som ska dra ut folk ur brinnande bostäder och behöver styrka till det, till viss del poliser ( vid exempelvis stora tunga våldsmän som inte gå att prata till rätta), tunga gruvarbeten ( det finns naturligtvis undantag), tunga industriarbeten där kvinnor få be männen om hjälp för att orka lyfta. Ja, bla dessa yrken, men även andra tunga yrken där kvinnor av rent fysiska skäl inte klarar samma styrka som en man ( rent generellt och jag vet att det finns undantag åt båda hållen).

En kvinna kommer dessutom alltid att vara den som föder barn och får vara "ledig" pga det, hur mycket mannen än vill hjälpa till och kan vara hemma sen. Vi är inte lika helt enkelt, men bör naturligtvis ändå ha samma rättigheter utöver i samhället. En kvinna som föder barn blir "tjock" av graviditeten ( drabbas av foglossning, illamående, storlek på magen mm) och har inte samma möjligheter att jobba på som mannen i detta fall.

Inte sett, däremot tror jag att jag sett en hel del negativ kritik om programmet. (eller om ett annat liknande program som skulle gå nu ungefär).

Båda delarna. Sedan sjunker lönerna (och statusen) om ett yrke går från att vara mansdominerat till att vara kvinnodominerat.

Men jag har för mig att kvinnor, beroende på sektor, tjänar någonstans mellan 91-98 % av männens lön för samma arbete när ALLA andra faktorer var borträknade, men det var något år sedan jag kollade på den statistiken. Kan leta upp senare, men var på SCB jag hittade det.

Inte sett programmet, men givetvis kallar jag mig feminist. Klart att vi ska ha samma rättigheter och skyldigheter, oavsett kön. :)

QUOTE]

Det var tur du skrev NORMALT där, eftersom jag på flertalet arbetsplatser varit minst lika stark som någon kille :p

Många tjejer verkar ju tro att de saknar muskler och använder dem därför alltför sällan :confused:

Jag är själv ganska stark och är inte rädd för att ta i, men ändå hade jag tex inte orkat med att dagligen jobba på exempelvis flyttfirma och bära ton varje dag som min bror gör vid sitt extraarbete. Det finns liksom gränser mellan oss, även om jag återigen poängterar att det finns undantag åt båda hållen.

Fast det där är ju BS. Både för kvinnor och män är det antagningsprov till både brandmannayrket och polisyrket, så där fallerar ju könsaspekten direkt. Det är ju knappast som att de flesta männen jag känner skulle klara antagningsproven för brandman/polis idag, precis som de flesta kvinnor jag känner inte skulle klara det. De som är intresserade av det tränar ju för att fixa det, såklart!

Och samma sak för alla andra yrken (men jag menar, i de flesta ((mansdominerade)) tunga yrken vinner ju maskiner och hjälpmedel plats, är ju bara i vården personalen fortfarande ska slita med sina kroppar istället för att använda de hjälpmedel som finns).

Men det är klart, när du VILL att det ska vara exkluderande att vara kvinna så är det ju det såklart.

Fast alltså, så är det ju inte. Om du inte hade haft något val hade du såklart kunnat jobba på en flyttfirma och burit massor, din kropp hade vant sig, du hade blivit starkare och du hade fixat det. Antagligen hade du inte tyckt att det varit roligt, men har man inget val har man.

Att säga att du inte skulle orka det för att du har fitta istället för kuk är ju något du väljer.

Fast alltså, så är det ju inte. Om du inte hade haft något val hade du såklart kunnat jobba på en flyttfirma och burit massor, din kropp hade vant sig, du hade blivit starkare och du hade fixat det. Antagligen hade du inte tyckt att det varit roligt, men har man inget val har man.

Att säga att du inte skulle orka det för att du har fitta istället för kuk är ju något du väljer.

Nej, jag har inte styrkan att bära något som väger för mycket, men min bror är starkare och orkar. Visst kan jag träna upp mig en hel del, men jag kommer aldrig upp till samma styrka som en vältränad man gör. Varför tror du annars det finns olika tävlingar ( OS, SM, VM mm) där kvinnor och män skiljs åt? Varför tävlar de inte tillsammans om vi var jämlika?

Vad dillar du om? Jag har inte någonstans hävdat att män och kvinnor generellt sett är lika starka.

Om din bror hävdar att de på hans jobb lyfter så tungt att det är fysiskt omöjligt för en kvinna, oavsett styrka, att göra det så ljuger han. Inte en suck att de skulle kunna lyfta så tungt dagarna i enda och hålla en vecka. Men ja, jag hävdar att en frisk kvinna kan ha och vänja sig vid ett fysiskt tungt jobb, precis som en man.

Fast det där är ju BS. Både för kvinnor och män är det antagningsprov till både brandmannayrket och polisyrket, så där fallerar ju könsaspekten direkt. Det är ju knappast som att de flesta männen jag känner skulle klara antagningsproven för brandman/polis idag, precis som de flesta kvinnor jag känner inte skulle klara det. De som är intresserade av det tränar ju för att fixa det, såklart!

Och samma sak för alla andra yrken (men jag menar, i de flesta ((mansdominerade)) tunga yrken vinner ju maskiner och hjälpmedel plats, är ju bara i vården personalen fortfarande ska slita med sina kroppar istället för att använda de hjälpmedel som finns).

Men det är klart, när du VILL att det ska vara exkluderande att vara kvinna så är det ju det såklart.

Jag har själv jobbat inom industri. Jag blev antagen till skiftbas, just pga att jag var stark och kunde mitt jobb, samtidigt som jag hade intresse och var pålitlig. Men ett antal gånger fick jag be en man i mitt skift om hjälp, då jag inte orkade bära de tyngsta säckarna ( jobbade med kemikalier), då jag inte orkade pressa ner 200 kilo av tryckkraft för hand. Han orkade....

Jag hade inte brytt mig om ifall han tjänat mer pengar än mig, han var duktigare i vissa delar jag inte kunde klara. Däremot var nog jag en bra bas för mina kollegor över lag, men att bara se sig själv som kvinna och inte klara av allt det tyngre som skulle göras? Nej, mannen var mer värd där som klarade av det, trots att det handlade om kanske 2 % av jobbet...

Jag säger det igen, oavsett tester, så är mannen starkare generellt sett, oavsett jobb som brandman eller polis..

Ja, jag kallar mig absolut feminist. För mig handlar det om att alla människor inte ska känna sig begränsade pga det biologiska kön man föds med.

Ja, kvinnor föder barn, och generellt har vi inte samma fysiska förutsättningar som män. Det viktiga anser jag dock vara att dessa skillnader inte på något sätt ska få begränsa oss i våra liv enbart pga könet.

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar