Felreggad färg.

Reykur

Trådstartare
Jag har funderat lite.
Min katt är reggad som b03, choklad bicolor men jag börjar bli ganska säker på att han är en b02, Harlekin.
På bedömningssedeln från första utställningen står det b02, en felskrivning, men tydligen är det inte bara jag som ser honom som en 02.

Kommer detta ha någon betydelse? Bör jag registrera om färgen på något vis och hur går jag då tillväga?

De solida färgade fälten måste vara tydligt separerade från varandra, jämna i färgen och harmoniskt fördelade

Det är speciellt den fetmarkerade meningen, samt de beskrivande bilderna på sverak.se som får mig att fundera.

Har dåligt med bilder där man ser hur han är tecknad, men han har många mellanstora till små färgade fällt på kroppen, väl avskilda från varrandra Dålig bild, men man ser ju lite.

harlekin02.jpg

Han är ganska precis teknad som ovan, Harlekin.

Deffinitivt inte så här
bicolor03.jpg

Sv: Felreggad färg.

Man ska nog inte gå direkt efter dom där bilderna. Harlekin betyder att katten är mer vit är färgad. Bicolor allt under det.
Jag tycker att din kisse på bilden ser ut att vara harlekin, men det beror på färgen på den andra sidan. Är han väldigt mycket choklad där så är han nog bicolor, är det mindre choklad så är han nog ändå en hq. Har du nån bild på andra sidan?
I vilket fall så är han troligen på gränsen, därav chansningen.

Nu minns jag inte på rak arm om rexarna också ska vara vitfläcks uppdelade...
Men ska dom det så tycker jag att han är Harlekin...

För det finns massor med Turkiska Vanar som är mer fläckade, men dom får vara nästan helt färgade utan att man får ändra dom från vantecknade till Harlekin eller bicolour... :angel:

Hej
Håller med om att det troligen är en 02a. Rexarna tävlar färgindelade men efter som inte färgen har någon poäng så spelar det inte så stor roll.....
Du kan förgändra genom att en blanket som finns på www.sverak.se (kostar en slant att göra dock)....

Man ska nog inte gå direkt efter dom där bilderna. Harlekin betyder att katten är mer vit är färgad. Bicolor allt under det.
Jag tycker att din kisse på bilden ser ut att vara harlekin, men det beror på färgen på den andra sidan. Är han väldigt mycket choklad där så är han nog bicolor, är det mindre choklad så är han nog ändå en hq. Har du nån bild på andra sidan?
I vilket fall så är han troligen på gränsen, därav chansningen.

Tyvär måste jag rätta dig på vitfläcksgraden...
01 Van
02 Harlekin
03 Bicolor
(04 Mitted Endast hos Ragdoll)
(05 Snowshoe Endast hos Snowshoe)
09 Vitt- obestämd mängd

Nja, jag hade visst lite brått. På britterna har vi inte 04-09 utan allt under 02:ans mängd är 03. Även om det handlar om en prick under hakan. Däremot på rexar kanske ni har 09, glömde tänka längre än på min egen ras :angel:
Britten får även poäng på färg och tävlar inte i grupper.

Skulle säga att han är en 02:a. Har du någon annan bild på honom där man ser med choklad (det är inte så ofta man får se en choklad-devon)? Han ser väldigt mörk ut.

Det är lätt hänt...:) Rexarna slås Ju ihop, vitt eller inte... Tråkigt ibland då man själv har starkt färgade rexar....:bump:

Min kamera förvränger verkligen färger, speciellt med blixt men jag har gjort ett försök att leta rätt på bilder som något sånär visar verkligheten;)

6 veckor
14 veckor
14 veckor
5 månader

Vad skulle du tippa att han hade för färg, om han inte är choklad?

Det är lätt hänt...:) Rexarna slås Ju ihop, vitt eller inte... Tråkigt ibland då man själv har starkt färgade rexar....:bump:

rexarna slås inte ihop. de med vitfläck (oberoende av mängd) bedöms för sig. däremot så bedöms ju inte färgen.

Skulle nog tro att han är choklad. Det enda man kan förväxla choklad med är väl burmabrun egentligen och vad som är mest sannolikt vågar jag inte säga förrän jag sett stamtavlan. ;)

Pappa, S*IzaRex Eek-a-Mouse Pawpeds

Mamma, S*Citrinens Gisela Pawpeds

Min amatörmässiga chansing säger att choklad är mest sannolikt ;)
Men choklad på devon är alltså ganska ovanligt? Jag tycker det är otroligt vackert och en spännande färg.

Med denna stamtavla känns det lite hugget som stucket faktiskt. Farmorn har gett lila och bär således på choklad. Å andra sidan så bär farmorn även på burmaanlaget för hennes pappa är burmabrun med vitt.

Tonkanes finns på morssidan också och därmed även burmaanlag. För att hitta något som har med choklad att göra på morssidan måste man gå 6 generationer bak så jag vette tusan... burmabrun kanske är mer sannolikt ändå.

Skulle haft en bild på Pichons Hiawatha så hade vi kunnat jämföra din grabb med honom som är burmabrun och vit.

Såg för övrigt att min Geisha är din killes morfars farmor. ;)

Choklad är inte den vanligaste färgen på svenska devons men jag och även andra uppfödare misstänker att alla choklad inte är choklad... vi har väldigt många tonkar och siam-maskade katter men väldigt få burmamaskade och det är en märklig ekvation eftersom det ändå krävs både burmaanlag och siamanlag för att man ska få tonk.

Hmm.. Spännande! Kanske man skulle göra lite efterforskningar, någon i devonvärlden borde ju ha en eller ett par bilder på denne Hiawatha. ;)
Man kan även DNA testa katten för att få reda på om den är burmabrun va? Inte för att det egentligen är av så stor vikt då Rustie inte är avelsmaterial, men det vore intressant att veta, och kanske av värde för föräldradjuren?
Måste fråga lite om detta med färggenetik igen, hoppas du inte tycker att mina frågor är dumma ;)
Oscar, min blå hane jag strax får hem fick lila syskon, var av den ena eventuellt är lilatonkanes. Bär även Oscar på dilution då eller kan man inte veta det förens han fått ev. avkommor? Hur är det med tonkanes, kan han bära på det eller är det ett anlag som alltid syns?

Jag är ledsen om jag var otydlig :confused: men det var just så jag menade. Med vitt eller utan....

Sen delar man lite till men än då....;)

Kan tyvär alldeles för lite om DRX och utfärgning på dessa,:cry: men jag skulle säga Chokald:confused: ... men jag kan bara CRX:D

Det är klart han bär på dilution, han är ju diluterad själv ;) Det du menar är säkert om han bär på choklad (som ju blir lila diluterat) och det är inte omöjligt, DNA-testar man får man veta...

Maskanlag kan han bära, men inte tonkanesmask, för det är ju inget anlag... Antingen bär han på burmamask eller siammask, och det går också att DNA-testa för om man är riktigt nyfiken.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 471
Senast: Sassy
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 690
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar