Fellevererad post i lägenhetshus

Sv: Fellevererad post i lägenhetshus

Men adressaten bor ju på adressen som står i brevet, men det är felutdelat.

Skulle adressanten inte bo på den adressen (varken gatan och/eller nummer stämmer) så kan man skriva adressaten okänd.

Bara kryssa över adressen och skriv: åter avsändare och posta i en brevlåda. Svårare är det inte

Och få avsändaren att tro att mottagaren inte är intresserad av informationen? Ytterligare ett puckat råd i tråden...

Nej, det är inte vad den meningen innebär.

Den innebär att på den adressen som står på kuvertet, bor inte den adressaten. Och det vet ju inte du något om, om brevet är felutdelat.

Kan bli rätt seriösa konskvenser om den som avsänt brevet får för sig att mottagaren inte bor på adressen. Merkostnader och strul blir det garanterat.

Taskigt och trist attityd att göra så.

Bara kryssa över adressen och skriv: åter avsändare och posta i en brevlåda. Svårare är det inte

Du hade blivit jätteglad om någon gjort så med ett viktigt brev adresserat till dig som brevbäraren råkade lägga i grannens brevlåda istället eller ?

Oerhört sjysst om Pancakes vill gå runt o läsa på 100 brevinkast men det kan man inte kräva.

Det tar inte många minuter i anspråk. Jag har aldrig satt min fot i ett flerfamiljshus där det i trapphuset inte har funnits en lista över de som bor i huset. Visst kan Pancakes hus vara undantaget, men jag har svårt att föreställa mig att ett hus med 100 lägenheter inte har någon sådan lista. Förmodligen tar det inte längre tid att titta på listan och lägga brevet i rätt brevinkast än vad det tar att posta brevet i en av postens brevlådor.

Om ni inte har porttavlor där nere du enkelt kan titta på var människan bor så varför inte bara gå in på tex ratsit.se och knappar in namnet och gatuadress så får du fullständig adress och tom lägenhetsnummer så att du kan se vilken våning människan bor på.

Eller så lägger man bara sonika brevet på gula lådan UTAN ATT SKRIVA NÅGOT PÅ DET och låter Posten sortera det rätt.

1. Kolla så att det står rätt adress på lappen. Om det bara står "trappstigen 4" och där är 3 våningar så kan det helt enkelt ha råkat sorterats fel. Om det däremot står det lägenhetsnummer (ex trappstigen 4 lgh 1103) och du vet, eftersom det är din lägenhet, att personen inte bor där så är det en annan sak.
  2. Lägg det på postens gula låda, ibland kan man klistra på en postitlapp om att 'man tror att det har kommit fel och att de får kolla en extra gång på namnet innan de lägger i brev till dig'

Skriv alltså inte att adressaten är okänd! Lägg det inte heller nere i trappuppgången för någon annan kan ta det! Och skriv inte heller något på själva brevet utan bättre att klista fast en postit.

Senast ändrad:

Tidigare fick jag ofta min grannes post, ni bor han dörr i dörr med mig så det är inte så besvärligt att lägga hans post i hans brevlåda.

Kan du inte skriva en lapp och sätta upp den i trappen och skriva att du har post som tillhör person x och var dom kan hämta upp den?

Senast ändrad:

Det var häpnadsväckande många felaktiga råd i den här tråden. Inte undra på att post helt försvinner ibland!

Flera här har mycket riktigt förklarat att "adressat okänd" ska användas när någon postat brev till en adress där adressaten inte bor. I fall med villa är ju detta otroligt enkelt, i fallet med flerbostadshus så kan den boende, som fått brevet felaktigt, rimligen bara anta att adressat är okänd om den boendes lägenhetsnummer står på försändelsen.

Oftast går adressaten att finna genom tavlan över boende och annars lägger man brevet i postlådan igen.

*KL

Jag har satt en post it på och lämnat det på en gul låda. Det finns en namntavla i trappuppgången men jag vet att den sällan uppdateras (de namnen som står på vår lägenhet flyttade ut i dec-11 och jan-13 till exempel). Det står inget lägenhetsnummer på brevet och inte heller på våra lägenheter. Att leta efter adressaten känns inte helt rimligt när det är två delar av huset med fyra-fem lägenheter på varje våning och det är typ 15 våningar högt.

Tack för input i alla fall, jag inser att Posten har en hel del information som bör spridas till kunderna om hur man ska göra med fellevererad post.

KL

Vad driver folk att ge svar när de inte har en aning om hur den här enkla saken ska lösas? Den här gången har Buke misslyckats :( (Även om förstås den solklara lösningen framkommit också)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
750
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 152
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 292
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka