Fellevererad post i lägenhetshus

Pancakes

Trådstartare
Jag känner att jag kanske borde veta det här själv, men det gör jag inte :o

Bor i lägenhetshus med ca 100 lägenheter, vad jag vet har samtliga brevinkast i dörren. Vi fick ett brev hem idag som inte tillhör oss, kan jag hänga det på postfackets utsida som man gör i brevlådan? Ingen är tyvärr hemma när posten är här, annars hade jag helt enkelt lämnat över det personligen.

Sv: Fellevererad post i lägenhetshus

Jag hade bara lagt det i rätt inkast om det är möjligt :). Annars lägga det synligt där postfacken är så får väl den som är rätta mottagaren ta hand om det.

Om vi får post som inte är vår så brukar vi åka och lägga det i en brevlåda igen :) Och Hoppas på att inte få samma post igen efter några dagar ;)

Jag har absolut ingen aning om var personen ifråga kan tänkas bo, jag kan bara namnet på de tre närmsta grannarna. Postfack var fel av mig att skriva, det är brevinkast på dörren i alla lägenheter (antar jag, det är det på min våning i alla fall)

Posta det igen, skulle jag göra, eller hänga upp det vid tavlan där namnen på alla hyresgäster står.

Jag tycker också det är en god idé att lägga brevet på en postlåda igen om man inte vet var mottagaren bor och kan lämna det där direkt. Att lämna i ditt brevinkast eller i trapphuset är inte att rekommendera om det hamnar i orätta händer. Jag blev vansinnig den gången jag adressändrat till min nya bostad men brevbäraren ändå lagt ett brev till mig på ett element innanför entrédörren på gamla adressen - och det var en kreditupplysning som den nya elleverantören tagit på mig, dvs en handling som avslöjade "allt" om mig.

Till alla:

Jag får väl lägga det på en gul låda igen, men det tar emot lite. Jobbar själv på Posten periodvis och ibland kommer det post där man är osäker på mottagaren så man får lägga av det (telefonbolag och adressändring t.ex. skickar ofta ut post innan vi mottagit registrering om adressändring) och om brevet då försvinner ur lådan tror man att adressaten bor där.

När man har postlåda är det ju lätt, då lägger man brevet i en påse och hänger ut påsen i lådan, men här vart jag lite konfunderad.

skriv en not på kuvertet att det blev utdelat i fel brevlåda

Finns det ingen tavla i porten där du kan kolla om adressaten finns listad i huset? Jag brukar kolla upp var adressaten bor och om det inte är allt för långt bort så går jag över med brevet, annars lägger jag det i en brevlåda när jag passerar nästa gång. Det är en liten uppoffring för mig.

Adressaten okänd skriver man om det inte finns någon med det namnet på den adressen och det vet ju inte TS eftersom hon bara kan namnen sina närmaste grannar.

Men Pancakes vet ju inte vem som ska ha brevet? Hänga ut det så att vem som helst kan ta det är inte heller rätt.

Fast som Grana skriver så betyder ju inte det att adressaten är okänd (mer än för Pancakes).

I min förra bostadsrättsförening så fanns det 84 lägenheter och jag kände förstås inte till allas namn personligen. Ändå var det plättlätt att gå till tavlan i entrén för att leta reda på det namn som överensstämde med brevets och sedan lägga brevet i rätt brevinkast. Jag kan faktiskt inte föreställa mig att göra på något annat sätt när jag får andra människors post i brevinkastet.

Men så kan man ju inte göra! Är adressen rätt men brevet hos fel mottagare, då får man ju antingen lägga det till rätt person eller lägga det på gula lådan igen.

Gud så elakt ditt förslag är! Det kan ju skapa hur mycket problem som helst för den riktiga mottagaren.

KL

Skriv en notering på kuvertet att det kommit fel och lägg det på en brevlåda. Att lägga/hänga det "öppet" tycker jag är fel och jag skulle inte bli glad åt att mina brev hängs/läggs till allmän beskådan. Det finns så många nyfikna människor här i världen som inte bryr sig ett dugg om vad som händer med brevet och helt sonika kan ta det och kasta eller liknande. Vissa brev, ex. kreditupplysningar, är inte så roligt om dom kommer i orätta händer.

Jag brukar själv försöka luska ut vart personen kan tänkas bo. Adressen står ju på kuvertet och jag har tagit en god promenad vid några tillfällen för att lämna brevet. Jag hade uppskattat det omvända. Jag har själv jobbat på Posten och anser att det slarvas *otroligt* med andra människors egendom. :p

Men så kan man ju inte göra! Är adressen rätt men brevet hos fel mottagare, då får man ju antingen lägga det till rätt person eller lägga det på gula lådan igen.

Gud så elakt ditt förslag är! Det kan ju skapa hur mycket problem som helst för den riktiga mottagaren.

Va? Adressaten är ju okänd på den adressen (brevinkast) brevet lämnades. Oerhört sjysst om Pancakes vill gå runt o läsa på 100 brevinkast men det kan man inte kräva.

Va? Adressaten är ju okänd på den adressen (brevinkast) brevet lämnades. Oerhört sjysst om Pancakes vill gå runt o läsa på 100 brevinkast men det kan man inte kräva.

Fast då vet du inte vad begreppet addresaten okänd betyder. Ska man ändå lägga det på en brevlåda så kan man göra det utan att göra sig besväret att hitta på något att skriva på.

Sen är det ju en helt annat sak om man får samma persons post felutdelad vid upprepade tillfällen, men då kontaktar man det akutella brevbärarkontoret istället.

Men vad betyder det då?

Skriv då i stället att adressaten inte bor på denna adressen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
747
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 144
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 292
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka