Felbehandling?

superstar

Trådstartare
En stallkompis till mig har en fullblodsvallack som för snart tre månader sen kom in med en mycket kraftig hälta och mycket varm och svullen i höger fram. På detta ben har hästen tidigare haft en senskada.

Hon ringer ut veterinär, som innan de knappt har känt på hästens ben säger att det är den gamla senskadan som "gått upp" och sätter på ett kraftigt stödbandage, ordinerar två veckors boxvila och sedan ultraljud och därefter diskutera vidare konvalecens. Vet klämmer också igenom hästens hov, och får en (enligt mig) mycket kraftig reaktion, som de skyller på att hästen (vilket iofs stämmer) lätt blir ömfotad och antagligen bara tycker det är jobbigt att böja sitt ben. Innan de sätter stödbandaget frågar både jag och hästägaren om det verkligen är senan som är skadad och de svarar någonting i stil med att "Ja, vi drar den slutsatsen med tanke på hans tidigare skadehistoria". Inget mer.

Två veckor senare åker hästägaren till klinik för att ultraljuda senan, vilket inte täcks av föräkringen då hästen har en reservation från den tidigare senskadan. Ultraljudet visar en förändring på senan, inte speciellt tydlig eller allvarlig, men ändå en reaktion. Fortsatt boxvila och kortare skrittpromenader. Nu i veckan var hon tillbaka för att ultraljuda igen, med förhoppning om igångsättning och resultat var nästen exakt detsamma som gången innan. Av detta drar veterinärerna på kliniken slutsatsen att det antagligen inte var en senskada han blev halt av, det som visas på ultraljudet är bara den gamla, utläkta skadan. Alltså, dags att låta hästen gå ut i mindra hage samt förlänga skrittpromenaderna.

Igår hade hon hovslagaren ute, som upptäckte att hästen haft en STOR hovböld i samma ben, som nu har läkt ut sig själv, samt blödningar i hela sulan.

Nu har hon alltså fått lägga ut pengar på två ultraljud och framför allt har hästen fått stå på box i nästan tre månader helt i onödan. Vems är ansvaret? Hästägaren som litade på veterinären eller veterinären som ställde fel diagnos?

Hästägaren tänker mest att gjort är gjort, nu är dte i alla fall uträtt, men hon är ju ändå nyfiken på vad som gäller och vad man egentligen kan göra, framför allt för att undvika att det händer igen.

Ullis
 
Sv: Felbehandling?

det där e jag oxå nyfiken på...

har inte råkat ut för samma, därmot detta "titta på benen under knäskålen å diagnosera sen"...
om en häst har ont i ryggen kanske man inte behöver gära 5 hältutredningar lixom... som att man VILL hitta nått i benen... å det kostar ju att åka in till vet massa gånger... pengar men hellre lägger på en helkroppsutredning så att säga...

men jag tror att veterinärer är rätt friade från sånna här saker...
trist bara att man ofta måste vara sin egen veterinär, svårt när man har första-häst speciellt... man anlitar ju dem för deras kunskap... diskutera vad det KANSKE kan vara kan man ju göra med stallkompisarna ;)
 
Sv: Felbehandling?

Har kompisar som råkat ut för typ samma sak med sina hästar...inne på en hästklinik:( Efter mkt om och men när hovslagaren varit där ute/deras vet har de varit en hovböld som de inte upptäckt på kliniken.....:crazy:

VEM SKA MAN LITA PÅ?:confused:

Har hänt alldeles för mkt sånt här på sista tiden...tycker jag..

Tro inte det är lätt att få tillbaka några pengar, trots deras feldiagnos/behandling....:crazy:
 
Sv: Felbehandling?

Det är väl alltid lätt när man står med facit i sin hand att säga att hästen är feldiagnosticerad och att det borde ha gått att göra en korrekt diagnos direkt.
 
Sv: Felbehandling?

Jo absolut, det håller jag med om. Man undrar ju dock hur lätt de får bedöma sådana här saker, eftersom hästen reagerade mycket kraftigt när de klämde igenom hoven med visitertång. Om hon inte hade nämt något om att han tidigare haft en senskada hade det kanske blivit annorlunda, men när det visste det var det kanske enklast att bara anta att den kommit tillbaka...

Nu är ju egentligen ingen skada skedd, hästägaren har lärt sig att kanske alltid lita på sin egen instinkt också, inte bara lita blint på veterinärerna, det är ju trots allt hon som känner sin häst bäst. Är bara nyfiken på att höra med om andras erfarenheter av liknande fall.

Ullis
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 645
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp