Felbehandling?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ellinorb

Trådstartare
Hej!
Jag måste få lite fler tankar hur jag ska ställa mig angående en behandling utav veterinär.

Åkte in akut med min hund som ramlade ur sängen. Åkte till jourhavande veterinär som trodde att korsbandet var av. De hade inga tider att röntga på natten utan skulle vänta tills morgonen. Jag fick välja mellan att låta honom vänta där eller åka hem.(om korsbandet var av skulle han få vänta en månad på operation)

På morgonen när de öppnar blir min hund värre under bara resan. Han är helt apatisk när vi kommer fram och måste läggas in direkt.

Under dagen kan de inte röntga honom då han är i för dåligt skick (uttorkad av chocken) så de kan inte ge honom lugnande.

Tillslut röntgar de utan lugnande och får se att vadbenet har gått rakt av!

Jag tycker att han orsakat min hund lidande genom att ställa en felaktig diagnos och inte tagit in honom på röntgen direkt akut. Vilket gjorde processen mycket längre då han fick vara inlagd hela dagen som följd av att jag blev ordinerad att åka hem och vänta till morgonen.

Är det enkelt att blanda ihop ett korsband med ett brutet ben? Vad tycker ni?

En annan sak, jag skulle hämta honom på kvällen för att köra honom till kliniken där han ska opereras. De ber mig ringa en stund innan så de kan koppla bort dropp osv. Jag ringer 21.48 och är framme 22.00. De ska alltså koppla bort honom direkt när jag ringer vilket de säger. 22.00 ger de en dos metadon trots att han ska till ny klinik och jag har ringt och bett dem ta bort allt(vilket de sagt åt mig att göra) vem står för extra medicin som de gett när de ska avbryta?

Nu låter detta snålt men jag har betalat 15.000 för behandling mellan 09.30-21.50

Så självklart vill jag se till att allt gått rätt till när det känns som de tagit betalt för varenda andetag min hund tagit hos dem.

En annan sak, jag skulle hämta honom på kvällen för att köra honom till kliniken där han ska opereras. De ber mig ringa en stund innan så de kan koppla bort dropp osv. Jag ringer 21.48 och är framme 22.00. De ska alltså koppla bort honom direkt när jag ringer vilket de säger. 22.00 ger de en dos metadon trots att han ska till ny klinik och jag har ringt och bett dem ta bort allt(vilket de sagt åt mig att göra) vem står för extra medicin som de gett när de ska avbryta?

Nu låter detta snålt men jag har betalat 15.000 för behandling mellan 09.30-21.50

Så självklart vill jag se till att allt gått rätt till när det känns som de tagit betalt för varenda andetag min hund tagit hos dem.

De hade alltså 12 minuter på sig att förbereda hunden för transport?
Det är riktigt snålt med tid och självklart ger man hunden smärtlindring inför transporten om den har mycket ont. Att ringa 12 minuter innan man tänker hämta hunden är inte att ringa en stund innan. Det är inte bara att rycka ur slangarna direkt.

Angående röntgen så är det inte alla som har möjlighet till akut röntgen nattetid. Det beror på tillgänglig personal och liknande. Jag tror att det bara är de stora djursjukhusen som har de resuserna. Vid livshotande tollstånd hänvisas man vanligen dit, mem benbrott eller korsband kan ofta vänta till morgonen. Inte ens i human sjukvård röntgas benbrott på sekunden.

Hej!
Jag måste få lite fler tankar hur jag ska ställa mig angående en behandling utav veterinär.

Åkte in akut med min hund som ramlade ur sängen. Åkte till jourhavande veterinär som trodde att korsbandet var av. De hade inga tider att röntga på natten utan skulle vänta tills morgonen. Jag fick välja mellan att låta honom vänta där eller åka hem.(om korsbandet var av skulle han få vänta en månad på operation)

På morgonen när de öppnar blir min hund värre under bara resan. Han är helt apatisk när vi kommer fram och måste läggas in direkt.

Under dagen kan de inte röntga honom då han är i för dåligt skick (uttorkad av chocken) så de kan inte ge honom lugnande.

Tillslut röntgar de utan lugnande och får se att vadbenet har gått rakt av!

Jag tycker att han orsakat min hund lidande genom att ställa en felaktig diagnos och inte tagit in honom på röntgen direkt akut. Vilket gjorde processen mycket längre då han fick vara inlagd hela dagen som följd av att jag blev ordinerad att åka hem och vänta till morgonen.

Är det enkelt att blanda ihop ett korsband med ett brutet ben? Vad tycker ni?
Fåsenu, uppfattar jag det rätt om du valde att ta med hunden hem under första natten? Då kan du inte direkt klandra dem. Hade hunden fått stanna kvar hade de kunnat hålla koll så att allmäntillståndet inte försämrades, hade kunnat vätska upp hunden vid behov osv.

Min äldsta tik bröt benet för en månad sedan, eller rättare sagt, hon splittrade knäskålen. Vi åkte till Strömsholm istället för till någon liten pluttveterinär eftersom det skedde på en söndag och vi insåg att hon behövde så bra hjälp som möjligt på en gång. I hennes fall innebar det att hon röntgades ganska direkt, det konstaterades att allt såg väldigt illa ut och hon fick stanna kvar under natten för att de skulle kunna hålla koll. På förmiddagen därefter så opererades hon, sedan stannade hon kvar ytterligare ett dygn för att de ville hålla koll på henne.

Som jag tolkar det så var det alltså ingen större skillnad i hur din hund och min hund blev omhändertagna, mer än att min hund kunde få röntgen samma dag och att hon fick stanna kvar över natten.

Jag själv är visserligen inte veterinär, men tycker att det låter lite märkligt med ett stort benbrott av något så litet som att ramla ur sängen, så om veterinär inte misstänker det direkt utan misstänker något mindre, som ett korsband, så är ju inte det allt för konstigt. Med min hund så kände man på själva knät att det var splittrat. Det var lätt att känna att det fanns saker lösa i knät som absolut inte borde vara lösa... Då blir det röntgen snabbt, och ja, vi åkte ju till ett av landets största djursjukhus som har gott om personal också.

Det jag egentligen vill säga är att även om din hund hade röntgats på en gång så är det inte alls säkert att den hade fått vård snabbare, det hade lika gärna kunnat bli som för min hund att den fått smärtstillande och sedan fått sova över till dagen efter då det fanns mer personal inne.

Dumt av mig att starta denna tråd i affekt då mycket annat hände men efter läst era svar och insett att jag varken vill hänga ut kliniken eller någon som jobbar sätter jag punkt här.

Som sagt mycket mer ligger bakom men inser att jag vänder mig till klinike istället så får vi prata ut om vad som hände.

Inget djursjukhus opererar varken korsband eller frakturer på jourtid mitt i natten.
Jag kan inte se vad som gjorts fel i ditt fall.
En hund som har en fraktur kan uppvisa samma symtom som en hund med korsbandsskada. En fraktur bör dock opereras inom några dagar, ett avslitet korsband kan vänta i månader på operation utan att förvärra prognosen. Det viktigaste är att hunden är väl smärtlindrad under väntetiden oavsett om det är en fraktur eller en korsbandsskada.

Är du missnöjd med behandlingen vänder du dig i första hand till den behandlande kliniken/veterinären.

Dumt av mig att starta denna tråd i affekt då mycket annat hände men efter läst era svar och insett att jag varken vill hänga ut kliniken eller någon som jobbar sätter jag punkt här.

Som sagt mycket mer ligger bakom men inser att jag vänder mig till klinike istället så får vi prata ut om vad som hände.
Det låter som en bra lösning! Hoppas att allt går bra med din hund framöver :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar