fel vid fälttävlan??

F

favoritponny

Undrar hur fel poängen sätts på fälttävlan?
För tex, vägran eller tvekan?

HUR bedöms detta? Om hästen stannar men hoppar utan att ha gått bakåt tex?
Eller om den stannar reser sej åt sidan men sedan går på och hoppar?

Sv: fel vid fälttävlan??

Detta borde väl räknas till farlig ridning eller vad man säger...? (25 straffp.)
Undantaget är uthopp/dropp

Hästen får ej gå åt sidan elelr backa..

Helt rätt - farlig ridning!
Hästen får inte stanna och sedan hoppa.
Undantag är nerhopp och vad ner i vatten!

Terrängen:
Farlig ridning 25 straff
Vägran 20 straff
Avfallning/omkullridning utesluten
Överskriden tid 0.4 straff/sek

Vill ni förklara farlig ridning?

Jag har inte för avsikt att starta fälttävlan annat än på klubbnivå. Men då jag hade 40 fel + 3 straff opoäng i tid så var det kul att få veta vad som gäller... Då jag inte hde en blek aning!!

såhär står det i TR om farlig ridning
"en ryttare som åsidosätter säkerheten för sig själv, sin häst eller för tredje part kommer att anses ha uppträtt farligt och kommer att bestraffas med 25 straffpoäng i lindriga fall och UTESLUTNING vid upprepade och allvarliga fall."

farlig ridning är tex om hästen stannar och hoppar ett hinder/hinderdel stillastående om hindret i höjd överstiger i Msv A/cnc* 30 cm och i msvB/100 20 cm.
på uthopp/dropp, vatten och öppna gravar får hästen dock stanna till eftersom det anses som naturlig försiktighet

Det där förstod inte jag redigt när jag läste det.
"om höjd överstiger 30 cm.." ??
Förstod inte hur de menade i de meningarna...?

Jag anser inte att det var farlig ridning isf.
Så då stämmer det nog mer på de 40 jag fick. Två stopp.

Detta var som sagt klubb tävling och mkt mkt låga hinder.

Jag ska försöka förtydliga lite.
Om man hoppar en trappa nedför får hästen stanna till och se sig för innan den hoppar varje steg, det är helt ok!

Om det där emot ligger en stock på kanten till något trappsteg och den är högre än i Msv A/cnc* 30 cm och i msvB/100 20 cm, så får hästen INTE stanna till innan den hoppar.

Samma ska vid i hopp i vatten där det också kan vara en liten stock på kanten.

ååh. då förstår ja..
förstod inte att de va de det handlade om utan tänkte på vanliga (andra) hinder.. :p

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Nota
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 901
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 418
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar