Fel i min hästs BLUP, hjälp??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 033

maria_b

Trådstartare
Min häst gick 3årstest 2002 men detta är inte inskrivet i hennes BLUP. Jag är mkt angelägen om att detta resultat kommer in då det kommer att höja hennes BLUP då hon fick väldigt bra resultat på testet. Någon som haft samma problem o vet hur jag ska gå till väga? På ASVH finns en rättelseblankett för BLUPindexet men där så är det inte den typen av korrigeringar som ska göras. Kopierat från rättelseblanketten:

De fel som finns i databasen för BLUP, är till största delen att det finns dubbletter av hästar, samt att några äldre hästar saknas. Det är dessa fel som ASVH önskar rätta.

Någon här som vet till vem jag vänder mig??

Mvh Maria

Sv: Fel i min hästs BLUP, hjälp??

Skriv till ASVH. Jag har tidigare tagit upp med dom att det är många fel i databasen och det är inte dom själva som ändrar i databasen och därför vill de ha ändringarna skriftligt. Någonstans på deras hemsida finns en ändringsblankett.

jag gör som Görel.
Har också hittat mängder med fel.
Skriver det på förtryckt blankett, och när det blivit "en hög" skickar jag in dom.

Det tar ofta lång tid innan ändringarna sker, så man får inte ha bråttom:crazy:

:angel:sist frågade jag faktiskt om dom inte tröttnade på sådana som mig(oss), men fick till svar att dom har mkt nytta av våra insända blanketter....:)

Det är inte säkert att BLUP siffrorna ändrar sig så mycket även om de siffrorna skrivs in eftersom det är siffror från andra släktingar som räknas in där också. Har man en häst med "kort" stam och få släktingar som visats/tävlats tror jag att det påvekar mer. En släkting till min häst fick t ex följand e siffror på kvaliteten 88888 (ext.) 8889(gång) 109(hoppn.). BLUP för henne är 131 dressyr och 97 hoppning eftersom många andra hästar i hennes släkt är bättre gångarts än hopphästar. Men det är ändå klart att alla siffror ska stå med.

Ja jag får väl ta o maila ASVH;) Men det var just den där rättelseblanketten jag hade lite frågetecken runt, som du kan läsa från utdraget så är det en annan typ av ändring som ska göras där. Men den kanske går att använda ändå?

Det är inte säkert att BLUP siffrorna ändrar sig så mycket även om de siffrorna skrivs in eftersom det är siffror från andra släktingar som räknas in där också. Har man en häst med "kort" stam och få släktingar som visats/tävlats tror jag att det påvekar mer. En släkting till min häst fick t ex följand e siffror på kvaliteten 88888 (ext.) 8889(gång) 109(hoppn.). BLUP för henne är 131 dressyr och 97 hoppning eftersom många andra hästar i hennes släkt är bättre gångarts än hopphästar. Men det är ändå klart att alla siffror ska stå med.

O detta är ju en anledning till att jag är så tveksam till BLUP, jag vet hur tex mitt sto är och kan själv säga att hennes BLUP inte motsvarar henne som individ.

Även om BLUPen inte ändras så värst mkt så är jag ändå angelägen om att 3årsresultatet syns. Hon fick jättefina poäng där och de finns ju inte med. Däremot finns resultatet från fyraårskvaliten med och dessa poäng är väldigt mkt sämre pga att hon var skadad vilket vi inte visste under visningen. Låter kanske konstigt men det är faktiskt sant, det är därför hon opererades och numera går som avelssto.

Som du kanske då förstår så känns det viktigt för mig att hennes "bra" resultat finns med så jag kan ge en trovärdig förklaring till eventuella köpare av hennes föl i framtiden. Nu när bara 4års står med så kanske det kan vara svårt att tro att hon egentligen är fin o att de låga poängen hade en annan orsak.

Mvh Maria

Det är klart att du ska skriva till dem så att de bra poängen syns också och hoppas att det höjer BLUP något iaf, men jag tycker som du att BLUP ofta är ganska missvisande då det inte beskriver just individens resultat eller ens individens avkommors resultat. Det man vill veta är ofta hur man kan förvänta sig att stoet förärver sig, och det tycker jag inte man kan genom att titta på BLUP. Kanske det är det mer användbart för hingstar som oftast har fler avkommor, ju fler avkommor desto säkrare måste BLUP bli.

Självklart vet man mer sin häst som ägare om vad BLUP-siffrorna någonsin kan säga. Något som däremot är viktigt att komma ihåg är att BLUPen är ett mått på avelsvärdet, dvs vad individen kan försväntas ge till sina avkommor, och inte ett mått på hur hästen i sig är direkt.

Det finns flera exempel på bra hästar som lämnat dåliga avkommor och vice versa.

Måste bara inflika att den hästen jag tog upp tidigare med 131 i gång resp 97 i hopp i BLUP har lämnat tre avkommor, alla har haft bättre resultat i testerna på hoppdelen. Individen hade där själv bättre på hopp och har förärvt detta, så där stämmer ju inte BLUP i förärvningen, vi har använt hingstar med både hyfsade gångarter och hoppförmåga.

Om du visade din häst 2002 så finns kanske inte dina uppgifter med pga att ASVH hade ett annorlunda upplägg det året då 3-åriga hästar hade rätt att visas upp i kvalitétsbedömningen sk. Unghäststestet (3-årstest och kvalitétsbedömning i ett ungefär). Det var det enda året man hade det. Så här står det på ASVH:s hemsida:

Observera: De hästar som 2002 deltog som 3-åringar i Unghästtestet har inte med sina resultat för detta test i BLUP-databasen.

Fast du sa ju att du hade gjort två test, så det kanske inte stämmer... :confused:

Hon visades på hösten det året, förmodligen samma som du pratar om för de slutade med det efteråt. Men då är det alltså det som är kluret, att det är därför det inte står med. Men om jag ber dem skriva in det så måste väl det vara lika giltigt som resutlaten från våren, det är ju ingen skillnad förutom att gångarterna även betygsattes uppsuttet. Tycker det är väldigt dåligt om de inte tar med resultatet för att testet var på hösten, det i sig har ju precis samma värde som vårens bedömningar.

Mvh Maria

Det andra testet hon visades på var fyraårskvalitén året därefter, det var då hon var skadad i sina bakben:(

Tyvär blir det inte alls samma värde och det är förmodligen därför dessa resultat inte finns med.

Det skiljer ju ett nästan halvår i ålder på hästarna och därmed rätt mycket i både tillväxt och utveckling.

Meningen med ett treårstest är ju att alla ska ha samma förutsättningar och bedömas på samma sätt. Då får poängen en så liten miljöpåverkan som möjligt och därmed är det lättare att jämföra själva hästarna med varandra.

Tror inte du kommer få in resultaten för din häst tyvärr, det finns ju en anledning till att ASVH/SLU valt att inte räkna med dem.

Däremot så har ju din häst alltid sina resultat kvar. Så vid t ex en försäljning eller en avkommas försäljning kan du ju visa dem.

Öh va? Har inte det testet samma värde? Konstigt tycker jag... Hästarna som visades på hösten hade ju högre krav på sig än de som visades på våren. Gångarterna bedömdes ju även uppsuttet, vilket jag knappast ser som en fördel då de flesta faktiskt fick sämre poäng där än vid hand. Man skulle ha hästen i form samt kunna länga o ta tillbaka o på så sätt så bedömde de hästens gångarter o utvecklingsbarhet. Hästarna på hösten fick inte över lag bättre poäng än de som bedömdes på våren, det kan jag lova. Kraven var högre o därför krävdes mer för att nåupp till vissa poäng än på våren. Bästa hästen från vår respekktive höst kvalade ju till flyinge från varje diciplin, o där nere såg man ingen skillnad på kvaliteten mellan de som visades vår respektive höst.

Jag har faktiskt inte hört förut att det testet inte skulle gillas, de är väldigt orättvist för mig som hästägare att de beslutar det i efterhand. Mitt sto fick diplom, gick flyinge samt blev utsedd till östergötlands bästa treåringa sto det året (inkluderat de som visades på våren) så det känns näst intill ironiskt att det nu nästan inte har någon betydelse. En bedömning är en bedömning och det ska ske utefter hästens ålder och poängen ska väl därför ändå inte vara missvisande? Nu blev jag riktigt jäkla sur när jag fick höra det här, usch... alltså jag är inte sur på dig;)

Gud vad jag idag ångrar att jag valde att visa henne på fyraårskvaliteten då hon på veterinärbesiktiningen gick orent på båda bak efter böjprov men värmde ur och veterinären därför gav godkännande till oss att visa ändå under förutsättning att vi kom tillbaka till henne ifall hästen inte kändes ok. Hur dum fick jag vara? Ville ju så gärna då men det är ju nu lätt att vara efterklok i efterhand när resultatet följer henne hela livet. Jag tänker aldrig mer göra om misstaget att visa en häst som inte känns 100% men men så är läget...

Ja, det fick vi. Mitt sto hade hela tiden en enorm hoppvilja o visade inga protester vilket gjorde att vi inte tänkt på det innan. Men vilken klarhet det blev när hon helt plötsligt på fyraårs fick en femma på traven (ingen bakdelsaktivitet alls) samt sänkte sig sammanlagt fyra poäng på hoppningen pga att hon egentligen hade ont. Det var inte bara jag som var blind för detta innan, min häst stod hos proffsryttare i en ¨månad inför visningen och det var han som tränat mig o hästen i hoppning från första gången jag hoppade henne. Men allt blev så himla självklart när hon från diplomsto plötsligt blev klass 2 sto:crazy:´

Vi åkte till klinik där en röntgenförändring visades i brosket i ena bakbenet. Blev opererad för detta, de passade på att gå in med titthål i andra benet med och hon hade samma sak där fast det inte syntes på röntgen så hon opererades alltså i båda bak. Det hon hade var en avplaning i broskfragmentet vilket tydligen är ganska ovanligt och man vet inte riktigt varför det uppkommer men kan ha att göra med att hästen tex växer för snabbt (min häst var färdigväxt som treåring),fel foder eller kanske andra orsaker. Uppfödarna till henne är väl kända inom avelssverige o har fött upp ett 80tal hästar o ett par godkända hingstar så jag är tveksam til latt det berodde på fodret.

Vilket fall som helst så hade hon 50% chans o bli bra efter operationen o i sammrådan med tre olika veterinärer på Strömsholm så skulle hon vila i ett år och ta föl då de trodde att långtidsvila krävdes. Det blev för sent på säsongen att ta föl det året (ville inte inseminera före operation) så vi beslutade att betäcka till kommande vår o att hon inte skulle sättas igång förrän kommande föl blev avvant. Så förra året kom det efterlängtade fölet, tyvärr med kompplikationer vid förlossningen och ett dött föl. Stoet mitt fick men efter detta då nerver gick av och muskler i bakdelen förtvinades helt och hållet, så nu går hon tyvärr inte rida alls pga av det. Så om operationen lyckades eller ej vet vi inte, vad livet är surt ibland. :crazy: Som tur är så har hon ett underbart föl vid sidan i år och jag hoppas hon kommer få fram bra tävlingsindivider som får "ta hennes plats på banorna" istället:p Men det hade ju för mig varit väldigt skönt om hennes "friska" resultat stod med i databasen så jag lättare skulle kunna förklara hennes sämre resultat då jag har något bättre att hänvisa till. Jag vet själv när jag hittar intressanta ston på nätet, jag kollar dem alltid i databasen som första intryck, även o jag vet att det inte alltid stämmer:devil:

oj vad denna förklaring blev lång då:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 852
Avel Varför är inte alla hästar kopplade till rdb via blup ? Är det någon som vet hur urvalet gått till ? Min häst som har tävlat en hel del... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 051
Senast: fio
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 456
Senast: Marie_Ozzy
·
L
Hästmänniskan Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :) Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Love_Maya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka