Fel i min hästs BLUP, hjälp??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 033
Sv: Fel i min hästs BLUP, hjälp??

Jag kan förstå din bitterhet, när nu oturen förföljd ditt sto, allt sedan det fina resultatet hon presterade som 3 åring.
MEN - var glad åt att du iallfall har ett papper som visar på dom resultatetn från 3 årstesten!
Kopiera raderna om varför det ej är infört i Blupen,och häfta ihop med resultatet, så kan det aldrig missförstås!

Det var en bra idé! Ja som tur är så har vi ju också diplomet från visningen samt diplomet vi fick då hon blev utsedd som östergötlands bästa treåriga sto, så det går ju alltid att visa upp. Tråkigt bara när det inte står i databasen.

Men är det någon som vet VARFÖR det inte står med? För jag kan på något vis ändå inte förstå hur det testet skulle ha mindre värde med tanke på att kraven var högre?

Vill bara förtydliga; när jag skrev att testerna inte hade SAMMA värde menade jag inte att det test din häst genomgick hade ett sämre värde. Det kan mycket väl ha haft ett bättre värde, alltså vara ett svårare test där det krävs mer för att få samma poäng (det låter ju så när du beskriver det).

Det jag menade var helt enkelt att det inte går att jämföra rakt av med det "vanliga" treårstestet. Och alla statistiska analyser (som ju BLUP är) bygger på att grundmaterialet har så lite avvikelser från varandra som möjligt. Allt för att det ska bli så rättvist som möjligt att jämföra resultaten sen. Så att man inte jämför äpplen och päron s a s.

Jag är inte insatt i varför de gjorde om treårstestet eller varför det blev som det blev. Det låter ju såhär i efterhand som att det blev ganska dumt. Vet inte hur det var tänkt med BLUP o dyl heller. (Har dock för mig att deltagarantalet var ganska lågt på hösten?).

Tycker ancan har gett dig ett bra råd. Tycker att du dessutom kan ta upp detta med de ansvariga för treårstesten och BLUPen. Kanske har de inte ens tänkt på att det kan bli så. Ett brev är kanske det bästa så får du med alla dina synpunkter lugnt och sakligt.

Ok ja nu förstår jag dig bättre. Det jag menade med att kraven var högre är att eftersom hästarna på hösten visades 4(?) månader senare än de på våren så förväntades mer av dem utbildningsmässigt. Så tex min häst utgår jag ifrån att hon skulle ha fått samma poäng om hon visades på våren, men att det tex då hade spelat mindre roll hur hon var under ridprovet, hon kanske exteriört sett på våren kunde sett något valpigare ut tex eftersom hon då var yngre, om du förstår vad jag menar. Jag hoppas domarna är tillräckligt proffesionella att de bedömmer hästen utifrån ålder, det är ju därför kriterierna såg lite anorlunda ut med tex gångartsbedömning även uppsuttet på hösten. Men jag tror iallafall att vi förstår varann nu;) Det stämmer att det var lägre deltagande iallafall i min region på hösten, kan ha varit en anledning till att de tog bort det. Sen så är väl fördelen med vårens test att hästarna kan gå på bete med gått samvete, risken finns väl att en del hårdtränar sina hästar till höstprovet eftersom det är högre krav på ridning o många inte vill visa en tjockishäst. Min gumma var ganska fet men skötte sig bra ändå:p Jag visade henne på hösten eftersom jag köpte henne oinriden o outbildad på våren.

Ja jag funderar på att skriva till ASVH för detta känns viktigt för mig eftersom det blivit som det blivit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 852
Avel Varför är inte alla hästar kopplade till rdb via blup ? Är det någon som vet hur urvalet gått till ? Min häst som har tävlat en hel del... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 051
Senast: fio
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 456
Senast: Marie_Ozzy
·
L
Hästmänniskan Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :) Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Love_Maya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka