Fel galopp vid tömkörning

Maris_

Trådstartare
Vet inte riktigt om jag lägger den här tråden på rätt ställe, men jag chansar!

Jag har en shettis som mest tömkörs för tillfället. Hon fattar väldigt ofta fel galopp, och byter sen galopp lite hit och dit. Det är ungefär lika illa i båda varven. Jag brukar galoppera henne på volt.

Hur kan jag göra för att få henne att förstå höger och vänster galopp? Och för att få henne att hålla samma galopp? Det känns som om det vore lättare om man satt på, men det är ju inte riktigt genomförbart. ;) Vet inte heller något barn som kan rida henne så pass att den kan fixa rätt galopp.

Är det bara att säga åt henne att bryta av när det blir fel och fatta igen, eller har ni några mirakelknep? Hur ska jag ställa henne osv för att enklast få henne att fatta rätt galopp?

/ Maris

Sv: Fel galopp vid tömkörning

Hvis du er for hard i innvendig/har hesten for mye stilt innover slår hesten ofte over i fel galopp/kryssgalopp for å holde balansen.
Til unghestene har vi bygget en roundpen,som de kan lære seg å finne balansen på bøyd spor uten at noen drar i dem,da fattar de det som regel ganske raskt..Står da i midten og gir beskjeder/oppmuntrer,mens hesten er løs..
Hvis du ikke har en roundpen,går det ganske greit å bygge en med bommer/stativer.
Lykke til :)

Sv: Fel galopp vid tömkörning

Lyssnar hästen tillräckligt bra i traven? Vilket kommando fattar den för? Har du stöd på ytter? Har du bra stöd kan du ställa hästen aningens innåt och fatta galopp med ett röstkommando, och samtidigt kanske lägga till pisken som "innerskänkel". Galoppera bara korta stunder först och sen mer och mer. Men se till att grunderna sitter i traven först!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka