Fel galopp vid grinden

S

Skrauti

Vad kan man göra för att det inte ska bli fel galopp när man fattar vid grinden?
Då menar jag förstås annat än att planera bättre.
Min häst är sån att när man kommer till grinden så sjuter han ut ytterbogen och dras mot staketet vilket resulterar i att han tar fel galopp. Hur skulle ni träna på detta? Eller skulle ni bara "fuska" och försöka se till att alltid få starta på rätt sida så att man får fatta galopp på "hemväg"?

Sv: Fel galopp vid grinden

Mitt tips..Om jag kanske får säga det (är ingen expert)
Är väl att antingen så jobbar du med Galoppen i det varvet du har problem med..Kanske tar hjälp av tränare..Eller..så kanske du kan låta någon annan rida hästen någon gång..och se om han också gör så med den personen..Han kanske bara märkt att du "inte blir arg" om han gör så..eller så kanske han bara struntar i dina hjälper och fattar den lättaste ?

Jag vet faktiskt inte :confused:
Men så är jag ingen expert heller..
Men det var ju bara mitt tips :crazy:

ställ honom utåt samtidigt som du gör galoppfattningen... kanske kan hjälpa...

Jag fick ett tips av min mamma när jag tävlade på Stormur Lätt i höstas att jag skulle ha stödet på yttertygeln samtidigt som jag lättade så mycket jag kunde i innerhanden och tog till galoppskänkeln.
Nu vet jag ju inte om din häst är fem eller fyrgångare, men jag prövade detta min häst som är femgångare och det fungerade också på andra "passhästar" jag har ridit.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 686
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 706
Senast: karl_h
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina...
2
Svar
35
· Visningar
4 314
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30