Fel attityd till att jobba! Lösning?

diabla

Trådstartare
Det enda han "tillåter" mig att göra utan att bli förbaskat sur, sparka bakut, lägga öronen bakåt, protestera och små stegra är att skritta och trava i stora cirklar och på fyrkants spåret.
Så fort jag ber om en skänkelvikning, att han ska böja sig eller ens korta upp traven så är det som att helvetet brakar loss.

Detta är min medryttar häst som jag funderar på att ge upp med. Det är inte kul längre.

Han har helt fel attityd och inställning till att gå framåt och jobba.

Går den att ändra?

Hur?

Vad ska jag göra?

Han är 5 år, jätte fin hannoverare efter Riverdance, inriden av bra tränare efter vad jag har fått höra och han kan allt men vill inte.

Sv: Fel attityd till att jobba! Lösning?

Kan det var anågot som inte är rätt med hans kropp? Jag har helt foluserat på att det är hans sinne som är fel men det kan ju var nått med kroppen? men vad? han har inte ont i ryggen eller något som jag ser eller känner.

Han har inga problem med att röra sig i de olika gång arterna.

vad kan vara felet?

Han kanske har ont i ryggen? pröva rida utan sadel? om du vågar förstås.. Eller han kanske har fått vargtänder som skaver när du drar lite extra med tygel?

pröva att longera honom o se hur han går utan sadel o ryttare..

Det är så svårt med djur eftersom dem inte talar, jag skulle tippa på att det gör ont någonstans, det visar hans beteende iaf. Men såklart, det är svårt att ta reda på, du får pröva dig fram..

kolla med en veterinär?

ja utan sadel och ryttare går han bra, förrutom att han är lat och nte vill springa och blir sur och lägger oronen bakåt när jag ber han att gå framåt och göra nått annat än att bara stå och hänga.

Du skriver att det är din medryttarhäst; händer samma sak för ägaren eller är det bara när du rider? Tycker också att det låter lite som att det är något han inte trivs med, antingen utrustningen, ridningen (dig?) eller något kroppsligt störningsmoment. Om alla som rider honom råkar ut för samma problem får väl hästens ägare sätta igång att reda ut vad som är fel, det är knappast medryttarens ansvar (fast jag förstår givetvis att du blir fundersam, med rätta).

Du gör ett grovt (och vanligt) misstag när du tycker att det är hästen som har "fel attityd" och på så vis lägger över problemet på hästen.

Helt krasst kan jag påstå att antingen är felet fysiskt obehag hos hästen (sjukdom/skada/dåligt inpassad utrustning) eller så ligger felet hos dig.

Det är Du som inte förmår hästen att förstå vad Du menar, alternativt inte förmår motivera hästen till att vilja göra det Du ber den om. Det är aldrig hästens fel att den inte är motiverad, för det är helt och hållet ryttarens jobb att motivera den.

Du gör ett grovt (och vanligt) misstag när du tycker att det är hästen som har "fel attityd" och på så vis lägger över problemet på hästen.

Helt krasst kan jag påstå att antingen är felet fysiskt obehag hos hästen (sjukdom/skada/dåligt inpassad utrustning) eller så ligger felet hos dig.

Det är Du som inte förmår hästen att förstå vad Du menar, alternativt inte förmår motivera hästen till att vilja göra det Du ber den om. Det är aldrig hästens fel att den inte är motiverad, för det är helt och hållet ryttarens jobb att motivera den.

Där håller jag inte med riktigt.
Jag har ett sto med attitydsproblem. Har dock blivit bättre.
Men hon gjorde allt för att slippa arbete, Sparkade, stegrade sig, högg efter skänkel m.m.
Men efter att jag nu ridit henne på lösa tyglar och bara låtet henne "rulla" så har hon nästan slutat. Men detta är en häst som fajtades så fort man tog i tyglarna (höll lätt emot) när jag sedan släppte tyglarna blev hon skit arg för att hon inte hade någon att fjatas mot. Så då blev hon arg på sig själv i stället :rofl: = attitydsproblem.

Men detta är den första hästen under mitt 20åriga ryttar liv jag träffat på som verkligen har attitydsproblem.
Övriga har varit ont eller ryttar fel.

Säger på ett ungefär som föregående talare med skillnaden att med 99% sannolikhet ligger det i obehag (den måste ju haft en anledning att börja med det från första början, och för att den ska bli motiverad till så "extrem" motvilja brukar det vara något fysiskt), börja med att eliminera möjligheten att det finns något sånt NU. Inga låsningar, ingen illa passande sadel, ingen ömhet eller större muskelspänningar någonstans osv.

Sen kan det ju vara så att orsaken numera är borta. Då skulle jag påstå att det mesta sitter i din träning av hästen.
Reagera inte på hästen - lär hästen att reagera på dig, tycker jag är en bra tumregel. Alltså, om hästen protesterar så fortsätter du be om det du ville och försöker behålla lugnet (fast i enstaka fall kan det nog ärligt talat hjälpa att bli arg om man annars brukar vara alldeles för mesig och inte våga ta igenom det man ber om - bara man är medveten om att det inte är någon långsiktig lösning). Nästa nyckelord är konsekvens. Hästen ska alltid göra det du ber om, inte få komma undan ena gången men inte nästa gång.
Tyvärr brukar man få acceptera att hästen inte kommer gilla det till en början och knappast bli mer arbetsvillig. Men har man en bra lydnad och är konsekvent på så vis att man tar igenom sina hjälper även om hästen försöker hitta en annan lösning, så kommer de ju förhoppningsvis till slut acceptera att din lösning var bekvämast i längden. När de väl accepterar det brukar de kunna upplevas bra mycket mer arbetsvilliga och ffa vara lättare att träna.

Jag har själv en liknande häst men vars "protester" egentligen består av att han är okoncentrerad och är på tårna - beredd att skutta till för minsta lilla oavsett vem som står ivägen. Inte optimalt. När jag blev mer bestämd och petig med att ta igenom mina hjälper (och fick ta till rätt stora "tillsägelser" när han t ex hoppade åt sidan och var på väg mot mig) och inte ge någon lättare utväg än jobbet så blev han faktiskt mycket coolare och mer koncentrerad genomgående i ridning och hantering.

Men du kan fortfarande inte kalla det "attitydsproblem".

Hästar finns inte till enbart för att människor ska sitta på dom för vårt eget höga nöjes skull. Vi måste motivera hästarna till att vilja bli ridna. Om hästen är ovillig så är det helt och hållet människan/-ornas fel som inte har lyckats motivera hästen och/eller få den att förstå vad som förväntas av den.

Ingen häst vägrar samarbeta på pin kiv bara "för att". Den vägrar arbeta för att den inte förstår vad den skall göra/vad människan menar, eller för att den inte anser att den får ut något av det alternativt bara får ut obehag av det.

Någonting har hänt så att hästen har fått "fel attityd". Orättvis ryttare, felaktig utrustning el dyl.

Du måste bygga upp ett förtroende, hästen måste kunna lite på att du inte behandlar den orättvist. Min häst är utbildad MSV, men med ett fruktansvärt humör och har också haft "fel attityd" av någon anledning. Det har tagit mig ca 1 år av grundjobb och is i magen innan jag har kunnat börja kräva saker av honom. På min häst får jag aldrig på sur eller irriterad, då vänder han taggarna utåt på en gång och är redo för "fight". Konsekvens och ödmjukhet är vad som gäller.

Jag känner delvis igen ditt problem. När jag började rida min medryttarhäst kändes det helt hopplöst, även om hon inte gjorde så våldsamma protester som din gör, men det var näst intill omöjligt att bara få henne att gå lugnt på en vanlig volt. Jag började misströsta och var beredd att ge upp allt hopp om att någonsin kunna rida den här hästen på ett tillfredsställande sätt.

Vändningen kom när jag insåg att jag måste sänka mina krav på både henne o mig och gå tillbaka till grunden. Istället för att kräva att hon skulle gå i form i lugnt tempo på volt, så började jag med jätteenkla övningar som att sitta hela pass o bara träna på halter, halvhalter o övergångar och ge en massa beröm så snart hon gjorde rätt på de här enkla grejerna. Helt plötsligt blev ridningen mycket mer positiv och numer är hon en helt annan häst att rida - lyssnar bra o går i fin form. Jag tror att ett trick helt enkelt är att så fort det blir motigt och känns som att man är inne i en negativ spiral o allt går dåligt så går man tillbaka ett eller flera steg o tränar på något enklare moment som man vet att hästen är kapabel att klara och ger en massa beröm så att ridningen blir en positiv upplevelse för hästen (och en själv). Och när det funkar går man vidare.

knapplån - svar till alla

Ja jag har börjat tänka att det kanske bara är så att jag och denna hästen inte går ihop. Alla gillar vi olika sorters häst personligheter och allvarligt talat är denna hästens persnlighet inte riktigt min cup of tea. Men jag har försökt nu i en månad att lära känna honom och testa mig framåt.

Hästen står inne hela dagarna förrutom 15 minuter på morgonen och ca 1 h ridning på kvällen. jag tror han skulle må otroligt mycket bättre av stimulans och att gå ut i hagen med häst vänner. men tyvärr är detta i centrala sydney och möjligheter till sånt finns inte.

ägaren rider honom väldigt hårt och starkt och mycket framåt, hon sågar honom i munnen om an drar och om han int vill gå frammåt så rider hon honom i små små cirklar och sen full fart frammåt. och hon tränar inte på att rida skänkelvikningar, öppna sluta, utan endast trav och galopp. hon skrittar aldrig. Hästen kan alla övningar som jag vill göra med den. herregud det är inte sm att jag ber honom göra en bakåtvålt eller något jag ber bara om samlad trav och han får sina utbrott.

Ägaren är 17 år och vill egentligen sälja hästen men hennes mamma vill att hon ska ha kvar den.

jag rider 3 dagar i veckan.

Jag ska testa att ha lektion antigen imorgon eller på lördag och se vad som händer då.

ni säger att jag måste få honom att vilja göra vad jag vill. men hur gör jag det egentligen?

Jag känner för att ge upp, att försöka hitta en annan häst som jag trivs bra med och som trivs bra med mig.

Är jag feg och dum om jag ger upp?

Senast ändrad:

ni säger att jag måste få honom att vilja göra vad jag vill. men hur gör jag det egentligen?

Nu har ju jag en lite annan syn på det där som sagt, men mitt svar skulle bli - genom att göra det till det mest bekväma alternativet.
Sen så måste hästen såklart veta vad du vill, ibland får man vara övertydlig om det rör sig om en ny häst eller att den rids totalt annorlunda i övrigt.
Målet är att aktivera hästen, annars aktiverar den dig. Även om man är emot bestraffningar och dylikt så SKA ditt alternativ alltid vara det bekväma, och det felaktiga alternativet såpass obekvämt att hästen vill undvika det. Gäller det något totalt nytt hästen ska lära sig får man tillämpa inlärningspsykologi istället att uppmuntra hästen testa, men är det något hästen "kan" eller att den gör något som man inte kan tolerera (bockar t ex) då måste man motivera hästen att inte testa den varianten igen :angel: De nivåerna kan vara olika på olika hästar.
När hästen väl insett att det är bekvämast att göra det DU vill, då kan det teoretiskt sett bli en helt annan häst att rida. Men man måste ta sig igenom grovjobbet.

Att stå inne så många timmar är ju.. hmm om jag säger så här. Jag kan förstå att detta steppdjur har för mkt energi till att tjafsa så fort han får en chans i stället för att vara mjuk, trevlig o tillmötesgående i sin personlighet. Men nu är det som det är med utevistelsen.

Sen om jag läser hur han blir riden, tänker jag direkt, inte konstigt om han har ont pga dålig (enl mig) alt inte lämplig ridning varken för en häst som går på lösdrift eller står på stall. Kanske en massör el ET? Finns det i Australien? jag har inte den blekaste...:(

Kanske varit en idé o "leka" med honom? finns någon paddock? Ett lätt sätt att lära känna hästen o samtidigt sätta gränser... finns många förslag om "lekar", dominansövningar man kan göra från marken.

Funkar inte alltid att "bara" rida sas.. tömköra? finns många alternativ.

Känner du att du inte passar med hästen är det kanske ett alternativ att tänka på, att leta efter en annan?

Är jag feg och dum om jag ger upp?[/QUOTE]

Absolut inte! Du måste ju ändå i slutändan tänka på dig, o ridning ska va kul! Inte en massa tjafs. inte ditt fel att hästen har det livet den har, eller rids på det sättet.. Varför ska du "offra" din roliga tid på en häst som inte känns bra? Varför skulle det vara att va feg eller dum? Nix

SÅ där exakt var min häst också, men sen upptäckte vi att det var för att hon var så förbaskat stel. så efter att vi haft ute massören funka hon jätte bra.

ägaren rider honom väldigt hårt och starkt och mycket framåt, hon sågar honom i munnen om an drar och om han int vill gå frammåt så rider hon honom i små små cirklar och sen full fart frammåt. och hon tränar inte på att rida skänkelvikningar, öppna sluta, utan endast trav och galopp. hon skrittar aldrig. Hästen kan alla övningar som jag vill göra med den. herregud det är inte sm att jag ber honom göra en bakåtvålt eller något jag ber bara om samlad trav och han får sina utbrott.

Jag förstår varför den hästen inte vill samarbeta... En del hästar står ut med sådant, men långt ifrån alla...

Hästen var väl bara 5 år?

Kanske du ska försöka renodla hjälperna ifall den inte förstår din ridning riktigt?

Typ först bara begära frammåt (nästan lång tygel) och sen berömma det, göra halt, berömma det, flytta bakdelen lite, beröm första steget och sen frammåt.

Sen kan det ju också vara så att den har träningsvärk.

Går det att rida ut? Kan ju motivera många hästar.

Det ska vara kul att rida tycker jag, både för dej och hästen:)

Men prova först med att backa ett par steg i utbildningen och utgå från att den inte kan mycket alls:idea:

Hästen var väl bara 5 år?

Kanske du ska försöka renodla hjälperna ifall den inte förstår din ridning riktigt?

Typ först bara begära frammåt (nästan lång tygel) och sen berömma det, göra halt, berömma det, flytta bakdelen lite, beröm första steget och sen frammåt.

Sen kan det ju också vara så att den har träningsvärk.

Går det att rida ut? Kan ju motivera många hästar.

Det ska vara kul att rida tycker jag, både för dej och hästen:)

Men prova först med att backa ett par steg i utbildningen och utgå från att den inte kan mycket alls:idea:

Det där svaret gillar jag verkligen :love: Det håller jag med om... att ''börja om från början'' och berömma massor :bump:

Liknande trådar

Träning :crazy:Hej! På min speciella ridskola så finns det en häst där som heter Luella hon är ca 1.58cm. Hon är snäll att hantera i boxen...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar