Fel attityd till att jobba! Lösning?

Sv: Fel attityd till att jobba! Lösning?

Hur går det med pållen?

Har ni hittat någon lösning?

Det är ju en unghäst, hur länge sen var det den fick en lång vila? Dvs. iaf en månad utan att ridas.
Jag tycker det låter som att den är sliten, trött och uttåkad. Lite vila brukar göra att unghästarna får vila upp sig och ta in allt nytt. Sen blir de helt andra hästar när man börjar rida igen :)

När du sen börjar rida igen, försök att få framåtbjudning i hästen. Börja ridpasset med att galoppera mycket framåt, svarar den inte för minsta lilla skänkel eller försöker sakta ner så tryck till eller lägg till lite spö på bogen eller bakom skänklen så den verkligen lyssnar.
Tillslut ska du inte behöva driva själv utan hästen ska glatt galoppera på fram tills du säger sakta av.
Nöj dig med det ett par ridpass och börja sen med övergångar, först skritt - trav, sen trav - galopp. Samma sak där, fram direkt! Rid med lätt hand och koncentrera dig bara på hästens bjudning.
Tänk inte ens på någon samlad trav (ngt som ändå kräver en del av hästen om den inte orkar) eller skänkelvikning innan du har massor av framåtbjudning.
Sen kan du börja väldigt smått med att flytta lite, sluta när det går bra och beröm massor.

Sen är det ju inte fel att åka och göra en koll hos veterinären innan man vilar heller så det säkert inte är något fel.
Men det kanske inte finns så bra möjlighet till det?

Det där skulle jag gärna vilja göra. Ge honom en månads vila och bara gå på gräs och hänga med häst kompisar för att sedan ta in honom och börja om från början.

Men.. det är ju inte min häst. jag är ju bara medryttare och ägaren har inte lika stora problem med hästen eftersom hon rider den på ett annat sätt.

Jag hade lektion förra veckan.

Han var värre än vanligt. men det var skönt att ha lektion och veta att jag gör rätt och att inte jag gör något fel med min ridning.

Han stannade efter var 5e meter och började bocka, grymta, bita mig i benen!

tränaren sa att jag ine skulle sparka honom, för det är det han inte gillar, utan istället bara "squeeze" och direkt när han tar ett steg frammåt släppa trycket och klappa honom.

hon sa även att han behöver komma ut i parken mer och bli riden i en annan miljö. Jag pratade med ägaren om detta och vi ska förska få ut honom i veckan. Han är bara väldigt rädd, och det är en park vi delar med bilar, barnvagnar, cyklister, frisbees, skotrar, små barn etcetc. men det komemr gå!

Jag ska rida honom månaden ut och se hur det går så i slutet på månaden vet jag om jag ska vara kvar på honom eller inte.

förhoppningsvis ändrar han sig genom att jag rider i parken, i andra padockar och maneger.

jag har även börjar göra träningar med honom från marken, som klicker träning och dominans övningar.

jag skriver i slutet på månaden hur det går!

Vad skönt att du får hjälp:)

Låter bra med skänkeln där, klämma och sen ge efter, han har nog inte förstått riktigt innan.

Och toppen att få komma ut bland massa aktiviteter i parken! Då har han ju så mkt annat att tänka på att han nog glömmer bita dej i benen:D;)

Lycka till!
Ska bli spännande att höra hur det går för er.

Kram!

Av din beskrivning av hur hästen rids av sin ägare så är det inte svårt att förstå varför den inte vill att du kräver något. Varför skulle den inte förutsätta att du tänker göra samma sak som ägaren?

Helst skulle man ju vilja rädda hästen från en otäck ägare, men realistiskt så går det knappast, och då skulle jag skaffa annan medryttarhäst. Den där kommer aldrig bli nöjd med människor om den rids så.

Du gör ett grovt (och vanligt) misstag när du tycker att det är hästen som har "fel attityd" och på så vis lägger över problemet på hästen.

Helt krasst kan jag påstå att antingen är felet fysiskt obehag hos hästen (sjukdom/skada/dåligt inpassad utrustning) eller så ligger felet hos dig.

Det är Du som inte förmår hästen att förstå vad Du menar, alternativt inte förmår motivera hästen till att vilja göra det Du ber den om. Det är aldrig hästens fel att den inte är motiverad, för det är helt och hållet ryttarens jobb att motivera den.

Sååå rätt!
Fick en ny foderhäst för, va kan det va? 2 månader sedan?! Jaja, hur som haver, en häst med en otrolig attityd, visade verkligen vad han tycker!
Det gick inte en gång vi var ute och red utan att han skulle ha av mig...:eek: Han lyckades dock inte:banana:
Hur som haver, jag har väl som max ridit på banan ca 4 gånger. Jag har enbart ridit i skogen med varierande träning, just för att motivera han till att tycka att det är roligt!!
Faktum är att han har blivit mkt mer framåt i skritt och trav, galoppen tränar vi på och han lyssnar på mig!
Inte ett avkastningsförsök på 14 dagar!!
Och han är mkt mer positivare till allt! Så nu fortsätter vi våran träning ute i skogen, banan hinner vi med tids nog. Det gäller att hitta rätt träning till varje individ!

Jätte bra svarat! :idea:

Jag tycker det låter som om hästen har ont nånstans...iallafall om den reagerar likadant varje ridpass.
Skulle kolla det först o främst.
Skulle den visa sej va frisk så kanske det vore läge att rida mkt ute o kanske löshoppa o grejer, för att hästen ska tycka det är lite roligare :) Man kan ju träna dressyr ute i skogen oxå.
Hoppas det löser sej ;)

Jag tycker det låter som om hästen har ont nånstans...iallafall om den reagerar likadant varje ridpass.
Skulle kolla det först o främst.
Skulle den visa sej va frisk så kanske det vore läge att rida mkt ute o kanske löshoppa o grejer, för att hästen ska tycka det är lite roligare :) Man kan ju träna dressyr ute i skogen oxå.
Hoppas det löser sej ;)

Håller med där att du borde kolla upp hästen först! Det är jätte lätt att den har en minsta lilla stela muskel eller vad som helst så kan den bli så :cool: har en häst som håller på att bli masserad just nu och innan hon fick massage var hon typ likadan på banan :mad: Lycka till med pållen :bump:

Oj, det låter verkligen inte som att han är speciellt glad med livet just nu...
Hoppas det hjälper när han får komma ut lite :)

Om hästen är inriden av en duktig tränare, så är det tyvärr troligare att felet ligger hos dig. Han förstår helt enkelt inte vad det är du vill han ska göra;)

kl

:D

Jag hade lektion i fredags och det gick alldeles alldeles underbart bra!!

Jag hade lektion med en annan tranare an forra gangen och han gick jatte bra!! verkligen slappnade av och njot av att bli riden!

hon gav mig massa bra tips om hur jag skulle rida honom, liksom aldrig bara skritta utan helta tiden gora saker, skritt-halt-trav-halt-skritt-trav-mellantrav-okad trav- halt. osv osv.

det var jatte bra och jag blev nastan gratfardig nar jag var klar eftersom jag nu inte behover sluta rida honom!!

jag ska ha en lektion varannan vecka med denna tranaren.

sen har en annan gubbe borjat trana honom. han ar parelli och NH insprirerad och los longerar och tanker som en hast och hela den grejen ni vet! sa han longerar honom en gang per dag pa morgonen och sen sa rider jag och agaren pa efermiddagen. och denna gubben ska hjalpa till att ta ut honom i parken och kunna rida honom utanfor equestrian center!

yippiee!!!!! :D:D:D

sa nu kommer allting losa sig och jag var valdigt optimistisk!!!

Liknande trådar

Träning :crazy:Hej! På min speciella ridskola så finns det en häst där som heter Luella hon är ca 1.58cm. Hon är snäll att hantera i boxen...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025