Fel att rida ponny??

P

ponny_

Är det fel av mig att köpa en passande ponny som jag trivs med och vågar rida ut på ensam mm.
Skadade mig när jag var yngre då jag föll av storhäst och har vart med om andra saker.
Jag tycker inte om stora hästar utan känner mig trygg på en längre stabil ponny.
Därför tänker jag satsa på en mindre häst.
Har kollat på en ponny som är ca 25-30 cm lägre än mig.
Vad tror ni?
163 cm.
Man ska väl gå efter vad sin kropp säger inte vad andra säger.
Fördommar finns överallt ju.

Eller hur?
Ska man rida en häst på runt 170 cm bara för att man är 160 cm.
Näe det tycker inte jag.
Är så fel att alla säger att bara för att man är vuxen att man ska rida en storhäst.
Alla vill inte det.. som mig ex.
Jag letar en häst jag kan dela allt med och känna mig säker på.

Hoppas detta passar nu.

Sv: Fel att rida ponny??

Bara ni passar ihop storleksmässigt så skit i vad andra tycker och köp den häst som passar just DEJ!:laugh:

Vill du ha en ponny skaffa en då. Jag är ungefär lika lång somdu och har en maxad b-ponny. Jag trivs ypperligt. Det viktigaste är ju att man trivs ihop med sin häst.

Skaffa om en ponny om du trivs bäst med det :laugh:
Eller en liten stor häst med ponnystuk, typ welsh cob eller en övervuxen ponny av ngt slag. Bry dej inte så mkt om mankhöjden utan hur väl ni passar ihop och hur du känner inför hästen :D

köp vad som passar dig! individmässigt!
(men se till att köpa en som håller ;) )

Det är klart att man inte behöver rida stor häst bara för att man är vuxen. Jag och många andra har svarat i massor av liknande trådar här. Det verkar vara många vuxna som rider ponnyer.
Jag är 158 lång och rider en ponny som jag gissar kommer att slutmätas som max C-ponny. Efter flera år med ett halvblod bytte jag tillbaka till ponny. Jag har aldrig ångrat mig. Jag rider ofta ut ensam i skogen och kände att jag ville ha en häst som jag var helt säker på att klara av i "alla" situationer. Jag har aldrig riktigt vant mig vid stora hästar även om det kan vara kul ibland. Min lilla häst är inte ngn utmaning överhuvudtaget. Hon var två år när jag köpte henne. Om jag skulle köpa en ny häst idag hade jag valt en som var lite större. En större D-ponny eller kanske en liten stor häst (övervuxen ponny). Jag väger inte så mkt så jag känner mig inte tung men kan ändå känna att det kanske hade varit lite bättre med en ngt större.

Jepp...skriver under det andra sagt här. Är 46 år, 174 cm och rider en Welsh Cob på 148 cm. Funkar hur bra som helst:cool:

Pytt,jag är vuxen och har en D-ponny,aldrig att jag säljer henne.Så länge man passar ihop rent storleksmässigt så köp du en ponny.

Jo klart man kan rida ponny om man är vuxen. Men 30 cm lägre än du blir bara 133 cm. Så beroende på din vikt måste du i så fall ha en väldigt grov men vältränad ponny (alltså inte bara tjock och därav kraftig) för att det ska vara vettigt ur ponnyns synvinkel att ridas av dig regelbundet. Skulle nog helst satsa på en lite större ponny, stor c eller d-ponny. Rider själv en på 140 cm, kallblodskorsning, samt en på 145 (om vet. besiktiningen går bra:love:), det känns bra för mig på 165 och ca 60 kg.

So alla andra redan sagt så ska du köpa den ponnyn / hästen som du passar med, den du käner dej trygg med och gillar. Vi är många vuxna ponnyryttare här på buke!
Jag är vuxen, 158cm lång och 46kg och har en connemara val (max Dponny) som jag stormtrivs med.

Gå på din instinkt och ha en ponny somdu trivs med!

Äsch, jag är 160 cm lång (kort ;) ) och har ridit både shettisar, russ och c-ponnyer. Bara man tänker på vikten så är det ju inga problem.
Jag säger som de andra, skaffa den ponny du trivs med och som trivs med dig.
:laugh:
Jag trivs faktiskt inte alls på stora hästar, jag tycker t.o.m. att mitt vbl sto som är 145 cm i mkh är stor....
Jag trivs bäst på en liten c-ponny faktiskt....

såklart det är okej! förstår inte riktigt fördomarna i det här läget, jag har då aldrig stött på dom?

jag är 20 år, 162 cm och väger 56 kg. Jag rider oxå ponny, har en treårig connemarakorsning om 144 cm i mkh, nättare modell.
:laugh:

rid ponny om det är det du vill :) det är ju mkt härligare ;)

Du rider för din egen skull, och då ska det vara roligt och kännas tryggt. Om det sen är på en ponny eller storhäst kan bara du själv välja, så länge du inte blir alltför stor, naturligtvis.

Lycka till!

Självklart ska du välja en ponny om det är det du vill! Bara den passar dig så är det ju inga problem. Tror faktiskt inte det är så mycket fördomar om hurvida man rider ponny eller inte när man är äldre, i vårt stall är det många som har ponnyer (och en del tävlar i storhästklasser med dessa).

Det är ju du som ska rida på den och du måste ju få ha vad du trivs med. Kör på ponny du! :)
Tråkigt när folk inte kan acceptera sånt, syrran köpte ett halvblod för hobbyridning(vilket den också passar bäst för, det är ingen tävlingshäst) men "halvblod ska man ju ha till tävling". Punkt.
Men att jag rider runt på en travarkorsning och tävlaren hel del med, då det är nästan tvärtom ist, "den ska man ha till skogsridning"... Vilken den inte passar för öht, DET är en häst som ska va ute på tävling.

Du rider för din egen skull, och då ska det vara roligt och kännas tryggt. Om det sen är på en ponny eller storhäst kan bara du själv välja, så länge du inte blir alltför stor, naturligtvis.

Lycka till!

Puttar upp detta inlägg då jag tycker det var väldigt bra skrivet!

TS - Det finns mycket fördomar tyvärr. Men som sagt - du rider för din egen skull! Hästen ska passa dig! Det kommer alltid finnas människor som har åsikter om andra och deras val i livet. De har inget bättre för sig uppenbarligen ;)

Ponny är ju ypperligt för oss korta ;) Är själv 160-165.
Däremot för att hästen ska hålla skulle jag nog satsa på att leta efter en stor c-ponny alt d-ponny. eller kanske det även kan fungera med en liten storhäst?
Jag brukar tycka att hästens manke ska vara 10-20 cm lägre än en själv för att passa mig bra och hålla ordentligt :)

Klart du kan köpa en ponny, men man måste ju inte heller köpa en megastor häst heller ;).

Det är aldrig fel att göra något man trivs med och jag antar att du inte är intresserad av tävlingar och sånt heller men annars är ju alternativet en liten storhäst.

Jag har ett sto på 1.52, lite nättare modell, är 75 % halvblod men morfar var New Forest så hon blev liten :D. Hon är helt underbar och hur säker som helst i alla lägen, men det är klart hon kan busa till det ibland, men det är då jag tror det är ponnyblodet som spökar :love::p.

Men köp dig du en ponny, hur kul skulle det vara att ha häst om man inte trivdes med den eller var rädd för den?

Jag är 170 cm, väger 53 kg och har en liten häst på 150. ;) Och det funkar utmärkt :) OCH JAG ÄR 20 CM LÄNGRE ÄN HONOM! :p :grin: :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 339
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 424
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar