Fel att rida ponny??

Sv: Fel att rida ponny??

Hej!

Håller med alla ovanstående åsikter och vill bara tillägga att många inte tänker på att en ponny är oerhört viktbärande, kraftpaket och mycket stabil häst. Tänkt bara på alla islandshästar som finns. OM jag någon gång köper ny häst kanske jag satsar på lite högre. Min häst nu är 150 men jag skulle aldrig vilja ha en häst över 158. (min åsikt och förstår att det är olika) Jag är hobbyryttare och strävar i nuläget inte efter en karriär på hästryggen.

Du behöver inte vara orolig att hästen inte skulle orka eller klara av dig! Det är tuffa djur vi sitter på.

Jag är ca 162 cm, 24 år och rider ponny, passar mig alldeles utmärkt! Min lilla pålle är 144 cm, lite grövre new forest. Han kändes lite stor först då jag innan red en islänning på 134 cm men jag tycker att jag passar bättre på honom. Jag har aldrig tyckt om stora hästar och är inte intresserad av tävling så för min del fick det bli ponny. Sen tycker jag att det är viktigt för mig hur hästen är, inte bara hur stor den är då jag är en fegis :laugh:

Klart du ska ha ponny, så länge du inte är för tung/lång ser jag ingen anledning att INTE göra det?:)

Om man ine vill tävla är ju ponnies mycket roligare!

Det står kanske innan i tråden men man kan tävla ändå.
Distans, western och bruksridning (kanske fler) har inte ngn åldersgräns. Jag är inte mycket insatt i ngn av dem även om jag har tävlat i en enkel brukstävling med min ponny en gång. Jag har även lite funderingar på distans bara på skoj. I dessa grenar spelar kanske inte ponny-stor häst så stor roll.
Sedan kan man tävla även i dressyr och hoppning, Men då har man nog oftast inte samma förutsättningar.

Nejdå det är inte fel av dig att köpa en ponny. det är bättre om du känner dig trygg med din häst. Ja menar, hur kul är det om du köper en storhäst och måste vara jättenervös varje gång du ska rida. Då kan du ju inte njuta och det är ju synd när det är så underbart att rida. Så har du inte tänkt tävla så är det ju bra att köpa en ponny :)
Lycka till ! :D

ja ja tycker de är fel att köpa en ponny som är för liten för ryttaren, annars är de inte fel att rida ponny..om man är 163 så passar man lätt på d ponnysar om man inte är för stor.

sen tycker inte jag de handlar om fördommar utan om hästens bästa..jag har faktiskt aldrig mött någon som tycker de är fel att rida ponny för att man är vuxen om man passar på den storleksmässigt.

sen så köper man inte en häst för storleken utan man köper den med rätt psyke.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska köpa en lite häst eftersom du vill ha det, men bara inte för liten. Gå efter din kropp och hitta en passande ponny som du kommer trivas med. Det är inte bara längden som spelar roll utan hur både häst och ryttare ser ut i kroppen och vad som är rimligt, för 25-30 cm läggre då är man ändå på det yttersta i vad som är det minsta man kan ha.
Ponny är ju ändå upp till 148 cm och även om du inte vill ha en maxad D så kanske en liten D-ponny.
Hitta en som passar dig psykiskt och fysiskt:)

så länge du inte vill tävla sågår det ju bra :) är själv typ lika lång som du och har en häst på 156 och jag tkr det är lagom höjd, inte högre än 1.60 iaf. Det är ju hästens personlighet som har störst betydelse och så klart att man inte är jääte för stor/tung eller för liten för sin häst.

Går utmärkt att tävla även på små hästar. Är man äldre så får man delta i "storhästklasserna" om man är inriktad åt det hållet. Vi inom western har inte den sortens indelning...:cool:

Som jag sagt innan VÅGA RIDA PONNY!!

Jag köpte min första Fellponny när jag var 23 år gammal. :grin: Bara du inte väger aldeles för mkt så har längden inte lika stor betydelse.

Lycka till !!

Klart du kan rida ponny! Det är klart, är du modellen större kanske du behöver en något grövre och mer viktbärande ponny, men det brukar inte vara något problem att hitta.

Själv är jag 167 lång, väger 50 kg och rider en isis på 128!:eek: Funkar underbart, känner mig inte ett dugg stor. Känner mig mycket större på en ridponny på ca 135 som jag också rider en del. Den sistnämnda skulle jag säg är på gränsen till för liten, men det är inte så att hästen inte klarar av mig, utan det är mest att jag känner mig något stor. Men samspelet oss imellan är så speciellt att jag försöker förtränga alla "för stor" tänkar.

ÄLSKA PONNY!!!!!:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 339
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 424
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar