Fejkar din häst?

Sv: Fejkar din häst?

:) jajamensan! min nordis var blockhalt en hel vinter (enligt honom då alltså) bara för att han skulle slippa vara i ridhuset (som han haaatar).:smirk: ....

Det du beskriver är ju faktiskt inte att fejka, så jag håller helt med dig. En häst kan lära sig att vissa saker får vissa konsekvenser... Men en häst som är blocka halt en hel vinter för att slippa gå i ridhus... Nej det tror jag inte på, den hästen hade troligtvis ont...

Sen är det ju så att katter är smartare än en häst, så där kan jag nog mer tänka mig att den fejkar för att få uppmärksamhet...

Polly_Mulle skrev:
förklara då vad min häst gör?

Viljan/känslan att det är trevligare med hö har väl tillfälligt tagit överhanden då han blir insläppt i boxen, och driver tillfälligt undan kissnödigheten. där har du ju beviset precis där: han håller INTE tanken att han är kissnödig från stallgången till boxen - därför att det är ett för långt och avancerat resonemang/tanke för en häst att koppla.

att han bara skvätter i gången är ju också det ytterst naturligt: hästar kissar inte på hårt underlag om de kan hjälpa det för sitt liv.

det är stor skillnad på en betingning med en omedelbar konsekvens - belöning eller bestraffning, som godis eller ett rapp, och en lång resonerande konsekvens tanke, som att "haltar jag slipper jag gå i ridhus hela vintern", eller annat.
men visst: om du kastar dig på hästen varenda gång han gör en ansats att ställa sig brett i gången, och släpper in honom i boxen på två sekunder, så visst upprepar du detta tillräckligt många gånger så kan du betinga det, som Kung Bob skriver.

men när det gäller halta hästar så håller jag med om att det krävs oerhört mycket snabb konsekvens i fråga om "belöning" för att de ska koppla ett sånt resonemang som att de får slippa. ALDRIG att de tänker "då slipper jag hela vintern att gå i ridhus"!

sluta förmänskliga era hästar.

Kicki_J skrev:
Jag hör till skaran som inte tror på att djur tänker så som ni beskriver i denna tråd. Tex tror jag inte att en häst fejkar hälta. Visar den hälta så har den ont, punkt! Visst, det kan vara stelhet som släpper efter en liten stund, så att ägaren tror att den fejkar. Men inte sjutton fejkar den hälta för att slippa bli riden/körd. Och ni som säger att era hästar minsan inte visar hälta vid longering, nej men då slipper den ju er tyngd! Kolla med en vetrinär innan ni gastar om fejkad hälta! (med risk för påhopp antar jag....:angel: )

Håller med här :bow:

mackan skrev:
men när det gäller halta hästar så håller jag med om att det krävs oerhört mycket snabb konsekvens i fråga om "belöning" för att de ska koppla ett sånt resonemang som att de får slippa. ALDRIG att de tänker "då slipper jag hela vintern att gå i ridhus"!

sluta förmänskliga era hästar.

tror inte jag heller på. det är inte något en häst bara kommer på, någonting måste först ha visat för hästen at det fungerar på det sättet.

Okej. Då förstår jag...

Det är jobbigt när hästar förknippar saker med smärta sådär.

Min häst vägrade hoppa på -tävling- bara för en gammal skada.
de va lite tråkigt.. men det gick det med tillslut, efter ett antal uteslutningar... man får inte ge sej :D

trasdokka skrev:
:) jajamensan! min nordis var blockhalt en hel vinter (enligt honom då alltså) bara för att han skulle slippa vara i ridhuset (som han haaatar).:smirk: ....

Men shit.
Jag hoppas verkligen ni kollade upp det där!
En häst som är halt en hel vinter har ONT!
suck.

*knapplån*

Klart hästar "fejkar" ...

Sen att de LÄRT sej att om man gör en sak så händer en annan fattar ju vem som helst !

Om de lärt sej bocka för att få av en människa e de klart de gör så med "alla"... Såna lär man ju bara bort genom att sitta kvar på.
Vissa hästar "sticker" för att de kan, vissa kan öppna boxdörrar, vissa kan stegra på kommando... KLART de kan HALTA om de märker att de slipper göra vissa saker !!! (för att de funkat nångång tidigare)

De som tror hästar e korkade har då inte mött många smarta hästar !

mitt varmblod har ibland "fejkat" att han haltar.. det är lite roligt faktisgt:) när man hoppar av och leder honom hemåt du nästan springer han och har inte ont någostans.. då hoppar men upp igen och vänder då fattar han att han är avslöjad.. det är jätte kul o se...:D sen har min kompis ett varmblod i samma stall, hon är rätt smart, hon kan ex låssas vilja klia sig på knät och om man då ger efter på tyglen så gör hon så hela tiden.. hon kan tex öppna boxdörrar. det är svår och förklara om man inte har träffat hästen men hon är häftig smart..:):smirk:

Jag har också en häst som har "fejk-haltat". Han är kärnfrisk och har alltid varit men har genom åren kört med olika grejor för att slippa tråkiga saker. Men detta har alltid varit vid just tråååkiga saker.

HeJ!

Ponny på ridskola, gick bara handikapp-lektioner för han var så gammal. Ordentligt kollad av veterinär.. Detta såg vi flera gånger:

Ponny in, handikappad upp, gå 2-3 varv, ponny plötsligt halt... haltare...haltast.. (personalen suckar djupt).. Ponny stannar vid utgången till ridhuset, hostar kraftigt ett par gånger.. (personal inser att on vi inte ska på myndigheterna på oss måste vi ta ut häst från "lektionen".. Ryttare av, ponny hostar lite till och blir haltande ledd till stallet...
1 timme senare: hästskötaren kommer, ovetandes om vad som hänt selar hon på ponnyn och går ut och kör en sväng i skritt och trav. Ponny hostar inte en gång och är helt ren..

Detta hände VÄLDIGT ofta! Ponnyn skulle bara gå dom lätta lektionerna pga ålder och dom lektionerna var ju såå tråkiga, mycket roligare att bli körd i skogen..

Ni får gärna säja att ponnyn har ont och inte kan luras, men jag tror minsann att denne 30-åring lärt sej under sina många år på ridskolan.

/ Lavinia, som ibland undrar hur egna pållan kan vara sååå ovillig på väg ut, nästan halt (precis blivit genomkollad på klinik och har ingen hälta/ryggont/nånting att anmärka på), men änd vara så tokpigg när hhon väl insett hur skoj det var därute..

med min förra d-ponny, ett sto också hahah :devil: en gång när jag och några kompisar var ute och red på långritt började hon plöstligt göra nåt med ena frambenet när vi skulle galoppera, hon vek ihop benet så hon nästan ramlade, då hoppade jag av! Blev livrädd. Och gick med henne en bit men inget hände, så satt jag upp och ingen hälta, annat. Men hon va en sån häst, de är lite charmigt :)

Elisha skrev:
med min förra d-ponny, ett sto också hahah :devil: en gång när jag och några kompisar var ute och red på långritt började hon plöstligt göra nåt med ena frambenet när vi skulle galoppera, hon vek ihop benet så hon nästan ramlade, då hoppade jag av! Blev livrädd. Och gick med henne en bit men inget hände, så satt jag upp och ingen hälta, annat. Men hon va en sån häst, de är lite charmigt :)

Men du -allvar... menar du på fullt allvar att du tror att detta var att hästen plötsligt tänkte "fan nu ska jag fekja en hälta så hon hoppar av och tror att det är allvar så jag slipper"????!! MÖJLIGEN kan det vara som Kung Bob redan pratat om, om en situation uppstår tillräckligt många gånger med omedelbar effekt, dvs att hästen lär sig att en konsekvens leder till en annan omedelbart, sk betingning, att hästen kanske i ett fåtal fall, kan associera att "haltar den" så slipper den.
Men inte 17 har det att göra med EN gång när du är ute och rider och hästen börjar gå konstigt några steg!
Hon sträckte väl till sig/nerv eller annat. Att det sen gick över har ju INGENTING att göra med att hon fekjade eller medvetet planerade detta scenario och att du skulle hoppa av!

ser inget som helst charmigt i att tro att hästen bara fånar sig, i 90% av fallen om inte mer skulle jag ta det på allvar. sen att det tydligen var en bagatell i det att hältan gick över, har fortfarande inget att göra med att hon planerade det som fejk!

Håller med!

Skulle min häst göra så skulle jag bli livrädd o ta det väldigt försiktigt efter det.. :crazy:

Mycket möjligt att lusten till hö tränger undan kissenödigheten några minuter det kan jag köpa, men en halvtimme, timme som han inte ens gör en ansats?
Japp tar in honom så fort han ställer upp sig för han varvar inte, inget skrapande med hovar eller något, utan han ställer upp sig och skvätter - om man inte får in honom och då är han inte nödig alls. Jag tycker att det luktar fejk...

Kung Bob skrev:
-knapplån-

när jag hör om hästar som "fejkar" kommer jag också att tänka på betingning. Jag menar, jag tror inte att en häat kan tänka "hmm, om jag haltar lite får jag säkert gå hem". Det är mänskligt tänkande, att kunna se konsekvensen av vårt handlande.

Däremot kan jag tänka mig att om en häst en gång trampar till på en sten eller nåt o haltar nåra meter o märker att den då får gå hem så tror jag att den kan prova att halta ett par steg en annan gång, vips, den får gå hem igen. Det har nu blivit en betingning, går man ojämnt= får gå hem. Från början tänkte inte hästen på detta sätt utan det var resultatet av nåt som eg. inte var meningen.

Hur tror ni annars att hästar lär sig att öppna boxdörra, grindar osv. Den tänker inte "om jag biter här med tänderna o sen drar åt höger, då öppnar sig boxdörren o jag kan smita ut" antagligen vr det så att hästen stod o bet lite bara, råkade öppna boxdörren av misstag, märkte att den nu kunde gå ut o äta hö eller vad som helst. Sen gör den bara om det igen. Det handlar om positiv förstärkning.

Håller med helt! En häst som kom till oss började sparka på dörren när det var matdax, och oturligt nog så gick dörren upp och han kom åt höet utanför. I en vecka efter så försökte han sparka på dörren för han trodde att dörren skulle öppna sig (oavsett om det var matdax el inte.) Till slut insåg han att det inte gick. Hästar lär sig fort...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
941
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV