Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Polly_Mulle skrev:förklara då vad min häst gör?
Kicki_J skrev:Jag hör till skaran som inte tror på att djur tänker så som ni beskriver i denna tråd. Tex tror jag inte att en häst fejkar hälta. Visar den hälta så har den ont, punkt! Visst, det kan vara stelhet som släpper efter en liten stund, så att ägaren tror att den fejkar. Men inte sjutton fejkar den hälta för att slippa bli riden/körd. Och ni som säger att era hästar minsan inte visar hälta vid longering, nej men då slipper den ju er tyngd! Kolla med en vetrinär innan ni gastar om fejkad hälta! (med risk för påhopp antar jag.... )
mackan skrev:men när det gäller halta hästar så håller jag med om att det krävs oerhört mycket snabb konsekvens i fråga om "belöning" för att de ska koppla ett sånt resonemang som att de får slippa. ALDRIG att de tänker "då slipper jag hela vintern att gå i ridhus"!
sluta förmänskliga era hästar.
trasdokka skrev:jajamensan! min nordis var blockhalt en hel vinter (enligt honom då alltså) bara för att han skulle slippa vara i ridhuset (som han haaatar).:smirk: ....
Elisha skrev:med min förra d-ponny, ett sto också hahah en gång när jag och några kompisar var ute och red på långritt började hon plöstligt göra nåt med ena frambenet när vi skulle galoppera, hon vek ihop benet så hon nästan ramlade, då hoppade jag av! Blev livrädd. Och gick med henne en bit men inget hände, så satt jag upp och ingen hälta, annat. Men hon va en sån häst, de är lite charmigt
Kung Bob skrev:-knapplån-
när jag hör om hästar som "fejkar" kommer jag också att tänka på betingning. Jag menar, jag tror inte att en häat kan tänka "hmm, om jag haltar lite får jag säkert gå hem". Det är mänskligt tänkande, att kunna se konsekvensen av vårt handlande.
Däremot kan jag tänka mig att om en häst en gång trampar till på en sten eller nåt o haltar nåra meter o märker att den då får gå hem så tror jag att den kan prova att halta ett par steg en annan gång, vips, den får gå hem igen. Det har nu blivit en betingning, går man ojämnt= får gå hem. Från början tänkte inte hästen på detta sätt utan det var resultatet av nåt som eg. inte var meningen.
Hur tror ni annars att hästar lär sig att öppna boxdörra, grindar osv. Den tänker inte "om jag biter här med tänderna o sen drar åt höger, då öppnar sig boxdörren o jag kan smita ut" antagligen vr det så att hästen stod o bet lite bara, råkade öppna boxdörren av misstag, märkte att den nu kunde gå ut o äta hö eller vad som helst. Sen gör den bara om det igen. Det handlar om positiv förstärkning.