Fejkar din häst?

Sv: Fejkar din häst?

vidareutvecklar mina funderingar...

varför skulle den inte kunna tänka
- om jag haltar = gå hem till stallet
den kan ju tänka/assoceria
- om jag inte hoppar = smisk
- om jag stretchar som matte vill = godis
- om jag gör som jag ska = godis

Polly_Mulle skrev:
vidareutvecklar mina funderingar...

varför skulle den inte kunna tänka
- om jag haltar = gå hem till stallet
den kan ju tänka/assoceria
- om jag inte hoppar = smisk
- om jag stretchar som matte vill = godis
- om jag gör som jag ska = godis

det är ganska stor skillnad.
håller inte med om att "om jag inte hoppar får jag smisk"
snarare: endera är det roligt att hoppa (hästen har positiv association av det - kanske klapp eller godis - visst)
eller: hästen har dåliga erfarenheter av det, - då hoppar den i regel INTE, om inte motvilligt isåfall ... inte fan hoppar hästen för att den tror den ska slippa smisk?! det är inte anledningen!

Om jag stretchar: ja - då har den lärt sig att det är ngt positivt och roligt - visst - kanske godis i slutänden.

vad är "om jag gör som jag ska"?
vad är "gör som jag ska"`?
så tänker inte hästen. den associerar isåfall ett omedelbart moment med "rätt eller fel" beroende på hur den behandlats och associerar momentet baserat på träning.

en tanke som "om jag haltar får jag gå hem" är oerhört raffinerad och kräver en mycket mer utstuderad intelligens. det går inte att jämföra.

ang lindad häst som haltar älgen: känner flera hästar som reagerar på lindor. även om de är lindade efter konstens alla regler, så gillar hästen inte dem: det är lindorna det handlar om - inte logistk följdtänkande som att "lindor - fan - jag ska gå i ridhuset bäst att fejka hälta! "!

Nej, det berodde inte på det heller. Det kvittade i princip hur man soände skydd och hur lindorna var fästade Hårt/löst mm. Lindor=halt.

Men lindorna sitter på ett annat sätt än skydden.
De sitter runt hela benet (ja inte bokstavligt talat då.. ;) )

Testa själv att linda en linda med padd runt armen o ha den på en stund.
Det är faktiskt inte så bekvämt.. :crazy:
Och för oss är det ändå "naturligare" att ha lindor än för hästen.

Jag tror att hästar kan tänka i flera steg. Absolut. Alla kanske inte är lika bra på det, men min gammling kan helt klart tänka ut saker, planera alltså, se samanhang.

Däremot tror jag inte hästen har förstått ett samanhang med att om den haltar, så får den gå hem, då måste i såna fall detta scenarioet ha upprepats många ggr. Det låter väldigt osannolikt.

Men som flera säger här så glömmer man ofta att man har lite ont om det händer nåt roligt eller spännande.. Som att få gå hem tex.

Du kan inte jmf med armen. Våra armar har ju mkt mer kött än hästens ben, där är det i princip bara senor och ben....

Hej allihopa.

Jag är fortfarande kluven.

Jag förstår verkligen teorin om att hästar inte kan tänka i steg.
Men samtidigit känns det som det finns beräknande hästar?
Det är kanske så att det handlar om intelligens och är väldigt individuellt.

Tänkte på det med att man kan betinga saker med hundar. Att få dem att se samband. (Pavlovs hundar ni som läst psykologi.) Borde inte det också gå med hästar?

Inte för att jag säger att det är så med "fejk-hältan" eftersom inte JAG visade henne sambandet. Men med andra grejer.

Som att när matte är och gräver i morotslådan blir det snart gott.

Precis!

Förra kusen fick på sej en sån "reservsko" när han hade gått med tappsko ett par dagar och började bli öm. Med den klumpiga gummiskon haltade han omkring som sjutton (troligen delvis för att den var klumpig och för att den kanske tryckte) och stallägaren (som påstår sej kunna kommunicera med hästar) skulle precis fråga den andra hästen i hagen om den kände sej stel och behövde behandling. Den svarade tydligen nåt i stil med "Behandling? Jag är ju frisk!" och så hade hon gått förbi min förra häst som sagt "Jag är sjuk" och hon förklarade att han tyckte att han hade bandage på foten så då var han sjuk :D

Tror det kan bli sådär att de sammanknippar något med att vara halt eller dålig. Kanske så mycket att de tror att de är eller ska vara det i ett sammanhang..

Jag tror säkert att hästar KAN fejka hälta just av en sån sak. Inte med flit, men mentalt att de känner sej dåliga :p Men det kan i många fler fall vara så att hästen visar hältan bara i vissa sammanhang, och lyssnar man inte då för att man tror att den fejkar, hur bra är det? :crazy:
Klart hästen inte känner av eventuella hältor, blockeringar, träningsvärk osv om den gör något roligt :p

Ja det vet jag oxå, men vad jag menade var, att om VI tycker det är obehaglgit, så bör man ju förstå hur vissa hästar kan tycka att det är.

Äsch. skit samma. jag bara sluddrar. :p
Jag försökte bara få personen i fråga att förstå varför hästen gjorde som den gjorde...

Senast ändrad:

-knapplån-

när jag hör om hästar som "fejkar" kommer jag också att tänka på betingning. Jag menar, jag tror inte att en häat kan tänka "hmm, om jag haltar lite får jag säkert gå hem". Det är mänskligt tänkande, att kunna se konsekvensen av vårt handlande.

Däremot kan jag tänka mig att om en häst en gång trampar till på en sten eller nåt o haltar nåra meter o märker att den då får gå hem så tror jag att den kan prova att halta ett par steg en annan gång, vips, den får gå hem igen. Det har nu blivit en betingning, går man ojämnt= får gå hem. Från början tänkte inte hästen på detta sätt utan det var resultatet av nåt som eg. inte var meningen.

Hur tror ni annars att hästar lär sig att öppna boxdörra, grindar osv. Den tänker inte "om jag biter här med tänderna o sen drar åt höger, då öppnar sig boxdörren o jag kan smita ut" antagligen vr det så att hästen stod o bet lite bara, råkade öppna boxdörren av misstag, märkte att den nu kunde gå ut o äta hö eller vad som helst. Sen gör den bara om det igen. Det handlar om positiv förstärkning.

Vi kom faktiskt på varför han alltid haltade med lindor....
Så svaret har vi. Villebara höra vilka teorier andra hade.

Min häst fejkar att hon har flugor i ögonen och måste klia sig mot frambenen....kom på att hon hade lärt sig detta trixet när hon plötsligt ville stanna och klia sig även när det inte fanns några flugor...
Vet även en lektionshäst som fejkade att han var tvungen att kissa...gick in till mitten av ridhuset och ställde sig som om han skulle kissa, där kunde han stå en stund tills ryttaren kom på att den hade blivit lurad
Så påhittiga är de för att slippa jobba:smirk:

men det är ju exakt detta jag pratar om! t.ex hästen som märker att när man måste kissa får man stå stilla, efter ett tag när hästen märker att det alltid fungerar så ställer den sig som om den skulle kissa även om den bara vill vila lite... Från början gjorde inte hästen det medvetet men efter x antal ggr blir det en betingning.

Det har inte med att göra att hästen är påhittig, den har bara märkt, genom en slump, att det fungerar.

hade en stallkatt som min häst trampade på tassen. tassen blev nästan mosad och katten haltade jättelänge. när det hade gått flera månader så halta katten fortfarande. men så kom det sig att flera i stallet upptäckte att han inte var halt, så länge han inte visste om att vi såg honom:smirk:
han sprang omkring utan tecken på att han hade ont. men när han såg att vi såg han så börja han genast att halta och var jättedålig.

så ja tror att hästar kan fejka, men man ska nog vara lite försiktig med att konstatera det för snabbt

Han hade en gång för länge sedan varit halt. Länge= minst 10 år tillbaka.Då hade de lindat hans ben.

Så givetvis var man alltid jättehalt om man var lindad..:p

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
941
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar