Sv: Fejkar din häst?
Polly_Mulle skrev:
vidareutvecklar mina funderingar...
varför skulle den inte kunna tänka
- om jag haltar = gå hem till stallet
den kan ju tänka/assoceria
- om jag inte hoppar = smisk
- om jag stretchar som matte vill = godis
- om jag gör som jag ska = godis
det är ganska stor skillnad.
håller inte med om att "om jag inte hoppar får jag smisk"
snarare: endera är det roligt att hoppa (hästen har positiv association av det - kanske klapp eller godis - visst)
eller: hästen har dåliga erfarenheter av det, - då hoppar den i regel INTE, om inte motvilligt isåfall ... inte fan hoppar hästen för att den tror den ska slippa smisk?! det är inte anledningen!
Om jag stretchar: ja - då har den lärt sig att det är ngt positivt och roligt - visst - kanske godis i slutänden.
vad är "om jag gör som jag ska"?
vad är "gör som jag ska"`?
så tänker inte hästen. den associerar isåfall ett omedelbart moment med "rätt eller fel" beroende på hur den behandlats och associerar momentet baserat på träning.
en tanke som "om jag haltar får jag gå hem" är oerhört raffinerad och kräver en mycket mer utstuderad intelligens. det går inte att jämföra.
ang lindad häst som haltar älgen: känner flera hästar som reagerar på lindor. även om de är lindade efter konstens alla regler, så gillar hästen inte dem: det är lindorna det handlar om - inte logistk följdtänkande som att "lindor - fan - jag ska gå i ridhuset bäst att fejka hälta! "!