Fejkar din häst?

Sv: Fejkar din häst?

På 60-talet fanns det en lektionshäst som hette Blixt på Helsingborgs ridskola. Blixt var ackordshäst, dvs han ägdes av försvaret och kunde bli inkallad för "repövning" då och då.
Men, så fort Blixt såg en uniform blev han halt, så fruktansvärt halt att gubbarna inte ville ha med honom till regementet. Så han fick stanna på ridskolan, och på kvällen gick han lektion som vanligt, pigg och fräsch!:D

Immer

Jag tror inte heller att en häst kan fejka hälta, om den gör något sånt så borde man kolla allt vad man kan tro sig att det beror på. När jag hade ponny så fick hon en plötslig, mystisk hälta, och det berodde på att en av hennes sömmar hade under natten krypit in i hoven och då fick hon jätteont och ville inte alls arbeta! Numera visiterar jag min häst när den kommer in från hagen, och det är jättebra. :)

Nej, jag tror inte att dom fejkar, jag tror att dom visar på att något är fel.
Min valack har gjort nåt liknande en gång.. han hade lymfangit på båda bak och skulle ut och skrittas varje dag enligt vet. På vägen från stallet gick han väldigt försiktigt så jag började fundera på om han hade riktigt ont eller vad det var, sen vände vi och då gick han som vanligt och mycket fortare. Hmm. :smirk:

Lånar knappen.

Det jag kan tillägga till mitt första inlägg efter att ha läst alla historier, är en tanke: Det är ju ofta så med hästar att de kan "stänga av" en känsla då en annan känsla tar över handen. Tex. enligt vad jag lärt mig, så är det samma anledning som att tror man att en knackig häst inte skulle springa med/följa andra hästars tempo på en uteritt, utan visa tecken om den inte mådde bra eller ngt var fel, så tror man fel. Har hästen en känsla som är tillräckligt stark, tex att följa flocken, eller att ngt är väldigt roligt (eller tråkigt) så kan den känslan ta över handen och tillfälligt "blocka ut" den andra känslan - tex att den har ont.

bara en tanke, på de som tex haft hästar som går orent på utvägen, och sen kliver på "normalt" om man vänder hem. Kanske har då längtan hem tillfälligt tagit över känslan av ovilja pga knackighet eller smärta eller ngt annat? Bara en tanke... vidhåller fortfarande att hästen inte har förmågan att tänka i såna logiska följdbanor som att "fejka" något som en hälta medvetet för att "slippa" ngt.....

Hästen fejkar inte som du säger.
Den gör saker för att visa att den inte trivs/att den har ont/ inte orkar, eller för nått annat.
De lär sig ju ganska snabbt att de får slippa när den gör så.

Precis som när de envisna små (shetlands)ponnyerna lägger sej ner med barnen när de inte har lust :p

Vi hade en ponny på ridskolan som va halt var o varannan gång den reds. (B ponny som mest gick med barn/nybörjare eftersom vi inte har så mkt duktiga små barn här..)
Så satt ja upp (aaaaalldeles för stor för den ponnyn :angel: ) o hon tyckte de va skit kul...
Hon tyckte helt enkelt det var fruktansvärt tråkigt..
Den hästen har vi inte kvar längre :p

Precis.
Som när de är jättehalta när man rider, men sen springer till sina kompisar i full fart i hagen, då säger ju så gott som alla att "den hästen är det ju inte det minsta fel på"

Men hästarna är ju ändå så mkt flykt djur.
De måste klara av att springa vid fara även om de har lite ont i benet annars dör de.

Sa du inte emot dig själv lite nu?
Du sa att en häst kan göra saker då den inte trivs.
Då kan den ju "fejk-halta" för att den inte vill ut och rida av en eller annan anledning?

Jag har ingen aning om hästar, rent Teoretiskt kan fejka. Men min personliga åskik är att det självklart kan det!
Jag har också hört många exempel. Man vet ju bara hur trött ens häst kan va när man rider Från stallet. Orkar ingentiiing. Stackare. :smirk:

Konstigt nog kan det går i 700 km/h på vägen hem. Det är väl också fejk isf ? ;)

Många djur i naturen fejkar för större rovdjur, att de är döda/sjuka för att inte bli uppäten.

Om man inte tror på fejkande hästar har man nog aldrig träffat en "äkta ponny"! :D

Jaa, jag förstår att det lät så....
Men vad jag menar är ju att den gör ju inte saker "bara för att".

Och det som ni kallar fejka, kallar jag att den berättar för oss att den inte trivs (lr vad problemet är)
Fejka är något som vi människor gör - inte djuren.
De gör det av instinkt, de kan ju inte berätta för oss om ngt är fel.

honeypuff skrev:
Vid ett flertal tillfällen det senaste när jag ska ut och rida det elva-åriga Arabstoet så har hon "fejk-haltat" och betett sig som hon vore dödsjuk. Försökt vända hem och ser allmänt håglös ut.

De första gångerna fick hon snabbt gå tillbaka till boxen och vila. Nästa dag visade hon inga tecken på hälta eller något annat.
Livet lekte, full fart som vanligt.

Så när hon försökte trixet den tredje gången gick jag inte på det, och efter fem minuters ridning var allt som vanligt.

I övrigt är hon faktiskt rätt korkad så jag blev förvånad när hon försökte det här sluga trixet :]

Någon annan som varit med om något liknande "fejk-försök"?

För många år sedan, när jag gick på riskola, så fanns det en ponny som började fejk halta på lektionerna :) det såg jätte dumt ut, hon visste dp att hon skulle få gå in i stallet igen, men sen kom alla på henne och det var bara att driva på och fortsätta :)

elinco skrev:
Jag har ingen aning om hästar, rent Teoretiskt kan fejka. Men min personliga åskik är att det självklart kan det!
Jag har också hört många exempel. Man vet ju bara hur trött ens häst kan va när man rider Från stallet. Orkar ingentiiing. Stackare. :smirk:

Konstigt nog kan det går i 700 km/h på vägen hem. Det är väl också fejk isf ? ;)

det är väl inte direkt fejk...? bort från stallet: hästen är ovillig = går segt. Hem = roligt - blir piggare.

är väl inte konstigare än att du är seg till jobbet på morgonen ur sängen, men kommer upp betydligt snabbare om du ska åka på semester till nåt roligt ställe ;)

Fekjning vi pratar om är i den bemärkelsen att vi diskuterar huruvida hästen medvetet kan tänka en logiskt tanke som att "om jag låtsas att jag haltar får jag xxxxx". Inte riktigt samma sak.........

Hästar tänker väl inte så. När dom haltar har dom ont. Dom kan inte göra nåt för att vara egoistiska och slippa undan.

Eftersom han går kan han leda upp sig och bli bättre efter ett tag.

Min tjej var lika dan förut. Hon hade ont i ena bak. skulle bråka i början av passet och sen efter 10 min va de bra.. lite kortare steg men iövrigt va allt bra. tog ut en jätte duktig kiropraktor. hade haft ute en två ggr tidigare. Han hitta iaf felet och nu går hon nästan helt bra.

De som låg kvar var ju en förväntan om att de skulle göra ont när de som tidigare gjorde ont skulle göras. så hon gick på att sätt som inte var bra för henne men som hon viste inte gjorde ont. så då fick jag börja hjälpa henne att hitta tebax med benen och allt eftersom hon märkte att de inte gjorde ont så blev allt bra. har nu inga problem allt längre.

Hästar fejkar inte. de finns en anledning bakom. Dom kan inte tänka att dom ska göra något för egen vinning.

*knapplån*
Ni som inte tro på att en häst kan fejka hälta..Hur förklarar ni då att en gammal tävlingsponny blir blockhalt så fort han blev lindad, men gick som en klocka med eller utan senskydd?

Det var alltid just lindor som utlöste "hältan". Dessutom kubde han på en kvart ha hunnit med att vara blockhalt på alla fyra i tur och ordning...

*LK*
har även jag känt en gammal trotjänare på en ridskola som av o till blev totalt blockhalt på ett framben så fort han kom in i ridhuset. Han kollades upp av alla veterinärer i riket typ och man hittade inget fel. Till slut tom la han sig ner, och bara tvärvägrade röra en enda muskel o verkligen påstod att han var döende. Denna häst pensionerades och är idag världens gladaste kille, MEN regnar det ute så blir han plötsligt blockhalt igen, däremot går det över om ägaren struntar i det o tar ut han iaf... Så jag påstår att hästar visst kan "fejka", dvs lära sig sätt att smita, om det då är en "påhittad" hälta eller bara dumdristigheter...

Det där var en ganska dum fråga.. :crazy:

Det finns flera anledningar.
*Hästen kände obehag - så den haltade för att slippa det
*Den fick ont av lindorna - ni kan ha lindat för hårt, eller så fick den bara ont. Vissa hästar får mindre blodcirkulation i benen av lindor
*hästen kan ha haft ont någon annan gång i samband med lindor, så den trodd eden skulle få ont igen.

Varför, kan man nog bara svara på om man känner hästen. :crazy:

Eller så HADE den ont.

Vi hade en häst på skolan som var väldigt halt,. Ingen vet kunde hitta felet!
Jag har en kompis som har en häst som blir halt av lite arbete - och man vet inte felet där heller.

Alla fel kan man faktiskt inte hitta hos hästarna, de kan mycket väl ha ont utan att vi hittar nått fel.
Precis som att vi kan ha ont någonstans utan att det behöver vara nått fel på oss!

*kl*

Varför inte.
Finns ju hästar som har lärt sig att om jag ser arg ut så försviner meniskan, om jag reser mej släpper jag dom hårda hänerna, om jag galopperar och sedan tvärnitar så flyger ryttaren av (ett russ som innte blev så lågvarig på skolan) mm så varfär inte fejk halta.

Är faktisk inte bara en djur art på jorden som kan tänka lägre än vad näsan räker.

Kram

Men om en häst nu inte kan fejka... vad gör då min häst. Han är kollad för allt och han är stans största pissenisse, inte är han blyg heller.
Om han fåt stå i gången och bli borstat så händer det ofta att han ställer upp sig för att pissa. Får man inte in honom i boxen i tid så pissar han, YTTERST LITE. Om man får in honom i boxen i tid så pissar han INTE ALLS? Då ska det ätas hö osv. Japp, jag har kollat honom noga...

Så om det inte är fejk vad är det? Slutledningsförmåga skulle jag tro. Om jag ställer mig så får jag gå in och äta... :D

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
941
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV