Fejkar din häst?

honeypuff

Trådstartare
Vid ett flertal tillfällen det senaste när jag ska ut och rida det elva-åriga Arabstoet så har hon "fejk-haltat" och betett sig som hon vore dödsjuk. Försökt vända hem och ser allmänt håglös ut.

De första gångerna fick hon snabbt gå tillbaka till boxen och vila. Nästa dag visade hon inga tecken på hälta eller något annat.
Livet lekte, full fart som vanligt.

Så när hon försökte trixet den tredje gången gick jag inte på det, och efter fem minuters ridning var allt som vanligt.

I övrigt är hon faktiskt rätt korkad så jag blev förvånad när hon försökte det här sluga trixet :]

Någon annan som varit med om något liknande "fejk-försök"?

Sv: Fejkar din häst?

japp, mitt vbl, kan vara så ibland, kan knappt gå.. men sen när jag longerar honom så e han frisk... skrittar rent, travar rent å galopperar rent, så ont har han ju inte på riktigt...så sen e det bara att hoppa upp å fortsätta. å då går han som en klocka, :rofl:

kram Xante

haha, skumma djur.
Undra om det ligger smarta tankar bakom eller de bara har spratt :]

Aldrig med hästar, men jag hade en hund som gjorde så. Började halta ORDENTLIGT på ett ben, blev rädd att hon fått glas i foten eller något de första gångerna. Kom sen på att hon gjorde så när hon inte ville vara ute mer, när det var tråkigt, eller när nåt helt enkelt inte var som hon ville.

Djur är smartare än vi tror :)

har en shettis som är rätt duktig skådis,varja gång vi skulle ut blev hon plötsligt halt efter ca 50 m, när vi vänt hemmåt blev hon genast bra,ha ha vilket stolla hon är alltså,uppdagade till slut även jag att hon fejkade så nu går hon på som vanligt.:rofl:

Jag hör till skaran som inte tror på att djur tänker så som ni beskriver i denna tråd. Tex tror jag inte att en häst fejkar hälta. Visar den hälta så har den ont, punkt! Visst, det kan vara stelhet som släpper efter en liten stund, så att ägaren tror att den fejkar. Men inte sjutton fejkar den hälta för att slippa bli riden/körd. Och ni som säger att era hästar minsan inte visar hälta vid longering, nej men då slipper den ju er tyngd! Kolla med en vetrinär innan ni gastar om fejkad hälta! (med risk för påhopp antar jag....:angel: )

Håller med dig. En häst tänker inte i flera steg.. så haltar den så har den ont!

Håller med. Sånt tänk att hästen har en kalkylerad plan är att förmänskliga sin häst vilket tyvärr händer alltför ofta. Kolla upp hästarna ordentligt är mitt råd....

honeypuff skrev:
Vid ett flertal tillfällen det senaste när jag ska ut och rida det elva-åriga Arabstoet så har hon "fejk-haltat" och betett sig som hon vore dödsjuk. Försökt vända hem och ser allmänt håglös ut.

De första gångerna fick hon snabbt gå tillbaka till boxen och vila. Nästa dag visade hon inga tecken på hälta eller något annat.
Livet lekte, full fart som vanligt.

Så när hon försökte trixet den tredje gången gick jag inte på det, och efter fem minuters ridning var allt som vanligt.

I övrigt är hon faktiskt rätt korkad så jag blev förvånad när hon försökte det här sluga trixet :]

Någon annan som varit med om något liknande "fejk-försök"?

Nej, jag tror inte heller att en häst "fejkar" hälta. Den känner av något.
Men jag hade en häst som vid tråkigt väder som stark värme, regn eller storm, kunde kännas väldigt ovillig, så tydligt att jag trodde det va rfel på honom. Stod emot och ville inte. Som om han bara sa nej nej nej. Sen efter halva vägen, och jag mätte på skoj, det var exakt halva rundan, så plingade det till och hästen dansade fram. Hemväg!
Jag tror att på det sättet kan en häst signalera MOTVILJA men inte att den medvetet haltar.

MEN: jag vet en tjej som köpte en ridskolehäst. Den var ofta halt på lektionerna, de hittade inget fel och hon fick köpa den billigt eftersom den inte kunde gå många lektioner. Den var aldrig halt sen hon tog över den! Tävlades både i hoppning och fälttävlan.

Nu säger jag emot mej själv, okej, men jag tror fortfarande inte att det ni beskriver är "fejkat" och det är farligt att tro det. Undersök hästen först, åtminstone. (Det hade ridskolan gjort, flera gånger)
Men jag kan inte förklara det här med hennes fd ridskolehäst. Vet inte heller om den verkligen var halt eller bara ojämn, ovillig och oren pga detta. Den vantrivdes i alla fall på ridskolan, så mycket är väl klart.

knapplån

har du kollat upp din sadel så att det inte är den som klämmer eller ger annat symtom på obehag med ryttare i ?
Ibland ligger vissa sadlar så illa att hästen känner obehag av ryttaren det första stegen eller stunden.
Det övergår senare till att bli *bedövat* varpå hästen rör sig som man tror är *normalt* för denne.
varför reaktionen inte alltid är densamma kan bero på att sadeln inte hamnar lika dant alltid när du sadlar.

mvh loppfrö

Den enda gången jag vet att min häst medvetet gjort något för att slippa gå ut på tur var när han va 3 år och nykastrerad.

Jag var tvungen att köra honom två ggr/dag för att hålla svullnaden nere och vid ett tillfälle la han sig ner på stallgången precis innan jag skulle haka på kärran. ;) Han såg helt groggy ut och bara rasade ihop i en hög :eek: trodde han var jättesjuk tills jag fick upp honom igen och han såg ut som vanligt. :D
Många unghästar kan göra så när de ska köras in för att de inte vill/tycker det är konstigt, men min la sig nog i protest för att han var öm i skapet och inte ville röra sig för att det smärtade.
Annars tror inte jag heller att de kan fejka en hälta.

När jag var mindre var jag ute och red ett russ (sto, om ni möjligtvis vill veta det :devil: ) med hennes ägare som red sin större häst.
Vi hade ridit ett i skritt ett tag, med långa tyglar, direkt när jag tog tyglarna och skulle börja jobba henne så var hon jättehalt, så vi vände hemmåt.
O tro inte att hon haltade då inte, näe då trippade hon så mycket, då tänkte vi att vi skulle fortsätta o rida endå, då började hon halta igen, men vi fortsatte o rida endå, hon vart ju bra när hon märkte att vi inte gav oss och inte vände hem :D

Hundar kan halta när det är kallt ute liksom när det är blött, antar att det gör ont/är obehagligt för tassarna. Hästar kan ju som sagt vara ovilliga att gå hemifrån och sedan bli mycket piggare när man vänder hem.
Men att dom skulle kunna fejka att dom var halta det tror jag inte.

hm, vilka tvetydiga svar :]

Nu har den här "hältan" vid utridning försvunnit. (Peppar, Peppar Ta i trä.)

Och sadeln har jag svårt att tro att den inte skulle passa, men man vet ju aldrig. Få ta en titt.

Känner mig fortfarande förvirrad till om hon hade ont eller inte.

Russin8 skrev:
En häst tänker inte i flera steg.. så haltar den så har den ont!
Fast dedär är jag ändå tveksam till. Jag har suttit på ett par hästar som backat ner i diken, hoppat omkring, gått på bakbenen osv för att få av ryttaren. Inte för att det gör ont nånstans, men just för att det blir roligare när man är själv.

Ja, jag kan inte hjälpa det. Men det känns som hältan var ett mycket medvetet drag från hennes sida.
Och sedan när jag inte längre gick på det så insåg hon också att det var kört.

Men beräknande hästar har väl man hört talas om?

Vi hade ett welshcob sto som ställdes av pga hosta. En dag skulle jag ta ut och skritta henne men eftersom hon började hosta när jag gjorde iordning henne så släppte jag genast tillbaka henne i hagen igen.

Några veckor senare gjorde jag ett nytt försök och när jag ska sätta på benskydden sneglar ponnykräket på mig och drar till med den mest märkliga, tillgjorda hostning jag nånsin hört och sen tittade hon på mig som:
-Ja men släpp in mig i hagen igen då!

Jag fortsatte ändå och nej hon hostade inte mer. Så de är nog smartare än man tror.

Vi hade en c-ponny som lärde sig allt möjligt genom imitation. Han var hemsk: öppnade grindar, vred om nycklar, stängde av elaggregatet, plockade av sig själv och andra hästar saker (täcken, benskydd, flughuvor mm). Dessutom tyckte han det var kul att sno saker typ en vante och springa sin väg ungefär som en hund som vill bli jagad och lekt med.

oopsie skrev:
Nej, jag tror inte heller att en häst "fejkar" hälta. Den känner av något.
Men jag hade en häst som vid tråkigt väder som stark värme, regn eller storm, kunde kännas väldigt ovillig, så tydligt att jag trodde det va rfel på honom. Stod emot och ville inte. Som om han bara sa nej nej nej. Sen efter halva vägen, och jag mätte på skoj, det var exakt halva rundan, så plingade det till och hästen dansade fram. Hemväg!
Jag tror att på det sättet kan en häst signalera MOTVILJA men inte att den medvetet haltar.

MEN: jag vet en tjej som köpte en ridskolehäst. Den var ofta halt på lektionerna, de hittade inget fel och hon fick köpa den billigt eftersom den inte kunde gå många lektioner. Den var aldrig halt sen hon tog över den! Tävlades både i hoppning och fälttävlan.

Nu säger jag emot mej själv, okej, men jag tror fortfarande inte att det ni beskriver är "fejkat" och det är farligt att tro det. Undersök hästen först, åtminstone. (Det hade ridskolan gjort, flera gånger)
Men jag kan inte förklara det här med hennes fd ridskolehäst. Vet inte heller om den verkligen var halt eller bara ojämn, ovillig och oren pga detta. Den vantrivdes i alla fall på ridskolan, så mycket är väl klart.

Jag håller med, ofta är det motvilja om man upplever att hästen "fejkhaltar" men inte om den verkligen är oren, alltså inte bara stel :p
Sen får man ju tänka på att en häst känner av sina krämpor mer när den tycker något är tråkigt/är motvillig till något, och när den tycker något är kul glömmer den helt bort såna saker ;)
Behöver inte nödvändigtvis vara en skada eller att hästen har ont, den kan ju ha träningsverk eller vara lite sned/stel/blockerad och det behöver inte nödvändigtvis göra ont för att hästen ska visa orenhet eller allmänt gå konstigt.

Angående det sista du skrev om ridskolehästen så kan man ju faktiskt rida på ett sånt sätt att en ojämnt musklad eller en häst med spänningar ser halt ut, och man kan rida den på ett jämnt och avslappnat sätt så den inte ser halt ut.
FELET finns ju kvar, men man förvärrar det inte id ridning om det bara är en sån sak och man rider på ett bra sätt jämfört med att slänga upp en massa ridskoleryttare som knappt kan hålla koll på sej själva :D

Totola skrev:
Jag håller med, ofta är det motvilja om man upplever att hästen "fejkhaltar" men inte om den verkligen är oren, alltså inte bara stel :p
Sen får man ju tänka på att en häst känner av sina krämpor mer när den tycker något är tråkigt/är motvillig till något, och när den tycker något är kul glömmer den helt bort såna saker ;)
Behöver inte nödvändigtvis vara en skada eller att hästen har ont, den kan ju ha träningsverk eller vara lite sned/stel/blockerad och det behöver inte nödvändigtvis göra ont för att hästen ska visa orenhet eller allmänt gå konstigt.

Angående det sista du skrev om ridskolehästen så kan man ju faktiskt rida på ett sånt sätt att en ojämnt musklad eller en häst med spänningar ser halt ut, och man kan rida den på ett jämnt och avslappnat sätt så den inte ser halt ut.
FELET finns ju kvar, men man förvärrar det inte id ridning om det bara är en sån sak och man rider på ett bra sätt jämfört med att slänga upp en massa ridskoleryttare som knappt kan hålla koll på sej själva :D

Håller helt med. Troligen var det ridskolemiljön och ryttarna som den inte mådde bra av, och sen är det ju skillnad att jobbas upp sakta av en ryttare och att ridas av 3-4 olika varje kväll.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
941
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV