Fejkannonser på hästarna!

Krockodil

Trådstartare
Har ni råkat ut för att eran häst har hamnat på en annons som ni inte skrivit?

Någon lägger upp till salu annonser där de använder bilder på min häst. De ändrar namn, ålder, står att han är hingst, att han kan gå svåra klasser i dressyr osv, för ett rätt lågt pris, runt 100-200 tusen.

Jag anmäler annonsen så fort jag får reda på att det finns en men den hinner ju ligga där några dagar.

Vad är poängen med att lägga ut fejkannonser? Inte betalar väll folk handpenning eller liknande på en häst som de inte sett eller finns några uppgifter i TDB, Blup eller liknande på att den ens existerar?

Så om det inte är bedrägeri som det handlar om, varför skapar man då fejkannonser? :confused:

Sv: Fejkannonser på hästarna!

För att få uppmärksamhet. Vissa personer älskar att låtsas att de äger både det ena och det andra och att det kan fungera som en liten boost för självkänslan när folk kontaktar dem för att få veta mer om den där fina hästen de har till salu. Helt enkelt ett sätt att för en tid få känslan av att man rör sig i de finare och dyrare kretsarna sas, där man egentligen skulle vilja vara men i verkligheten inte är.

Det finns säkert de som hoppas på att någon godtrogen människa ska nappa och betala handpenning eller för "att man ska hålla hästen tills dom får provrida".

Själv har jag bara råkat ut för annonssvar där någon försökte skicka bilder dom hittat på google och påstod att det var deras sadel och "att det vad var jag sökte". När jag sen frågade mer om sadeln och påpekade att det var bilder på sadlar av olika modeller och att jag redan sett dom på olika till-salusidor från engelska sadelmakare så blev människan jättesur och skrev att sadeln minsan var precis som jag ville ha (jag var inte speciellt specifik i min annons) men nu hade hon faktiskt redan sålt den...

Det där med google bilder känner jag igen. När jag letade hästen svarade jag på en annons med en häst som hade ganska omfattande tecken, både stor lykta i ansiktet och även höga strumpor på benen. När jag bad om mer bilder skickade människan bilder som uppenbart inte föreställde samma häst. På någon bild gick lyktan ned över mulen och mulen var således rosa, på någon annan bild slutade lyktan innan mulen och mulen var då mörk. När jag frågade om detta fick jag svaret att på de bilderna där hästen hade rosa mule var hästen ung och att lyktan delvis "vuxit bort" med åren... jo tack. Räckte med att jag googlade på rasens namn så hittade jag precis de bilderna som människan skickat till mig.

Det roligaste jag varit med om var när en person försökte lura på mig en sadel som var 17.5" i sitsen och hade en anläggningsyta mot hästen som var 25 cm. Sadeln var dessutom 30 cm i full längd (en sadel i den modellen är annars 47 cm lång i full längd) :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Islandshäst Har suttit och läst annonser här på buke idag om islandshästar till salu. Vad är Splash anlag/splash bärare? Aldrig hört tidigare...
2
Svar
24
· Visningar
7 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt