A

amandamazetti

Hejsan alla på buke!

Det är så här att min häst är väligt feg när det gäller hoppning. Han kan hoppa 70 utan problem men sen när det blir högre så börjar han bara väga. E det så att han inte ngt förtoende för mig eller vad är det? Ger jag inte honom tillräklig med stöd eller? :confused:
På en klubbtävling hoppade han 90 några hinder men ser vägra han ut oss?

Tacksam för att svar :)

Sv: Feg!

Är DU säker?
Om du är osäker smittar det av sig på hästen. Hoppa LÅGA hinder, pressa absolut inte honom. Han ska tycka det är ROLIGT att hoppa! Beröm mycket och ta hjälp av en bra tränare. Lycka till :bump:

Jag är faktiskt säker.. jag var inte det för underfär ett år sen men nu har stärkt min självförtoende väldigt mkt..
Jag ska byta tränare nu till hösten och så får vi den om det går bättre

Jag har tyvärr ingen film just nu och jag kan inte ta ngn för att går på sommarbete och gottar sig :)

Då kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig desto mer än ovanstående. Fortsätt träna hästens självförtroende på låga höjder och ha roligt. Hoppas du har tur med tränaren :) LYCKA TILL! :D

Min häst vägrar oxå rätt ofta vi får typ alltid ett stopp på tävlingar där höjderna ligger på 70 -80 cm. Ja va på träning hos en ny tränare o där hoppade vi över en meter hur lätt som helst. Han sa att min häst stannar bara för att det e ja som e lite feg eller rider inte tillräckligt mkt. Att man måste tänka på att hästen kommer vägra på varje hinder o aldrig tappar koncentrationen. Det funkade för mig hoppas det gör det för dig med:)

Hälsningar// marina

jag tror på det ovanstående har skrivit till dej. Hoppas att det blir bättre när du provar för den nya tränaren. Kanske är det så att hästen behöver mer stöd från dej. Det är svårt att säja när man inte sett er. men lycka till iaf! :)

det är inte du som blir osäker och slutar att driva. hästar känner av minsta lilla osäkerhet hos ryttaren. testa hoppa en mer ruttinerad häst så du kan jobba på ditt självförtroende om de kan vara de. :)

Hejsan alla på buke!

Det är så här att min häst är väligt feg när det gäller hoppning. Han kan hoppa 70 utan problem men sen när det blir högre så börjar han bara väga. E det så att han inte ngt förtoende för mig eller vad är det? Ger jag inte honom tillräklig med stöd eller? :confused:
På en klubbtävling hoppade han 90 några hinder men ser vägra han ut oss?

Tacksam för att svar :)

Är han inte lat då? Han vet att det är jobbigt att hoppa högre än 70 cm, men han är kanske inte rädd för hindret utan testar om han kan stanna, går det så går det. Är han lat så hade jag testat att sätta upp en annan erfaren ryttare på honom att rida en bana på 90 cm med honom, då får du i allafall reda på om han är feg eller lat.

Det kan ju även vara så att hästen har ont någonstans och känner av det mer när h*n hoppar högre.

Träna lågt o mycket självförtroende och sen när det känns bra så höger du litte gran men se till att alltid ha kull!

Du kan ju nöja dig med att hoppa 70 tills det flyter på riktigt bra , och då kan du ju prova några högre språng ;) Man behöver ju inte höja mer än 5-10 cm ! t.ex. 5 cm borde han ju inte se skillnad på ;) Se till att rida ordentligt mot hindret och driv på så han hoppar , kan ju vara lite osäkert om man tror att hästen ska tvärnita . Det vet jag själv :/ Men då får man vänta tills man är säker på att hästen klarar det :D Provat att löshoppa honom förresten ? Kan ge mkt att se hur hästen hoppar utan ryttare :D Lycka till ! :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar