sweep

Trådstartare
Min häst har just nu feber och jag vet inte helt vad jag kan göra för att hjälpa honom få ner den.
Han är pigg o glad i övrigt men har som sagt feber (39,4)

Finns det nått man kan göra?
Kan veteinärer skriva ut nått som hjälper eller är det bara att vänta och se om det går ner?
(är ju så typiskt att hästen blir dåligt när det är helg......)

Tacksam för hjälp

Sv: feber

hästar får feber ibland, precis som vi.

Låt hästen vila tills den har gått ner och tempa var dag.

Om hästen har tränat hårt är febern säkert en reaktion på att den är överansträngd och behöver vila.

Han har bara gått i hage och har inte blivit riden alls så överansträngning är det inte..

ja han har haft en del småsår men har inga nya nu och alla gamla är läkta..
Så den teorin går också bort.. =/

Du ska inte göra någonting. Låt hästen vila från ridning/motion och tempa dagligen. Om tempen stiger eller om hästens blir allmänpåverkad ska du ringa veterinär.

39,3 är inte hög feber för en häst. Hur kom det sig att du tempade?

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 274
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka