Shaggy

Trådstartare
Igår upptäckte jag att Novan har feber 38,9 (i morse 38,4). Hon har bara feber inget egentligt näsflöde. Hon frustar lite mer än vanligt och hostar kanske något mer men snoret är genomskinligt eller vitt och det får nog anses normalt att en häst med symptomfri hosta får dessa problem när hon blir sjuk. Hon äter dåligt (70-80% av normalt) och dricker inte som hon ska.
Hade det bara varit för detta hade jag känt avvackta. Nu är det ett dock så att jag känt att hon varit ”konstig” sedan åtminstonde den 22/1 vilket jag trott berott på att hon kanske haft ont någonstans så jag tog det lugnt (skritt) några dagar. Den 23/1 på kvällen och morgonen efter tempade jag och då hade hon normal temp. I helgen var jag ute med en kompis och red ett ganska hårt pass (backe) för att se hur hon var. Nu i efterhand inser jag hur dumt det var men eftersom jag kollat febern och ingen hälta visat sig tydligt ville jag känna på henne. Måndag och tisdag den här veckan har varit skrittpromenader.
Troligen har ju något brutit ut iom träningen i helgen. Det kan vara något hon gått och dragit på länge för jag minns att jag tempade henne flera dar i rad för ett tag sedan, vet dock inte när, pga att hon inte var som vanligt. Hon hade då normal temp.
Hur ska man resonera. Det som gör mig orolig är att hon gick hårt när hon troligen hade en infektion i kroppen och att hon kanske gått och dragit med det länge. Ska man ringa ut vet? Det känns lite överdrivet iom att hontrots allt verkar må för situationen ganska bra.

Sv: Feber

precis så här börja det med våra :( hade jag varit dig hade jag faktiskt ringt veterinären avvackta en dag med min ena vilket jag fått ångra djup:S

Vad var det för fel på dina?
Ringde vet som tyckte vila och avvakta. Vilan var ju givetvis självklar. Det som spökar i mitt huvud är ju träningen i Söndags :crazy:

några dagar inna träna vi ponnyerna ganska rejält inte mycket mer än vanligt men dem fick jobba på.Dagarna efter åt lilla ponnyn bara lite vilket jag annser är konstigt då hon älskar mat och är ju en PONNY. Vet kom och hon hade lite feber 38,6 så vi avvakta sen på eftermiddagen så börja andra ponnyn skaka pg av tempen var på väg upp vet fick komma igen då ville han inte heller äta mer. Prover togs och dem fick febernedsättande och lite sond.Sen avvackta tills dagen efter då står ena med 40 graders feber och andra med 41,6 :crazy: veterinären kom givetvis direkt sen då hade dem bara ätit lite sedan dagen innan. Sen stog dem med över 40graders feber i 5-6 dagar fick sondas2-3 ggr om dagen plus dropp. Nu har det gått 13 dagar lilla är typ ok skall bara invänta sista proverna. Andra äter och dricker fortfarande inte som han skall:(plus nya på väg att insjukna. Hade jag bara varait på mer att vi inte skulle avvackta så hade det ju inte blivit som det blev :/

Det kan ju vara influensan. Dom misstänker att min har det. Hon är hängig, äter dåligt, dricker dåligt och har hög feber. Min vet. sa att senaste influensan som gått så har de flesta bara fått feber och varit hängiga, inte haft hosta eller snorat som vanligt.

Jo men hur skulle hon fått det? Hon var utanför gården den 21/1 (hovslagaren) och blev hängig inom ett dygn (har egentligen inte varit sig själv på lång tid innan det heller). Hovslagaren har inga sjuka hästar och min dam är vaccinerad. Det enda andra vi varit utanför gården är ridturer men då vanligen utan att komma i närheten av andra hästar och om vi varit i närheten har vi haft sällskap av en annan person i stallet vars häst är frisk.
Hur gör ni föresten med sjuka hästar. Jag kastade ut min tant i morse men hon fick täcke på sig iom att SMHI varnat för snö under dagen.
Ska tillägga att det är nog minst 200 m från hagen till närmaste väg. Så smitta från ridna hästar som gått förbi känns långsökt. Det är dessutom mig veterligen enbart hon som är sjuk.

Det där låter inte kul men förhoppningsvis slipper hon det eftersom det var i söndags vi tränade och jag upptäckte febern av en slump igår. Vet faktiskt fortfarande inte varför jag tempade. Hade det blivit så illa så borde hon nog blivit rejält dålig tidigare.

Min häst är oxå vaccinerad och hon har enbart varit iväg en gång till ett ställe där det inte heller fanns några sjuka hästar. Vi var iväg på sönda kväll och hon blev sjuk på tis. Tror de säger att inkubationstiden är från 1 dag till några dagar, så det kan gå fort.

men tog några dagar för våra med. Vet en annan i närheten som också hade typ såhär dock fick hennes bara lite feber och tog bara några dagar så åt den igen. Var ett virus som även mina hade dock tog det väl hårdare på mina. Håll koll och ge den de den vill äta även om den kanske inte äter det annars. håller tummarna för er:D

Nu är damen feberfri sedan i måndags (söndags? jag vet tempen som var gränsfall). Maxtemp hon hade var 39,6 fredag kväll. Vad det nu än är hon haft så verkar det defenitivt inte smittsamt. Ingen annan häst i stallet har blivit sjuk inte ens 9 månaders unghästen. Hon fick samma konstiga sak förra året (annat stall) och det vara samma sak då ingen annan blev sjuk varifrån får hon det :confused:
Jag red en kort tur i måndags för hon var ett monster att ha att göra med och behövde stimulans. Max 2 km några korta travsträckor (ungefär 20 steg) mycket pigg häst. Tisdag fick hon gå i skritt på ridbanan några minuter pulssnö i form. Onsdag vila (jag var sjuk). Torsdag kort ridtur på mycket pigg häst som drog i galopp så hon gick lite hårdare än jag tänkt :crazy:. Hon var dock inte trött på något sätt.
Nu är frågan när vågar man börja rida lite längre? Jag vill inte anstränga henne för tidigt men som sagt hon blir rejält otrevlig om hon inte får något att göra + att hon behöver röra sig för hostan.
Nu pratar jag givetvis inte om intervaller i uppförsbacke eller så utan 10-15 km varierande gångarter (mycket skritt) på ganska plan mark (distanshäst).

skönt att hästen är bättre:D men så länge hästen inte blir överanstängd är det väl ok att rida längre? man får väl gå efter sitt förnuft och hur hästen känns:D

Problemet är ju att hon har så mycket överskottsenergi. Det känns som om det skulle vara stor risk att hon är pigg och framåt för att när vi kommer hem "falla ihop" totalt av att hon tagit ut sig för mycket.
Fattar inte hur hon kan vara så pigg jag skulle vara totalt slut jag.

hihi lite så med min med var feberfri några dagar fick börja gå i hagen. Han hade så klart jätte mycket energi och sprang lite inte mycket men lite nu står han med feber igen:( annars är det väl långa mysiga skrittrunder som gäller :b

min häst har gått på infektion, Hade feber först 38,5 sen plötsigt nere på 34.1.. sen vanlig sin normala temp 37,3 i 3 dagar.. Sen igen nere.. Hat tagit blodprov och fått svar att han hade lite låg WBC- vita blodkoppar.. Det gäller vila och lite motion försiktigt Annars man hamnar på onda cirkel igen.. Annars äter han igen som vanlig o är jättepigg o ett monster häst med att gå ut och promenera..

Skall ta igen blodprov om 3-4 veckor för att jämföra med...
Då vet man om hästen är frisk..

ja vi tog nya prover på min nu med och dem är ju inte helt ok än så min skall ju vila men hur skall man kunna hålla en ponny som var i tävlingskondition inne i en box:S gå med honom funkar inte så måste ju släppa ut honom även om det bara är när man mockar:S har redan stått inne 2 veckor om han skall vara inne 2 vec´kor till så kommer inte vi ha något stall:s men vad gjorde dem åt din när febern gick så upp och ner?

Ja det är svårt, Min häst går ut varje dag iaf i stora hagen där får han gå runt, bra gå ut för han har ingen hög feber.. har hamnar max på 38,5... inga svullnad ben.. alla är ju olika. Han har inte behövt stå inne. Han åt inget i början av 2 dagar i rad, men nu äter han vanligt igen... jag vill se om han " håller sig" på tempen runt 37,3 som är hans normala temp.. Nu har det varit 36,1 sen plötsigt 34,1 då han frös fick sätta tjocka inne täcke.. sen igen normala. det är tecken på infektion i kroppen, Nu igår var han lite snorig.. Kanske börjar " släppa " infektion. Men jag låter han vila 3 veckor till o sen ta nya blodprov för att kunna jämföra.. Har ej kunnat rida något.. Hmm Han är en stor häst och älskar jobba.. Viktigast av allt är han blir frisk och inte hamnar i onda cirkel.. hmm. inte lätt. Detta är nytt för mig oxå.. Så man sitter som ??? hur gör och hur.. Men bestämt låta han vila och gå ut i stora hagen och får röra sig där så mycket han kan ute varj dag mellan 7-15.30..vinter tid...
Hur mår din pållen??..

ja detta är fan inte lätt:S min är bara ponny men var ju i tävlingskondis innan och märker hur det kryper i honom så han fick gå i sjukhage men det funka inte heller så han gå i sommarhagen. Där håller han sig hyfsat lugn men han är fortfarande hängig och har han varit ute några timmar blir han trött och ligger gärna i boxen men som sagt får han inte gå ut så exploderar han:b men hans temp är väldigt konstig som nu i fredags låg den på 37,9 hela dagen typ sen lördag 36,9 på morgonen och 39,4 kvällen sen idag37,2 i morse och 38,7 nu i kväll och han brukar ligga på 37.1-37,3 snacka med vet och hon är lika frågande som mig han äter ju och är pigg förutom när han varit ute någon timme:S blir ju vila här med men hur länge skall man vänta:S
ops blev lite rörigt:crazy:

Nej då jag förstår det är inte lätt... Om feber går upp och ner, som min gör och din oxå så är det tecken på virus-infektion.. Det kan ta flera veckor eller månader... Suck...:crazy: Vad bra att han får gå i sommarhagen det gör min Häst han går i sommar hagen.. Jag skulle gå runt i han i ridbana bara för att se hur han funkade och lyssnade nähe han var som ett monster och piggelipigg och sprang runt o bockade, Fick stoppa och ta det lugnt och gå han runt lugnt och säga till Sen gick vi in, lugnade han sig. Veterinären sa att bästa låta han gå i hagen och vi väntar ca 3 veckor o kollar igen med blodprov om han blivit bättre. som sagt det kan ta flera veckor eller månader innan hästen är från infektion...
Man känner sig som hjälplös, skall man vänta för länge eller börja träna.. Nu har jag bestämt han vila 3 veckor till han har stått 2 veckor nu!!. puh... Hoppas detta går över snart för oss!

ja om nu hästen går upp och ner i temp hur gör du med täckena? min vet ville helst inte behandla min om han inte blir sämre som innan sluta äta mm. då han fått lättare magsår efter all medicin:S min har ju stått 3 veckor nu och varit dålig tog ju blodprov nu för några dagar sedan alltså borde han vila 2-3veckor till innan man tar prover igen? kommer ju ta ap lång tid innan man kan åka iväg med andra hästarna i stallet med ju:( nä blä på detta :(

Jaa angående täcke, svårt där.. Åker dit varje dag, står i ett inackorerad stall där dom hjälper kolla hur han mår när dom släpper ut, han har på sig innetäcke på " tunnare" sen ut med utetäcke tjockare.. Det funkar.. En dag jag var där skulle ta in han han frös fick hämta ännu tjockare inne täcke.. man kan känna på mulet, Han har ej fått någon medicin... För han är pigg och glad iaf, äter som vanligt igen. men inte i början. urk. vad svårt är det bedömma hur hästen mår,, ja ok 3 veckor har din vilat nu ? och skall få vila mer.. Det låter för mig också.. Får väl sätta igång han runt i maj :o Som det känns just nu.. hmm.. Annars han ser ut vara frisk och må bra.. men kroppen säger annat med tempen och så.. Gud vad svårt..
Man vill ju ha ett bra svar att bota på detta...

Har din ponnyn täcke på?.. hmm.. Vädret har ju varit varmt hela tiden. ingen vinter väder...

Liknande trådar

Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
609
Senast: Kilauea
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Corax
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 206
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 368
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010