Feber temperatur?

K

_K_89

Hej!
Är lite fundersam ang. min ponnys temperatur. Har tagit febern på henne ett par dagar nu i veckan då jag är orolig för att hon ska bli sjuk, hört att många hästar är sjuka nu.. :S P.g.a det konstiga vädret vi har..
Hon har i flera dagar haft runt/mellan 36.5 till 37.0. Är det ok? eller är de för låg temperatur? :S eller är de som människor att vissa har lägre grundtemp. än andra?
har funderat på de.. rädd att de ska va nått fel :/
Hoppas någon kan svara ganska snart! :)

Mvh _K_89

Sv: Feber temperatur?

Helt normalt tycker jag , är olika från häst till häst vad de har för grundtemp...tempa henne under ngn vecka så vet man ungefär var hon brukar ligga om hon ngn gång skulle bli sjuk..

Okejj, va bra :)
Jag har tempat henne nu ett par dagar för att hålla lite koll om det framöver skulle vara nått & då veta vad hon brukar ligga på..
Men som sagt dom senaste 3 dagarna har hon legat runt 36,5-36,8 men idag när ja tog febern hade hon 37,5.. :/ kommer ihåg en gång i sommras när hon hade lite ont i magen att ja tempa henne då hade hon runt 37,5 och även förra hösten en gång hade hon 37,4. bägge gångerna kollat henne bara för att ha lite koll på temperaturen.

Men idag tyckte jag att det var högt med 37,5 om man gemför dom andra dagarna då hon har haft 36,5.. men det kanske inte är något farligt? ;/ Är det oxå normalt att det kan ändra så?
För 37,5 är väl inte feber? eller bara ja som missuppfattat allt? :S
Kan tillägga det att tog febern ca. 1 timma efter att hon kommit in & käkat sitt em. mat, från ett bus väder :S spöregnat hela dagen och även blåst en del.. Hon verkade må lika bra som vanligt, lite små seg bara men av att stå ute i regn kanske mattar ut dom lite..

Snälla är det någon som kan svara på detta! Blir så ororlig för min lilla plutt ;) :S
// _K_89

37,5 är helt normalt. Ofta har de olika temperaturer på olika dygnstidpunkter.
Min ligger på 37,4-37,7 morgontemp och på 37,9-38,2 kvällstemp. Det kan alltså skilja en del.

37,5 är helt normalt. Ofta har de olika temperaturer på olika dygnstidpunkter.
Min ligger på 37,4-37,7 morgontemp och på 37,9-38,2 kvällstemp. Det kan alltså skilja en del.

JaOkejj, ja de är ju egentligen självklart... Så har vi ju människor oxå.

Dom andra dagarna har jag oftast tempat henne en stund efter ja ridit.. Och nu var det ett tag efter hon kommit in från regn o rusk och precis ätit..
De olika i temperatur väg har säkert med det att göra :)
Tusen Tack för att du svarat :)

Helt normalt, min häst har 36,6 i normal temperatur. Hon står just nu på djursjukhuset för hon har 40 grader feber :(

Viktigt att ha koll!

Det är väldigt bra att du har koll på din hästs normaltemp, inte alla som har. Helst ska man ta den innan hästen släpps ut i hagen och samma tid på dygnet varje gång annars kan det diffa väldigt, efter ett normalt arbete ligger t ex de flesta runt 39,0 vilket efter direkt arbete är helt normalt. Om din häst har 36,5 som normaltemp är det helt normalt men hon ligger lägre än genomsnittshästen, på samma sätt som min häst som normalt har 38,0 ligger rätt så högt i skalan. Nu vet jag inte vad du använder din häst till men om man har högpresterande travhästar t ex så tempar man oftast varje morgon och då framförallt då man ska köra ett riktigt hårt pass som kan fresta på hjärta och lungor. Skullen en häst då med normaltemp på36,5 har 38,0 en morgon har den ju faktiskt feber. Bara några tiondelars ökning kan vara en varning om att kanske ta det lite lugnare.

//Cecilia

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: manda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 336
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka