Feber som kommer och går och hosta

MissFideli

Trådstartare
En närstående till mig har detta problem. H*n har hostat sen i början av december, först mycket, sen mindre och nu mycket igen. Feber (dock låg) kommer och går med nån veckas mellanrum sen ungefär samma tid. H*n har feber nått dygn, sen bra några dygn, för att sen ha feber igen. Febern är låg, aldrig över 38 grader men ändå kännbar då normal temp är 36,2. Ont i halsen till och från.

Vården vägrar ta emot för provtagning eftersom febern inte är konstant och trots att h*n har hjärtfel som enligt journal ska tas i beaktande vid just halsont. Men h*n får ingen tid.

Vad kan det vara och vad kan h*n göra?
 
Min mammas njurcancer började sådär. :down: Hon dog efter ett halvår.
Ursäkta mitt inte inlindade svar. :heart Be hen söka hjälp. På allvar.
 
Min mammas njurcancer började sådär. :down: Hon dog efter ett halvår.
Ursäkta mitt inte inlindade svar. :heart Be hen söka hjälp. På allvar.

Nu tror vi väl kanske mer på begynnande lunginflammation och sånt, men h*n försöker söka hjälp. H*n har ringt sin första vårdcentral 2 ggr, bytt vårdcentral som också säger nej (febern har ju gått ner, alltså har h*n blivit frisk enligt dom) och nu har jag faktiskt rått h*n att kontakta en appläkare istället för att kanske få igenom åtminstone en provtagning.
 
Jag sa att jag helt enkelt trodde jag hade lunginflammation.
Har aldrig haft och vet inte hur det är eller hur det känns. Vilket jag också sa, men att det här är nåt som inte stämmer hur som helst.
Feber som kom och gick, när jag ringde hade jag feber, när jag kom dit inte. Men det var inte särskilt intressant tror jag utan det viktiga var hur jag mådde i övrigt. Dvs dåligt.

Måste hen ta upp febern alls vid kontakt? Frågar man alltid om det? Det är väl inte normalt att den går upp och ner ens. Även om man för tillfället är feberfri.
Räcker det med att säga att hen mår dåligt och på vilket sätt och att hen kanske är rädd att det har med sitt hjärtfel att göra och behöver läkartid då det är något som faktiskt inte går över?

Man kanske bara kan uttrycka sej annorlunda när man pratar med dom och verkligen få fram att man är allvarligt oroad och måste få hjälp. Nu.
 
Om hxn har råd så kan ju hxn boka tid hos en privatläkare. Har för mig att det kostar 700 kr. Tycker läget verkar vara allvarligt, viktigt att få komma på undersökning.
 
Nu tror vi väl kanske mer på begynnande lunginflammation och sånt, men h*n försöker söka hjälp. H*n har ringt sin första vårdcentral 2 ggr, bytt vårdcentral som också säger nej (febern har ju gått ner, alltså har h*n blivit frisk enligt dom) och nu har jag faktiskt rått h*n att kontakta en appläkare istället för att kanske få igenom åtminstone en provtagning.
Jag tror inte på lunginflammation. Då brukar man ha hög, konstant feber. Åk till akuten i värsta fall.
Vill inte måla fan på väggen, men......
 
Både mitt barn och min morfar har haft lunginflammation utan konstant feber.

Menar inte att det är lunginflammation din närstående har, men det är bra att ni försöker få hjälp så att ni förhoppningsvis kan utesluta det.
 
Om hxn har råd så kan ju hxn boka tid hos en privatläkare. Har för mig att det kostar 700 kr. Tycker läget verkar vara allvarligt, viktigt att få komma på undersökning.

Jag tror inte privatläkare är ett alternativ än i alla fall. Ekonomin är inte så bra.
 
Senast ändrad:
Mitt immunförsvar är påverkat av min bromsmedicinering, därför har allt varit lite värre för min del än det säkert skulle vara för gemene man. Men jag har hört många som haft problem med långdragen hosta senaste året. En sak skulle kunna vara luftrörskatarr, som jag själv haft. Sedan hade jag någon oidentifierad skit som ändå gav med sig när jag fick antibiotika som kunde ta mykoplasma. Som andra sagt så borde de iaf kolla sänkan! (och jag har f.ö varit rejält sjuk med hög sänka utan att knappt haft feber, så det säger inte allt)
 
Mitt immunförsvar är påverkat av min bromsmedicinering, därför har allt varit lite värre för min del än det säkert skulle vara för gemene man. Men jag har hört många som haft problem med långdragen hosta senaste året. En sak skulle kunna vara luftrörskatarr, som jag själv haft. Sedan hade jag någon oidentifierad skit som ändå gav med sig när jag fick antibiotika som kunde ta mykoplasma. Som andra sagt så borde de iaf kolla sänkan! (och jag har f.ö varit rejält sjuk med hög sänka utan att knappt haft feber, så det säger inte allt)

Ja, luftrörskatarr och annat har vi också pratat om. Men svårt att veta för oss liksom.
 
Ja, luftrörskatarr och annat har vi också pratat om. Men svårt att veta för oss liksom.
Mig ville de lyssna på ganska omgående eftersom att opportunistiska infektioner så som lunginflammation är en vanlig biverkning av min medicinering, så sett hade jag tur. Men luftrörskatarr gör man inget direkt åt, utöver att skiva ut hostmedicin om det är överjävligt. Fick även testa en kortisonkur. Men att lyssna på lungor samt kolla snabbsänka borde man kunna be om tycker jag, det är ju snabbare än prover som ska skickas iväg.
 
Jag sa att jag helt enkelt trodde jag hade lunginflammation.
Har aldrig haft och vet inte hur det är eller hur det känns. Vilket jag också sa, men att det här är nåt som inte stämmer hur som helst.
Feber som kom och gick, när jag ringde hade jag feber, när jag kom dit inte. Men det var inte särskilt intressant tror jag utan det viktiga var hur jag mådde i övrigt. Dvs dåligt.

Måste hen ta upp febern alls vid kontakt? Frågar man alltid om det? Det är väl inte normalt att den går upp och ner ens. Även om man för tillfället är feberfri.
Räcker det med att säga att hen mår dåligt och på vilket sätt och att hen kanske är rädd att det har med sitt hjärtfel att göra och behöver läkartid då det är något som faktiskt inte går över?

Man kanske bara kan uttrycka sej annorlunda när man pratar med dom och verkligen få fram att man är allvarligt oroad och måste få hjälp. Nu.

Det har frågats. Och enbart hosta är väl sällan nått man söker för, åtminstone inte denna person som inte kan ta hostmedicin ens pga biverkningar.
Men jag antar att h*n helt enkelt får ljuga och säga att febern kommer och går och att h*n just nu har feber även om det inte skulle stämma.
Ska be h*n trycka på om hjärtfelet nästa gång. Det togs upp en gång, men då feber inte fanns så kunde det enligt VC inte vara halsfluss. Vilket i detta fall inte ska spela roll just pga hjärtfelet.
 
Senast ändrad:
Både mitt barn och min morfar har haft lunginflammation utan konstant feber.

Menar inte att det är lunginflammation din närstående har, men det är bra att ni försöker få hjälp så att ni förhoppningsvis kan utesluta det.

Nä, vi vet ju inte heller. Symptomen är likadana som min mamma hade när hon hade lunginflammation, men så behöver det ju inte vara i detta fall. Men det vore väl ändå bra att utesluta det kan jag tycka. Vi har haft funderingar på astma också, då andningen är tung till och från. Förklarar kanske inte febern, men ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 141
Senast: Hazel
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 792
Senast: Capybara
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 095
Senast: zoomzom
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 811
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp