FDA varnar för råfoder.

Har bara skumläst texten, men i själva verket varnar de väl inte för råfoder utan för dålig hygien vid hantering av råfoder. Det är en jäkla skillnad. Sedan ska man även ha i åtanke att det är en enorm skillnad på att råfodra i tex USA och här i Sverige. Djurskyddet ser olika ut, köttdjurshälsan ser olika ut, hanteringen av råvaror ser olika ut och klimatet vi lever i ser olika ut många gånger. Kort sagt kan det finnas stora problem med att råfodra i andra länder som öht inte är något problem här. Det måste man ta hänsyn till innan man väljer att lyssna på texter från olika länder.

Även risker för husdjur nämns och bakterier finns även i råfoder på hemmaplan.

Absolut, men var finns det INTE bakterier och var finns det INTE sådant som kan bli hälsofarligt vid felaktig hantering? Det är tex inte allt för ovanligt med diverse magproblem, salmonella osv vid felaktigt hanterad sallad. Mejeriprodukter är en annan grej som snabbt kan bli dåliga och om man skulle spilla mjölk, smör eller annat i hemmet kan det därför vara klokt att göra rent riktigt ordentligt efteråt, framförallt om man har dåligt immunförsvar.

Vidare så är det ju faktiskt så att man måste äta något. Vad är alternativet om man inte ska råfodra sin hund? Jo, torrfoder. Torrfoder ökar risken för magomvridning, har större påverkan på inre organ, är ofta sammansatta av ingredienser som gör att hundarna inte mår optimalt av dem OCH även med torrfoder finns risker för salmonella. Utöver det finns kvalster i torrfoder och det har åtminstone hänt mig flertalet gånger att jag hittat olika typer av ohyra i torrfodersäckar.

Kort sagt får man som alltid väga fördelar mot nackdelar och komma ihåg att vid felaktig hantering blir alla typer av mat mer eller mindre farlig.

För egen del har det resulterat i att jag barfar. Jag ger enbart kött som håller tillräckligt hög kvalitet för att vara godkänt som människomat, jag är noggrann vid hundmatshanteringen och håller lagom rent i köket. För mig och mina hundar är det så otroligt mycket mer fördelaktigt att ge rå mat än torrfoder att jag faktiskt inte skulle ha hund om jag inte kunde ge rå mat. I mina ögon är torrfoder helt enkelt inte hundmat.

MUSCH fick ju nyligen tillkalla foder p.g.a. salmonella utbrott. De har andra lagar i Finland & Norge för salmonella-testning, i Sverige är vi extremt nitiska. Ska man utfodra själv med köttprodukter ska de ju vara endast Svenskt kött i så fall.

Ska man utfodra själv med köttprodukter ska de ju vara endast Svenskt kött i så fall.

Vilket är väldigt lätt gjort då det finns flera färskfodertillverkare som enbart har svenskt kött i sina produkter samtidigt som det brukar vara inte allt för svårt att barfa med svenska köttprodukter.

Förövrigt står det tydligen i aftonbladet idag att danskt griskött återkallas pga salmonella, så att folk vågar äta kött själva är ju fascinerande när de inte vågar ge hundarna det ;) Det är ju som bekant vid hanteringen innan tillagning som elaka bakterier m.m. kan spridas och där är det ju lika oavsett om man har för avsikt att mata hund eller människa med maten.

Jag ger enbart svenskt kött och är inte särskilt rädd för salmonella. Ingen av mina hundar har blivit sjuk av rå mat (och inte jag själv heller för den delen) och jag har inte hört talas om att någon skulle ha blivit sjuk. Så jag tror att det är väldigt väldigt ovanligt. Jag har en särskild skärbräda till kött och diskar alltid ur alla förpackningar där det har varit rått kött. Men det är ju helt normal kökshygien.

Salmonella är mycket ovanligt i svenskt kött, enligt Livsmedelsverket.

(En liten anekdot bara: Jag har nyligen börjat barfa min tik "på riktigt", och till min stora förvåning är det faktiskt billigare att ge färskt, svenskt kött från mataffären än att ge mush! Och inte märkbart dyrare än det torrfoder hon åt förut.)

Salmonella får inte finnas i svenskt kött även om det säkert kan hända ändå.

Det finns några olika bakterier som kan drabba människa men jag har inte hört att de skulle vara farliga för en frisk hund. Ehec i nötkött är inte ovanligt i Sverige och kan drabba människor hårt men jag har aldrig hört om att det skulle vara farligt för hund. Deras magsyra tar väl död på det mesta?

Läste en artikel i en forskartidning där man hade testat att ge valpar bakterier i form av stafylokocker (aureus?) och hos de valpar som fick det blev förekomsten av allergi betydligt ovanligare än hos kontrollgruppen som inte fick dessa bakterier. Kanske gör vi våra hundar allergiska genom att ge dem sterilt torrfoder?

Jag arbetar med livsmedelshygien (för människa) men ger ändå min hund rått foder i form av färskfoder och rått kött och ben både från butik och slaktavfall. Min hund mår bra av det :-)

Inte läst (jobbigt med engelska) - men intressant då torrfoder dras in med jämna mellanrum pga salmonellasmitta, så inte bara rått kött kan innehålla det. Även grönsaker som vi äter råa, kan vara smittade.
Själv är jag inte det minsta orolig för att ge mina hundar rått kött från Sverige, Norge, Finland och Danmark (dock aldrig någonsin gris från Danmark, men det har med djurhållning att göra). Mina hundar få omväxlande VoH (norskt), Mush (finskt) och Rigtig Hundemat (danskt), samt till viss del svenskt i form av puts och annat från min egen mat och dom mår kanon :) Kör egen skärbräda till deras mat och har normal hygien i köket oavsett hundkött eller eget kött. Aldrig haft någon hund som blivit dålig av rått kött.

Vilket är väldigt lätt gjort då det finns flera färskfodertillverkare som enbart har svenskt kött i sina produkter samtidigt som det brukar vara inte allt för svårt att barfa med svenska köttprodukter.

Förövrigt står det tydligen i aftonbladet idag att danskt griskött återkallas pga salmonella, så att folk vågar äta kött själva är ju fascinerande när de inte vågar ge hundarna det ;) Det är ju som bekant vid hanteringen innan tillagning som elaka bakterier m.m. kan spridas och där är det ju lika oavsett om man har för avsikt att mata hund eller människa med maten.

Nja det stämmer ju riktigt inte. Det finns Nordic, Priima, Halla och Klass. Ingen med samma konsistens som MUSCH eller VoH. De har alla någon form av spannmål i sig om man tittar på helfodren.

Jag äter inte danskt kött och köper bara svenskt. Dels på grund av sjukdomsrisken och dels på grund av djurvälfärden. Jag ger mina MUSCH och fortsätter nog med det för jag eller hundarna lär nog inte dö av salmonella då vi är friska annars men jag blir skeptiskt till att mata valpkullar med det. Det skadar faktiskt inte att informera folk om de faktiska riskerna med att utfodra med t. ex. VoH och MUSCH då man som konsument tror ju att de produkterna man stoppar i sin hund inte ska vara farliga för den och allra minst för en själv.

Vilka risker ? Vad jag vet så har både Finland och Norge samma hårda regler som Sverige för att kontrollera ev smitta.

När vi berörde livsmedelskontroller på universitetet så fick vi veta att Sverige ha de strängaste reglerna kring livsmedelskontroll jämfört med övriga Norden.

Nja det stämmer ju riktigt inte. Det finns Nordic, Priima, Halla och Klass. Ingen med samma konsistens som MUSCH eller VoH. De har alla någon form av spannmål i sig om man tittar på helfodren.

Jag äter inte danskt kött och köper bara svenskt. Dels på grund av sjukdomsrisken och dels på grund av djurvälfärden. Jag ger mina MUSCH och fortsätter nog med det för jag eller hundarna lär nog inte dö av salmonella då vi är friska annars men jag blir skeptiskt till att mata valpkullar med det. Det skadar faktiskt inte att informera folk om de faktiska riskerna med att utfodra med t. ex. VoH och MUSCH då man som konsument tror ju att de produkterna man stoppar i sin hund inte ska vara farliga för den och allra minst för en själv.

Du glömde att Nordic har en spannmålsfri variant samt fodren från Emmzo och Bravo. Nu var det väl dessutom inte någon diskussion om spannmålsfria foder utan det faktum att det faktiskt finns färskfoder som är med svenskt kött.

Självfallet litar de flesta på produkterna de ger sina hundar, men jag är samtidigt övertygad om att det inte någon större risk att bli smittad av något så länge man hanterar hundmaten som det kött det faktiskt är. Sedan om folk av någon konstig anledning "glömmer" att de ger kött till hundarna och då slarvar med hygienen.. Ja då vill jag nästan säga att de får skylla sig själva. De flesta som ger färskfoder till hundarna ger det ju just för att hundarna ska få äta kött.

Du glömde att Nordic har en spannmålsfri variant samt fodren från Emmzo och Bravo. Nu var det väl dessutom inte någon diskussion om spannmålsfria foder utan det faktum att det faktiskt finns färskfoder som är med svenskt kött.

Självfallet litar de flesta på produkterna de ger sina hundar, men jag är samtidigt övertygad om att det inte någon större risk att bli smittad av något så länge man hanterar hundmaten som det kött det faktiskt är. Sedan om folk av någon konstig anledning "glömmer" att de ger kött till hundarna och då slarvar med hygienen.. Ja då vill jag nästan säga att de får skylla sig själva. De flesta som ger färskfoder till hundarna ger det ju just för att hundarna ska få äta kött.

Men Nordic har ju potatis. VoH har inte det, deras är ju bara baserat på kött. MUSCH har grönsaker istället.

Klart det spelar roll. Många har ju gnällt om att de inte vill ge foder som klass och nordic för deras innehåll jämfört med t. ex. VoH. Många väljer VoH och MUSCH för att de har blivit intalade att spannmål är satans påfund.

Att du är "övertygad" är ju din personliga subjektiva åsikt. Men att hantera köttprodukter från andra länder än Sverige innebär en risk och det ska folk vara medvetna om. Det är inget fel i att informera om eventuella risker med att faktiskt utfodra med färskfoder eller BARF.

Men Nordic har ju potatis. VoH har inte det, deras är ju bara baserat på kött. MUSCH har grönsaker istället.

Klart det spelar roll. Många har ju gnällt om att de inte vill ge foder som klass och nordic för deras innehåll jämfört med t. ex. VoH. Många väljer VoH och MUSCH för att de har blivit intalade att spannmål är satans påfund.

Att du är "övertygad" är ju din personliga subjektiva åsikt. Men att hantera köttprodukter från andra länder än Sverige innebär en risk och det ska folk vara medvetna om. Det är inget fel i att informera om eventuella risker med att faktiskt utfodra med färskfoder eller BARF.

Potatis är inte spannmål.

Självklart är det bra att informera! Däremot är det väl ändå stor skillnad på att gå ut med "Tänk på det här när ni råfodrar så att allt går bra" och på att säga "Vad ni än gör, råfodra aldrig! Det blir lätt livsfarligt med tanke på alla hemska smittor som kommer om ni inte sköter det hela perfekt!"? Jag har själv flertalet gånger både här på buke, i olika facebookgrupper samt i min blogg skrivit om att det är viktigt att inte bestämma sig för att allt är lätt och fungerar perfekt hur man än gör bara för att man ger råfoder, samtidigt hoppas jag att fler börjar råfodra sina hundar. Det finns ju dock inget färdigt foder som fungerar på alla hundar och inget som är helt riskfritt. Många idag verkar luras att tro antingen att torrfoder är helt riskfritt eller att råfoder är det samt att den andra varianten är satans påfund. I båda fallen riskerar man nog att få en mängd otrevliga konsekvenser för sin hund om man inte är uppmärksam.

Jag tycker ni missar att OM det skulle råka vare tex salmonella i kyckling eller köttfärs så är det faktisk inget större problem om är noga med hygienen och tillagar det ordentligt då bakterierna dör vid upphettning. Ger man rått kött till hunden lever fortfarande bakterierna och hundar är inte "immuna" mot salmonellainfektioner. Att det finns andra bakterier som gör att skämd mat ger magproblem även om den tillagas är ju en helt annan sak.

Just att det är såpass vanligt att köttpartier återkallas pga salmonella skulle göra mej väldigt tveksam till att tex ge hunden råa danska kycklingvingar.

I Sverige testas importerat kött lika rigoröst som det inhemska. Hundar blir mycket sällan sjuka av salmonella, deras magsyra är mycket stark o tarmkanalen för kort för att det riktigt skall få fäste. Campylobakter är en annan historia, spec. om hunden har nedsatt immunförsvar.

Fast en del föredrar ju torrfoder.
dogfood-zps56044062.jpg

Anledningen till att jag inte ger Bravo eller Nordic, är att jag har en hund som helt enkelt får väldigt ont i magen av Bravo (potatisen är enda orsaken jag kan komma på) och nordic finns inte att få tag i här. Jag har VoH, Mush och Rigtig Hundemat (det sistnämna går att köpa via turer som går till Norrköping) kvar att välja på, så valet är inte så svårt:)

2012 bar 9,2 % av kycklingarna på campylobacter i Sverige vilket anses vara väldigt lite. Får testas överhuvudtaget inte för salmonella då det anses vara ovanligt med detta på får. Salmonella är vanligt utomlands liksom andra bakterier (även multiresistenta).

Liknande trådar

Äldre "Efter Nordiska motståndsrörelsens första maj-demonstration i Falun – nu säger SD-politikern Elvine Lindell att hon tycker att...
2
Svar
28
· Visningar
1 482
Senast: mandalaki
·
Gnägg Årligen är Coca-cola huvudsponsor till en rodeotävling vid namn Cheyenne. Varje år dör och misshandlas djur under tävlingen. Här visas...
2
Svar
30
· Visningar
4 110
Senast: Hatsune
·
IT & mobiler När jag besöker en viss hemsida så varnar mitt Avast! för en Trojansk häst och jag kommer inte in på sidan men när jag sedan stänger av...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Saybia
·
M
Hästmänniskan En ung häst utsattes igår kväll för bränmärkning över bringan i hagen där den stod på bete i söderförort. Detta hände troligtvis på...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
26 605
Senast: misshandel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar