Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även risker för husdjur nämns och bakterier finns även i råfoder på hemmaplan.
Ska man utfodra själv med köttprodukter ska de ju vara endast Svenskt kött i så fall.
Vilket är väldigt lätt gjort då det finns flera färskfodertillverkare som enbart har svenskt kött i sina produkter samtidigt som det brukar vara inte allt för svårt att barfa med svenska köttprodukter.
Förövrigt står det tydligen i aftonbladet idag att danskt griskött återkallas pga salmonella, så att folk vågar äta kött själva är ju fascinerande när de inte vågar ge hundarna det Det är ju som bekant vid hanteringen innan tillagning som elaka bakterier m.m. kan spridas och där är det ju lika oavsett om man har för avsikt att mata hund eller människa med maten.
Vilka risker ? Vad jag vet så har både Finland och Norge samma hårda regler som Sverige för att kontrollera ev smitta.
Nja det stämmer ju riktigt inte. Det finns Nordic, Priima, Halla och Klass. Ingen med samma konsistens som MUSCH eller VoH. De har alla någon form av spannmål i sig om man tittar på helfodren.
Jag äter inte danskt kött och köper bara svenskt. Dels på grund av sjukdomsrisken och dels på grund av djurvälfärden. Jag ger mina MUSCH och fortsätter nog med det för jag eller hundarna lär nog inte dö av salmonella då vi är friska annars men jag blir skeptiskt till att mata valpkullar med det. Det skadar faktiskt inte att informera folk om de faktiska riskerna med att utfodra med t. ex. VoH och MUSCH då man som konsument tror ju att de produkterna man stoppar i sin hund inte ska vara farliga för den och allra minst för en själv.
Du glömde att Nordic har en spannmålsfri variant samt fodren från Emmzo och Bravo. Nu var det väl dessutom inte någon diskussion om spannmålsfria foder utan det faktum att det faktiskt finns färskfoder som är med svenskt kött.
Självfallet litar de flesta på produkterna de ger sina hundar, men jag är samtidigt övertygad om att det inte någon större risk att bli smittad av något så länge man hanterar hundmaten som det kött det faktiskt är. Sedan om folk av någon konstig anledning "glömmer" att de ger kött till hundarna och då slarvar med hygienen.. Ja då vill jag nästan säga att de får skylla sig själva. De flesta som ger färskfoder till hundarna ger det ju just för att hundarna ska få äta kött.
Men Nordic har ju potatis. VoH har inte det, deras är ju bara baserat på kött. MUSCH har grönsaker istället.
Klart det spelar roll. Många har ju gnällt om att de inte vill ge foder som klass och nordic för deras innehåll jämfört med t. ex. VoH. Många väljer VoH och MUSCH för att de har blivit intalade att spannmål är satans påfund.
Att du är "övertygad" är ju din personliga subjektiva åsikt. Men att hantera köttprodukter från andra länder än Sverige innebär en risk och det ska folk vara medvetna om. Det är inget fel i att informera om eventuella risker med att faktiskt utfodra med färskfoder eller BARF.