Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

M

mumas

Hej !

Vi har ett varmblod , har inte haft han så länge..men han är väääldigt stel i höger varv, förstår att det är ganska vanligt fenomen bland travisar då de springer i vänster varv på volten på banan och därmed tränar mest vänster sidan...:crazy:

Men har ni ngra tips vad man kan göra för att få en stel herre mjukare i båda varven...det är en betydlig skillnad på vänster o höger varv... vänster går han mjukt o söker sej framåt nedåt....idag var han jättejobbig att longera i höger varv..likt förra gången .. (har longerat han två ggr nu) Först började jag i det lätta varvet "vänster" gick kanonbra , han lyssnade bra osv.. mjuk osv.. bytte sedan varv till höger oj vilken skillnad sökte sej hela tiden inått volten sprang med huvudet utåt och sköt in bogen , var väldigt stel man såg hur det tog emot honom att springa det varvet, han sprang på rätt så bra i trav i det varvet bara för att komma ifrån, kan tänkas att han har ont när han går i det varvet då det är otränade muskler osv... Iallfall hur har ni gjort och var era hästar också såhär??
tycker det känns olustigt att longera i högervarvet när han springer inåt volten osv.. men ska prova tömköra med osv..
Tacksam för många svar!!!:crazy:
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Jag har oxså en travis (nordis) han har svårt att gå i höger varv. Det är bara att träna upp det! Genom att tömkör och longera. Det är bra med liksidig träning. Jag vet itne hur du gör när du longerar. Har du en eller två linor? Om du har två linor så är det lättare för då kan du kontrollera yttersidan. Sen är det oftast lättare att komma åt hästen när man longerar än när man rider.
Vad är det för häst du har? Har den lätt för att gå i form? Många travare går gärna med huvudet högt och ryggen lågt. Det är bra att ha snodd på vid longering för att få hästen att sänka sig.

Lycka till!
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Tack för svaret!!

Kör vanlig longering med en lina men ska prova att tömlongera honom med.när jag fixat gjord . han har sadel och använder gummisnodd på honom för att få honom att känna att det är skönt att gå därnere, i vänster varv går det jättebra han söker sej framåt nedåt men höger så spänner han sej väldigt mkt osv... men jag ska kämpa på...fler tips?
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Mitt vbl e stel i vänster varv när jag longerar....
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Hej !

Vi har ett varmblod , har inte haft han så länge..men han är väääldigt stel i höger varv, förstår att det är ganska vanligt fenomen bland travisar då de springer i vänster varv på volten på banan och därmed tränar mest vänster sidan...:crazy:

Men har ni ngra tips vad man kan göra för att få en stel herre mjukare i båda varven...det är en betydlig skillnad på vänster o höger varv... vänster går han mjukt o söker sej framåt nedåt....idag var han jättejobbig att longera i höger varv..likt förra gången .. (har longerat han två ggr nu) Först började jag i det lätta varvet "vänster" gick kanonbra , han lyssnade bra osv.. mjuk osv.. bytte sedan varv till höger oj vilken skillnad sökte sej hela tiden inått volten sprang med huvudet utåt och sköt in bogen , var väldigt stel man såg hur det tog emot honom att springa det varvet, han sprang på rätt så bra i trav i det varvet bara för att komma ifrån, kan tänkas att han har ont när han går i det varvet då det är otränade muskler osv... Iallfall hur har ni gjort och var era hästar också såhär??
tycker det känns olustigt att longera i högervarvet när han springer inåt volten osv.. men ska prova tömköra med osv..
Tacksam för många svar!!!:crazy:

Hejsan!

Min ridtravare har samma problem. Har haft honom i lite drygt 1 år nu och det är inte förrän nu som han börjar kunna gå i låg form och avslappnat även i höger varv när jag longerar. Han har fortfarande svårt för det då jag rider honom.

Jag gjorde så att jag inte longerade honom alls den första tiden, eftersom han inte klarade av att gå på en så liten volt i höger varv. Efter ca: 6 månader så kunde jag börja longera honom (med två linor) men han hade fortsatt svårt med höger varv. I sommras så köpte jag en s.k. Pessoasele och har sedan dess jobbat honom i den ett par gånger i månaden (max 20 min/gång). Och det har verkligen hjälpt honom. Han börjar nu som sagt bli jättefin även i höger varv. Och allt eftersom han klarar av att bära sig då jag longerar honom kan jag också känna att han blir mjukare att rida, även i höger varv.

Mitt råd till dig blir: Låt det ta tid! Jobba din häst mycket i skogen. Rid stora volter på stora ängar med tydliga ledande tygeltag, innan du börjar med longering på liten volt. Det troliga är att det gör ont på hästen att tänja ut muskler och senor som är hårda av elitträning. Jag vet nu inte hur länge din häst gått på travet. Min gick 4 år (han var 5 år då jag köpte honom) och det har som sagt tagit nästan 1 år för honom innan han har kunnat gå någorlunda avslappnat i höger varv då jag longerar.

Lycka till!
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Hejsan!
Mitt tips är att rida mycket i skogen på långa tyglar,
rid kuperat och utnyttja träden genom att runda honom med ledande tygeltag. Om han kommer i stort sett direkt fr banan så är det nog lite tidigt att longera honom i hans "svåra" varv, då dom som sagt ställer sig utåt o skjuter ut bogen.
Man kan ställa ut koner (el hinkar) och gå slalom igenom.
När du rider på grusväg, passa på att ställa honom lite i kurvorna.
Ibörjan så kommer han att falla lite inåt men det ger sig när han blir starkare! Tänk på att skynda långsamt och det kommer att ta tid att mjuka/träna upp högersidan. Du kan även stretcha honom efter arbete, det hjälper mycket! Min erfarenhet av varmblod är att dom ofta får låsningar i kroppen så ta gärna ut någon som kan gå igenom hästen under hans omskolning fr travhäst till ridhäst. Det är mycket som händer i kroppen när dom börjar ridas!
Lycka till med din travare!
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Man voltar ALDRIG i vänster varv, alltid i höger! loppen körs i vänstervarv men all långsamkörning i höger och tro det eller ej, många travare körs på träningsslingor i skogen där det går både upp och ner, höger och vänster! Om din häst har problem med stelhet i en sida så lär det inte ha med travträningen att göra utan förmodligen är hästen helt enkelt svagare i en sida, vanligt även bland ridhästar. Ta hästen till veterinären och om denne inte hittar några fel så kanske equiterapeut är en god ide...
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Men de flesta (typ alla) f.d travhästar jag har haft och skolat om har alla haft problem med sitt högervarv..
Det var konstigt.. :angel: :D
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Ja det var faktiskt väldigt konstigt eftersom ALLA de tävlande travare jag hållit på med varit precis som vilka andra hästar som helst med högst individuella problem... Däremot upplevde jag när jag höll på med ridhästar att mina egna problem ofta visade sig i hästen. Jag red helt enkelt mina hästar sneda, vilket jag efter ett tag insåg att jag måste göra något åt och när jag själv gick till kiropraktorn blev det genast bättre.. Kanske du själv är sned eller mkt starkare i ena sidan när du jobbar med hästarna. Att vara väldigt högerhänt t ex är inte direkt en fördel för en ryttare.

Travarna tävlar i vänstervarv ja, men just därför sker den mesta träningen inte i det varvet. Om du t ex kör ett snabbare jobb på banan så värmer du i högervarv, "bakvarv" och sen vänder du upp och kör i vänstervarv "rätvarv". Voltar gör man alltid åt höger. Men som sagt, de flesta kör all långsam motion utanför rundbanan även om det finns det stackare som bara har rundbana.. (sjukt tråkigt att köra upp till en mil långsamt på rundbana både för häst och kusk)
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Har hört det du säger innan.
Därför är det fortfarande ett för mig mysterium som jag grunnat på vid många tillfällen VARFÖR travare har ett dåligt varv över huvudtaget.. :crazy:
Det borde de ju teoretiskt sett inte ha om de nu inte rör sig mer i ett specifikt varv..
Jag har btw sämre vänstervarv än höger.
Och travarna jag haft, har redan från början, haft ett dåligt högervarv.
Som givetvis går att träna upp via stärkning av musklerna .
MEN.. att påstå att det INTE är så är inte helt korrekt...
För så är det.
Och jag är inte ensam om att ha upptäckt detta märkliga fenomen.. De flesta travarna jag ridit har velat ställa utåt i högervarvet och slängt in bogen.
Så gjorde även min nuvarande f.d travare men är nu helt jämn i båda sidorna, bortsett från viss svårighet att fatta rätt galopp i högervarvet.

Kan nån hjälpa mig att reda ut detta skumma fenomen?
För det är ju precis detta TS skriver om..
Ett sämre högervarv.:D
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Håller med alla som svarat .. Ett tips för att få en mjukare högesida är att du kan leda hästen på höger sida istället för på vänster.
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Min travare hade samma problem. Just nu är hon starkare i höger än vänster.
Men träning ger färdighet säger de ju :D
 
Sv: Fd travare, Svårt för höger varv longering osv??

Myy: Vad är pessoasele?? Vad är skillnaden mellan det och en vanlig longergjord?? Vart har du köpt den, pris?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Ridning Min kuse har börjat konstra lite vid tömkörning och ridning i paddock. Det han gör är att han bryter ut (mot höger) och blir lite...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: Tagliabue
·
Ridning Rider en häst med märkbart mycket starkare vänster bakben. Det har konstaterats av kiropraktor att hästen har vänster bak som balansben...
Svar
6
· Visningar
1 584
Senast: flashlight
·
Träning (Ber hemskt mycket om ursäkt om tråden råkat hamnat fel, är inte så hajj på de här :o) Jag är medryttare på ett 7-årigt D-ponny sto...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: mickan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp