FD Djurskyddsfall

Sv: FD Djurskyddsfall

Oj vad vi har för värde på höet kan jag inte i huvudet, det är bra värde så mkt vet jag. Har pappret nånstans. Det är bara det att han går upp i vikt men som ni såg på bilden med sadel är han matt i pälsen. Nu borstas han bara vid ridning (förutom benen då) för att behålla flottigheten i pälsen då han är ute i alla väder. Men även våra andra två sköts på samma sätt men dom glänser i pälsen. Nu har han faktiskt fått ett täcke med hals även om han itne fryser men på det viset får han lite extra energi då han inte behöver hålla värmen själv.
Men som sagt han är matt i pälsen!!! Vad gör jag?? Ni ser hans foderstat högre upp. Han har ätit "Muskel E" i ca 2månader o det har gett resultat, han har blivit grövre o lugnare i tempramentet men eftersom han blir matt så fattas nånting...

Hur vet du att han inte tål protein? Mitt hbl tålde inte korn men hade inga som helst problem med luzern, soja eller höga värden i grovfodret. Har du testat att byta ut ett proteinfoder mot ngt annat? Olja kan även det vara positivt att ge direkt i maten till hästar som lätt blir heta av havren. Jag vill inte att hästar har mage och är tunna upptill = proteinunderskott.

Han tål protein men inte i större mängd då han får "proteinknölar". O nej jag vill inte ha en häst som är tunn upptill, det var inte det jag menade. Jag vill ha en rund häst för då kan dom bygga muskler lätt. Därför är mage positivt på denna häst.

Jag såg att det var ett fullblod - ett typiskt övertränat fullblod. Det vill säga, tunn överlinje och tunn över revbenen, men musklad som en broiler i övrigt. Såna hästar behöver vila och massor med protein och energi tills det har blivit en bättre balans mellan underhudsfett och muskler.

Hoppas att det fortsätter gå framåt! Men jag tror nog att ni kan fodra på med ännu mer protein för att få till överlinjen ordentligt. :)

Är du helt säker på att han inte får dessa "proteinknölar" från Krafft Groov? Protein från hö och lusern är inte skadligt, däremot från kraftfoder kan det vara det om det fodras i för stor mängd.

En häst bygger inte muskler av sin runda mage utan av de proteiner den får i fodret.

Både ja och nej.

Mitt förra fullblod hade jätte problem att sätta muskler, trots extra proteiner. Det som gällde var att få upp henne i hull och gå därifrån. Mitt nuvarande fullblod (dotter till den förra) är lite likadan. Måste upp i hull först. Nu har vi kommit så långt vi kan komma där så nu sätter jag till lite proteiner, försiktigt som in i attan, så får vi se hur det går.

Mkt möjligt i och för sig men jag tycker att det verkar lite bakvänt. Varför inte ge proteiner och energi samtidigt? Det är klart att ett fullblod behöver en hel del energi jämfört med en del andra hästar. Det gör vårt i alla fall. Men han har i och för sig aldrig haft svårt att sätta muskler.

Nej han får inte proteinknölar av bra hö men jag skrev det just att vi kan inte ge honom soya eller nått sånt DÅ får han knölar han har inga nu!!

Nån skrev övertränad..snälla ni han hade skrittat för hand en månad efter vi fått hem honom. Innan ni skriver nått sånt läs det jag skriver. Vill gärna ha kommentarer men utifrån de fakta jag skrivit. Han var ett benrangel när vi fick hem honom, på bilden med sommarpäls hade han gått upp 60kg o därmed börjar de flesta fullblod få lite spelande muskler.

Han behöver mage för att bygga muskler, det kommer direkt om han är lite tjock, däremot om han inte har sin bukighet blir det inga muskler alls o han blir magrare o magrare så just min kille bygger utav sin mage...

Mer hö kan vi inte ge honom då han får fri tillgång dygnet runt. Men annat förslag på protein som inte är så kraftigt som just soyan??

Ger du ngt fett som rapsolja? Har du testat luzern? Finns både som hackat strå och pellets, ett annat foder värt att testa kan vara linfrökaka. :idea:

Rapsolja fick han förut när han var som magrast...det fungerade jättebra men sen slutade vi med det när han gått upp. Ska kanske testa med det igen. Lusern äter han ett kilo om dagen.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 028
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar