Favoritsoppa

Sv: Favoritsoppa

Jag lagar sopplunch på jobbet varje vecka. Har ca 20-30 olika jag varierar mellan. Morotssoppa, ädelostsoppa, blomkålssoppa, ärtsoppa, champinjonsoppa, köttfärssoppa, texmexsoppa, potatis-och purjolöksoppa, broccoli-och ostsoppa, kräftsoppa och flera andra. Är faktiskt lite trött på soppa ;)

Jag älskar Gulaschsoppa, jag gör den på högrev, gul lök, paprika, vitlök, tomatpuré och så kummin, cayennepeppar och salt och peppar.

Grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde är supergott, sist vi gjorde blev den riktigt bra på gul lök, frysta gröna ärtor, grädde, salt, lite peppar och en grönsaksbuljongtärning. Pepparrotsgrädden är bara att riva pepparrot i vispad grädde och klicka ner en skvätt i soppan!

Jag brukar göra en variant på minestrone, har ingen aning om den är värd att kallas minestrone eller inte, men den brukar bli bra i alla fall. :p Fräser köttfärs, gul lök, morötter och palsternacka (för det är sånt som brukar finnas hemma) med nån lämplig krydda, peppar, salt och cayenne brukar nog jag ha (jag är cayenne-fantast). Grönsaksbuljong och vatten, sist i med pasta av någon liten variant, alternativt bryta spagetti i små bitar. Klart!

Någon som har tips på någon bra vegetarisk soppa? (dock inte morotssoppa, grönsakssoppa, sellerisoppa, spenatsoppa då det är tre vanligt förekommande soppor hos mig).

Har jag riktigt jättebråttom så köper jag en burk färdig tomatsoppa och följer instruktionerna på burken och adderar en mängd kokade makaroner. Kryddar. Klart på typ en kvart :p.

Sparrissoppa på färsk, grön sparris! Min absoluta favorit för tillfället. Brukar visserligen ha i lite räkor precis på slutet men det är ju bara att låta bli om man vill ha den vegetarisk.

En vanlig hederlig potatis och purjolökssoppa är godast alla gånger :)
Speciellt när mamma gör den så klart;)

Den behöver inte vara helt slätmixad, lite bitar kan det gärna få vara kvar=)

Jag älskar Gulaschsoppa, jag gör den på högrev, gul lök, paprika, vitlök, tomatpuré och så kummin, cayennepeppar och salt och peppar.

åh jag har högrev i frysen och har funderat på vad jag ska göra av det. Tack :D Hur mycket tar du av varje ungefär eller höftar du vilt ;)

Mina favoriter är jordärtskockssoppa och grön ärtsoppa. Den gröna ärtsoppan är busenkel: koka gröna ärtor i buljong, mixa ärtorna så att de går sönder (du kan också sila bort skalen om du vill ha den slät, det brukar inte vi göra), häll upp i skål/djup tallrik och strössla över stekt bacon och stekt rödlök. När vi gör jordärtskockssoppa brukar vi använda ett recept som jag tror heter jordärtskockssoppa med parmachips.

Potatissoppa!
Jag har verkligen inte gillat soppor, men denna var helt okej, har ätit den flera gånger nu, perfekt då man har en 7 månaders här hemma, så lätt att mixa till en puré ^^

Ingredienser
0.5 kg potatis
2 st plommontomater
1 st gul lök, skalad och hackad
2 st vitlöksklyftor, skalade och hackade
0.5 dl jungfruolja, extra
1 st selleristjälk
1 kruka färsk mejram
Salt, efter smak
Vitpeppar, efter smak

Gör så här
1. Skala och tärna potatisen i tärningar, 2 x 2 cm, tärna även tomaterna i samma storlek.
2. Stek lök och vitlök, men så att det inte tar färg, i hälften av oljan.
3. Tillsätt potatisen och tomaterna, täck med vatten, koka upp.
4. Dela selleristjälken i två delar och lägg i.
5. Bind mejram till en bukett och lägg i.
6. Koka sedan på låg värme.
7. Fyll på vatten allteftersom så att potatisen hela tiden är täckt med vätska.
8. Det tar 15–20 minuter innan potatisen är klar.
9. Smaka av med salt och peppar.
10. Plocka ur sellerin och mejrambuketten.
11. Ringla olja över soppan och strö över färska mejramblad.

Älskar då en soppa bara innehåller vatten och det blir god smak ändå av det :D

åh jag har högrev i frysen och har funderat på vad jag ska göra av det. Tack :D Hur mycket tar du av varje ungefär eller höftar du vilt ;)

Till ungefär ett kilo högrev brukar jag ta en stor eller två små paprikor, ett par matskedar tomatpuré, två-tre vitlöksklyftor, en eller två buljongtärningar (kött) och så vild höftning med kryddorna ;) Jag glömde skriva till potatisen i förra inlägget, men när allt annat är klart och jag har slagit på vattnet så slänger jag ner tärnad potatis, 3-5 stycken! Vatten tar jag helt enkelt så mycket som får plats.

Och nu är det snart säsong för nässlorna :d

:laugh: Jag kommer på mig med att gå runt och vara sugen på nässelsoppa. Jag gillar det för all del, men jag tycker egentligen inte att det är en sensationell läckerhet, bara gott, ändå är jag jättesugen på det. Gissar att det hänger ihop med att nässelsoppa betyder att grönskan har satt igång.

Jag brukar lyxa till det med vaktelägg i soppan eftersom nässlorna är gratis.

Just nu är min favoritsoppa Tahisoppa med räckor i. Kryddor jag använder till thaisoppan är salt och peppar.
Brukar även smörsteka ljust bröd:d. Blir sjukt gott!!!!!!

Linssoppa

3 dl röda linser
1 liter vatten
0.5 kg tomatkross. (Brukar köpa I love eco tetra, men du kan lika gärna fixa det själv om du vill skålla och hacka tomater.)
1-2 gula lökar
2-4 klyftor vitlök
2 msk olja
1 msk honung (eller lite socker)
2 msk mald spiskummin (Eller lite mindre om du tar hel spiskummin och rostar den i varm stekpanna och mal den i mortel för då smakar det mer.)
2 tsk garam masala
1 msk pressad citron
Salt
Stark krydda -chili, sambal oelek eller liknande om du vill ha hetta.

Finhacka och stek gul o vit lök i oljan länge på låg värme så att den blir genomskinlig. Pytsa i övriga ingredienser och låt småputtra i en trekvart. Rör om då och då. Smaka av och krydda ev mer.

Jag brukar använda den här soppan som sås till ris och fisk och liknande också. Ibland har jag inte i citron och honung men paprika mm. Går att variera. Den är en av basrätterna i mitt kök sedan jag först lärde mig laga veg mat.

Tack, ska absolut göra det ngn dag :) Kul med nytt recept :) även om jag kunnat googla mig till ngt liknande har jag liksom inte kommit mig för..

Liknande trådar

Mat Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 084
Senast: Scandi
·
Mat Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande. Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 354
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 668
Senast: Pratsch
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 571
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka