Läderkoppel! Bäst grepp.
Har öglan runt handleden, eventuellt överskott hålls med fingrarna och själva koppelgreppet är att kopplet är vikt runt tummen. På det sättet vet man alltid vilken punkt draget kommer att komma på ifall hunden skuttar iväg.
Har ett expanderkoppel från Baggen också. 3m. Används när vi har sele och midjebälte. Rejäl hållbar expander. Tyvärr täcktes expandern av ett material som inte var så slittåligt så nu är den naken. Den är dock rejält överdimensionerad till min hund så det får vara okej ett par månader tills jag orkar fixa den.
Hade velat ha en rejäl expander som den på baggen-kopplet men att själva kopplet består av nylonband, samma material som i spännband. Bekvämt när man använt dem lite så de mjuknat. Håller hur länge som helst.Har ett utan expander som använts flitigt till flera hundar, ca 20 år, fortfarande i toppskick.
Men läderkopplet är vardagskoppel pga överlägset grepp.
Har dock svårt att bestämma mig för vilken hake jag vill ha. Nu har jag en BGB på Baggen och en pistolhake på läderkopplet.
Jag vet inte om det finns olika kvaliteter men jag har varit med om att fjädern i pistolhaken blivit slapp så att den inte stänger sig riktigt. Det märks inte så mycket när detta händer så jag är lite rädd att jag ska missa att haken blivit slapp när det händer. Dessutom kan man ju råka öppna pistolhaken ifall man hugger tag i kopplet närmast halsbandet. Jag är nog van nog att undvika detta men ibland går ju någon annan med hunden.
Händer också att jag sätter fast henne genom att sätta haken i ringen som sitter i handtaget, och öglan i selen, samtidigt. Känns inte så säkert dock eftersom ringen skulle kunna putta upp pistolhaken. En BGB sitter ju ordentligt och riskerar inte att öppnas.
Med den haken är jag istället orolig att hon ska fastna i den, t.ex. i ljumsken. Kan bli obehagligt ifall det händer i fel situation.
Kanske beror det på hunden vad som är den största risken.. vissa hundar får ju absolut inte komma lös oförutsett. Min hund är nog betydligt lättare att kontrollera lös än med en hake fast i ljumsken så borde kanske välja pistol ändå..
Vad tänker ni om val av hake?