Favoritkoppel?

YlvaG

Trådstartare
Vad är erat favoritkoppel? Material? Typ av fäste? Längd? Gissar att alla här har 78 olika (;)) och olika favoriter för olika ändamål. Men berätta gärna om era favoriter och när ni använder just det.

Ja, jag är på jakt efter koppel och lär nog också sluta upp med 78st men bara använda tre.

Också 1.8 m läderkoppel i vardagen, ett av dem är 17 år och i perfekt skick. Retrieverkoppel när jag tränar jaktapportering.

Jag älskar mina flexikoppel. Går mycket i skogen och tycker dom ger lite mer frihet än ett vanligt koppel om inte hunden kan var lös eller gå i lina. Och ja, mina hundar får lära sig att gå i koppel ordentligt innan dom får gå i flexikoppel. Vet att många stör sig på hundar som inte kan gå i koppel släpps iväg just i flexi.
Annars har jag ett vanligt läderkoppel när jag ska iväg nånstans.

Smala, långa (3m) läderkoppel vid vanliga promenader. Vid olika typer av lydnad har jag kortare läder (1m-1,8m beroende på typ av lydnad). Min bästa spårlina är också läder.

Men självklart är lådorna fulla med olika typer av antiglid och Biothanekoppel också. Finns ett gäng retriverkoppel som är sköna att ha i fickan när man är i skogen och av någon anledning behöver koppla upp hundarna fort. Flexi försöker jag lära mig att använda för jag tänker att det skulle kunna vara bra i specialsöket.

Men läderkopplen är de som används klart mest.

Ett smalt läderkoppel jag köpte när jag åkte och hämtade honom. Mjukt, hållbart och snyggt.

Köpte ett i syntet för att kunna binda honom i skruven om vi är ute nånstans. Har knappt använt det men det ligger i bilen som reserv.

Flexikoppel köpte jag när jag hade stora hundar men jag får ont i händerna eftersom de är så tunga. Så jag har inte skaffat nåt till Torsten. Behöver han gå längre bort från mig så får han vara lös :D

Läderkoppel! Bäst grepp.
Har öglan runt handleden, eventuellt överskott hålls med fingrarna och själva koppelgreppet är att kopplet är vikt runt tummen. På det sättet vet man alltid vilken punkt draget kommer att komma på ifall hunden skuttar iväg.

Har ett expanderkoppel från Baggen också. 3m. Används när vi har sele och midjebälte. Rejäl hållbar expander. Tyvärr täcktes expandern av ett material som inte var så slittåligt så nu är den naken. Den är dock rejält överdimensionerad till min hund så det får vara okej ett par månader tills jag orkar fixa den.

Hade velat ha en rejäl expander som den på baggen-kopplet men att själva kopplet består av nylonband, samma material som i spännband. Bekvämt när man använt dem lite så de mjuknat. Håller hur länge som helst.Har ett utan expander som använts flitigt till flera hundar, ca 20 år, fortfarande i toppskick.

Men läderkopplet är vardagskoppel pga överlägset grepp.

Har dock svårt att bestämma mig för vilken hake jag vill ha. Nu har jag en BGB på Baggen och en pistolhake på läderkopplet.
Jag vet inte om det finns olika kvaliteter men jag har varit med om att fjädern i pistolhaken blivit slapp så att den inte stänger sig riktigt. Det märks inte så mycket när detta händer så jag är lite rädd att jag ska missa att haken blivit slapp när det händer. Dessutom kan man ju råka öppna pistolhaken ifall man hugger tag i kopplet närmast halsbandet. Jag är nog van nog att undvika detta men ibland går ju någon annan med hunden.
Händer också att jag sätter fast henne genom att sätta haken i ringen som sitter i handtaget, och öglan i selen, samtidigt. Känns inte så säkert dock eftersom ringen skulle kunna putta upp pistolhaken. En BGB sitter ju ordentligt och riskerar inte att öppnas.

Med den haken är jag istället orolig att hon ska fastna i den, t.ex. i ljumsken. Kan bli obehagligt ifall det händer i fel situation.

Kanske beror det på hunden vad som är den största risken.. vissa hundar får ju absolut inte komma lös oförutsett. Min hund är nog betydligt lättare att kontrollera lös än med en hake fast i ljumsken så borde kanske välja pistol ändå..

Vad tänker ni om val av hake?

Neoprenkoppel. Lätta, starka, behagliga att greppa, blir inte hala när de är blöta, lätta att rengöra med en vanlig tvätt och billigare. Går att få i olika färger. Dessutom inte lika tuggvänliga och goda som läderkoppel, plus att de inte klipps av eller blir försvagade som läderkoppel om de hamnar på båda sidor om en bildörr eller vanlig dörr som stängs.

Har stora hundar så jag behöver hållbara koppel. Breda läderkoppel är tunga, hala och dyra. Retrieverkoppel gör ont i handen om en stark hund gör ett ryck.

Läderkoppel! Bäst grepp.
Har öglan runt handleden, eventuellt överskott hålls med fingrarna och själva koppelgreppet är att kopplet är vikt runt tummen. På det sättet vet man alltid vilken punkt draget kommer att komma på ifall hunden skuttar iväg.

Har ett expanderkoppel från Baggen också. 3m. Används när vi har sele och midjebälte. Rejäl hållbar expander. Tyvärr täcktes expandern av ett material som inte var så slittåligt så nu är den naken. Den är dock rejält överdimensionerad till min hund så det får vara okej ett par månader tills jag orkar fixa den.

Hade velat ha en rejäl expander som den på baggen-kopplet men att själva kopplet består av nylonband, samma material som i spännband. Bekvämt när man använt dem lite så de mjuknat. Håller hur länge som helst.Har ett utan expander som använts flitigt till flera hundar, ca 20 år, fortfarande i toppskick.

Men läderkopplet är vardagskoppel pga överlägset grepp.

Har dock svårt att bestämma mig för vilken hake jag vill ha. Nu har jag en BGB på Baggen och en pistolhake på läderkopplet.
Jag vet inte om det finns olika kvaliteter men jag har varit med om att fjädern i pistolhaken blivit slapp så att den inte stänger sig riktigt. Det märks inte så mycket när detta händer så jag är lite rädd att jag ska missa att haken blivit slapp när det händer. Dessutom kan man ju råka öppna pistolhaken ifall man hugger tag i kopplet närmast halsbandet. Jag är nog van nog att undvika detta men ibland går ju någon annan med hunden.
Händer också att jag sätter fast henne genom att sätta haken i ringen som sitter i handtaget, och öglan i selen, samtidigt. Känns inte så säkert dock eftersom ringen skulle kunna putta upp pistolhaken. En BGB sitter ju ordentligt och riskerar inte att öppnas.

Med den haken är jag istället orolig att hon ska fastna i den, t.ex. i ljumsken. Kan bli obehagligt ifall det händer i fel situation.

Kanske beror det på hunden vad som är den största risken.. vissa hundar får ju absolut inte komma lös oförutsett. Min hund är nog betydligt lättare att kontrollera lös än med en hake fast i ljumsken så borde kanske välja pistol ändå..

Vad tänker ni om val av hake?
Har ingen hake. Det är en ögla av remmen som träs igenom sig själv. Jag köper allt från denna firma, hon testar allt material och alla metalldelar för att hitta de allra säkraste. Plus att man kan få unika halsband osv

Bifogade filer

• Designdog 300122-4.webp
    Designdog 300122-4.webp
    96 KB · Visningar: 134
1,3m läderkoppel från klin med pistolhake! Har haft många koppel men kommer aldrig byta nu. 👌🏻

Om den stora är själv så har hon 8m flexi. Hon har bra flexi-vett, drar aldrig och bryr sig inte om andra hundar så då kan man få den friheten. 😂

För mig ska det vara 180 cm långt och 6 cm brett, absolut inte smalare eller tjockare än så. Gärna reflex men inget måste.

Det ska vara runt och ha lite styvhet i sig.

Pistolhake eller BGB-hake spelar ingen roll så länge haken är liten och lätt och inte tynger ned halsbanden (har små hundar).

Med det sagt så är det hurttas vanliga koppel jag landat i och köpt fler av i olika färger, de de stämmer bäst överens med ovanstående. Tror Arken Zoo har något märke som känns som en kopia på hurtta och deras koppel fungerar också.

Har ingen hake. Det är en ögla av remmen som träs igenom sig själv. Jag köper allt från denna firma, hon testar allt material och alla metalldelar för att hitta de allra säkraste. Plus att man kan få unika halsband osv
Så den sista delen utanför snurrande metalldelen är öglan som träs genom sig själv?
Men den kan ändå snurra. Genialiskt.
Antar att det inte går lika snabbt att koppla/koppla loss som med BGB/pistol men det blir ju väldigt säkert på alla sätt och vis. Tål absolut att tänkas på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023