Favoritbilras?

Min första bil var en Plymouth Valiant -70 (f.d. polisbil)
548325_10200849634378731_445365992_n.jpg

Det är jag som sitter på taket ;)

Numera Kör jag Kia Venga -10 till vardags och en Chrysler New Yorker Town & Country -65 annars
10013956_860516910644634_751727556_n.jpg

Jag har grovt räknat ägt 70 bilar under de dryga 30 år som jag haft körkort och en av de bilar jag saknar mest är en Golf III -92.

Volvomodeller efter 240 är okörbara.

Vår familj har en lång romans med Alfa Romeo, och den började med en sånhär
Alfa_Romeo_Giulietta_white.jpg

I samma veva som jag föddes köptes en:
alfa-romeo-75-milano_red_5.jpg

Och nu när jag tar körkort i år kommer jag nog glida runt i den här (innan jag köpt kombi till hunden)
Alfa_Romeo_166_front_20071105.jpg

Pappas nya kärlek är en sån här:
01-2010-alfa-159-live_580op.jpg

Förutom alforna så har vi alltid haft en bil till av annat märke (just nu Peugot), men där är vi inte så konsekventa. Brukar bli en mindre och billigare bil bara.

Ja den är bland de roligaste bilar som jag har kört.
Annars så är jag ingen Volvo-människa alls.

Min första bil var en Saab V4 (96) av årsmodell 1969,
Den var den första i en lång rad av V4-or.
Innan det var färdigt så blev det nog 6 stycken.

En bra bil är en som startar och går genom besiktningen.
En trasig bil är en dålig bil.

En gång så hade jag en Ford Scorpio, det var min första och sista Ford.
Efter många år av Mercedes så åker jag numera Skoda ½liter milen i väntan på att min SAAB 9000 och Audi Quatro V6-a skall lagas.
Audin var en gång min drömbil, men den är inte så ball som jag trodde.

Den roligaste bil som jag har haft var en IH Scout II Traveller 4X4.
Var det inte scorpion som gick under namnet, Fords A:lagare?
Den var bullrig, törstig och dög ingenting till!

Bilar är alltid dyra :crazy: Lagade en koppling på min 06:a nyss (det har man för att man drar hästsläp), kostade 4500. Hade pappa INTE varit bilmek och haft eget så hade skiten gått på 12 000 :eek::eek::eek:
Fy fan :crazy: Jag lagade min bil för 4-5oo0 men då har jag en farbror som också är bilmekaniker och har verkstad på vår gård så utan det hade det gått på det dubbla, minst!

Vad var er första bil för ras och vilken ras anser ni ha den bästa bilen?
Pratade med familjen om det här med bilar och insåg att min första bil var en opel manta! Det hade jag förträngt. Kanske för att när jag insåg mitt misstag med att äga en opel när man är en VOLVOälskare så sålde jag den och köpte en häst.

Favoritraserna är 2 till antalet. Första är givet:

Volvo-245-vit-8x31.jpg

(fast jag tycker att den ska ha vita speglar och ljusa blinkersglas!)

Andra är :

F56_cooper_01_front_3-4_gallery_720.jpg

Jag älskar båda raserna! Och de är inte ens lika!! Volvon är stor och tuff medan minin är liten och snabb! :D

Vad har ni för favvosar?
Min fösta bil var en Volkswagen Vento, bilen var bra första bil. Var 2 år gammal och drog lite bensin. Kanonbra då man var ensam. Har däremellan kört Saab - vilken skräpbil! Plastig, inuti, usch! I dag kör jag Volvo V70 och kommer aldrig mer byta märke! <3 :)

Min första bil var en Audi 100 årsmodell 87. En sedan, men jag har aldrig kunnat lasta så mycket innanför en bagagelucka som i den bilen. Jag grät när jag tankade, 90 liters tank och den ville ha 98 oktan bensin. Den hade gått 33333mil när vi köpte den, när jag ställde av bilen hade den gått 43000. Jag gillade bilen, trots att förgasaren oftare var lös än satt fast vilket medförde att bilen skuttade fram så fort jag lättade på gasen :D På slutet stannade den efter två mil, och då var det bara att vänta tills bilen blev kall innan man kunde fortsätta. Den ställdes av när vindrutan sprack tvärsöver och förardörren inte gick att öppna varken innifrån eller utifrån.

Bil nummer två blev en Renault Laguna. SKITBIL säger jag bara :yuck: var det en decimeter snö gick den inte att köra för den var så låg. Motorn skar i den en gång, satte i ny motor som enligt mekanikern hade gått bara 8000mil, ett år senare skar även den motorn...

Nu har jag en volvo 745, superbra bil! verkstan gillar att få in den då dom kan sätta fordonsprogramspraktikanter att laga den då den är så lättskruvad. mätaren står på 39tusen-nånting mil och har så gjort sen jag köpte den.. varken tripmätare eller tankmätare funkar. Men ALLT ryms i bilen, jag använder den ungefär som en traktor. :D Sladdar ridbanan, hämtar höbalar osv osv . Den har i vår gått två resor på 160/170mil tur och retur utan problem. Den bara matar mil efter mil..

Nästa bil kommer bli en minibuss av något slag, helst fyrhjusdrivet.

Jag och exet lånade svärmors bil länge, en vit liten Golf, bla blev det en långritt i Europa varvid vi döpte den till Snövit. Namnet blev så väl befäst att även svärmor kallade den för Snövit sedan. När vi inte hade samvete nog att låna bilen mer då vi använde den mer än svärmor så köpte vi den som vår första egna bil. Det var en snäll och trevlig liten bil, lättfödd dessutom vilket passade våran ekonomi som studenter.

När Snövit började krångla (efter många trogna mil) så bytte vi upp oss till Greyback, en stor mörkgrå Passat kombi. Nu har jag ensam vårdnad om Greyback, visst är han lite stor och hungrig för en singeltjej som mig men det är ju så skönt att bara kunna slänga in allt i bagaget! Storhandla, inga problem, Ikea på vägen hem jajjemän! Använde även bagaget som ridgarderob i ett halvår utan att det inkräktade på utrymmet det minsta, den sväljer allt!!

Nu har jag ju funderingar på att byta till något med lite mer fullblod i, lite piggare och sportigare modell, men än så länge travar vi på så fint o problemfritt att jag inte riktigt kan sälja... Generellt är jag svag för tyska raser, BMW och Audi sätter alltid ett leende på läpparna vid provridning :) Får se vad det blir när Greyback pensioneras...

:rage::rage::rage::devil::devil::devil::arghh::arghh::arghh::eek::eek::eek::wtf::wtf::wtf: MEN VAD SÄGER DU? Saab är den enda RIKTIGA bilen ju :mad:
Ja, till försvar för SAAB då så var min gamla 900 en riktigt slö häck. Den var från tiden innan de hottade upp designen i början på 90-talet. Jag har kört andra SAABar som varit mycket bättre än den, men inte i kvalitet som volvo tycker jag ändå.

Jag har ett mycket komplicerat hatkärleksförhållande till min VW Caddy från 02. Bortsett från att den saknar sidodörr på skåpet och att mitt exemplar verkar varit den mest vanvårdade kärran på hela anticimex (som ägde den före mig) så älskar jag den!

Soppasnål, billig att laga, lätt att hitta skrotdelar, skåpet blir aldrig för varmt, gott om plats för hundar och verktyg och dessutom lättstädad inredning utan en massa onödigt luddtyg. Tyvärr rasar den ena delen efter den andra och om den mot all förmodan fungerar felfritt ett tag så krockar den med ett vildsvin eller så är det nån idiot som slår sönder rutorna... Hämtade ut den från verkstaden i början av veckan för 5500:- och har ytterligare en drivknut som ska bytas så fort de har tid. På en bil som kanske är värd 10.000:- på blocket;)

Första bilen var en Toyota Carina sedan från 97. Manligt moget bebisblå och tokpigg att köra, men hopplöst ont om utrymme...

Jag är saab älskare och har själv bara köpt saabar och är mycket nöjd :D Däremot är min sambo inte riktigt lika glad i saab så han har försökt få in mig på en annan linje genom att erbjuda mig volvo, vw golf och nån annan, toyota, cheva, bmw har säkert glömt nån. Men han har inte lyckats än:p

När jag letade bil (innan jag hittade min mörkblå fara) försökte särbon "muta" mig med att han skulle betala lite på bilen under förutsättning att jag inte köpte Saab. Det gick inte så bra för honom... sedan försökte han "hota" med att han inte skulle reparera den. Mitt svar var att jag minsann kan betala för det själv! Då muttrade han något om envisa fruntimmer :p Men han har faktiskt svetsat avgassystemet och gjort en hållare till extraljusen samt monterat dem.

Haller med ... Fast Volvo ar ungefar lika tuff, kul, eller spannande som en skokartong ... Liksom en skokartong fyller den sitt syfte ... men tuff och spannande ar den definitivt inte.

Nänänääää!!
Min volvo är både tuff o spännande! Snabb o snygg oxå ;)

360_30382109339_7142_n.jpg

Vad var er första bil för ras och vilken ras anser ni ha den bästa bilen?
Pratade med familjen om det här med bilar och insåg att min första bil var en opel manta! Det hade jag förträngt. Kanske för att när jag insåg mitt misstag med att äga en opel när man är en VOLVOälskare så sålde jag den och köpte en häst.

Favoritraserna är 2 till antalet. Första är givet:

Volvo-245-vit-8x31.jpg

(fast jag tycker att den ska ha vita speglar och ljusa blinkersglas!)

Andra är :

F56_cooper_01_front_3-4_gallery_720.jpg

Jag älskar båda raserna! Och de är inte ens lika!! Volvon är stor och tuff medan minin är liten och snabb! :D

Vad har ni för favvosar?

Första bilen var en Peugeot 205 årsmodell 87. Kallades Åke som sedan blev svettåke pga bristen på ac. Sedan har jag haft Saab, Nissan, Peugeot igen och nu kan man väl säga att jag har drömbilen. En svart mini Cooper som lyssnar till namnet Lars-Göran :)

Min första bil var en Opel Manta A och efter det ett antal Mantor och Asconor totalt 8 opel och någon MB och BMW. Men nu har jag blivit gubbe så nu kör jag Volvo 850 men den sjunger på sista versen så jag håller på att leta efter något nytt eller nyare !

Min första bil var en Saab 9000. Sämsta skräp jag någonsin ägt. Växlarna hoppade ur i backarna o bromsarna var sådär. Den startade aldrig när det var kallare än 3 grader o sörplade soppa värre än en äcklig jänkarbil... den var dyrare att äga och köra än min Mitsubishi colt 2005 jag köpte ny på avbetalning!

Därefter köpte jag en colt cabriolet o min man ville ha en colt ralliart... båda jäkligt trevliga bilar med gott om fart i utan att kosta... när hästen sen också ville åka bil köpte vi en Hyundai i30 2011. Skitbra bil... billig att köra o äga. Klyddar inte med något o dessutom skattefri. så för min del håller jag mig borta från franska bilar som oftast klyddar o de tyska bilarna, hur snygga de än är, vill jag inte betala så mycket för ett märke. Saab ramlar sönder o volvo är väl helt ok, dock dyra om tittar till vad man får... japanska bilar däremot, de håller. Enligt mitt tycke. :-)

@athena_arabians fast det stod saab på möget... rostade värre än en ford också...

Ja just det, vi hade ju en ford focus 02a vid ett tillfälle också... när bakluckan började rosta vid nummerplåten sa dom till mig på verkstan att vi hade öppnat bakluckan för mycket. Även bottenplattan började rosta sönder på den... vi drack bubbel den dagen den blev såld!

Jag har ju kört diverse större bilar i tjänsten och de är väl aldrig bekväma, typ Nissan King Cab odyl men jag gillade verkligen Toyota Hiluxen jag hade ett tag. Har aldrig kört någon L200 men skulle gärna prova.

Givetvis skulle jag vilja testa en Dodge Ram någon gång, bara för att de ser så häftiga ut! :p Eller en Humvee :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka