Favoritbilras?

Inte den här men en snarlik köpte jag som min första besiktade bil som jag använde efter det jag tagit körkort. Den var i min ägo över vintern så halkkörning med en v8 fram och ett lätt flak på en bakhjulsdriven bil nöttes in i praktiken den vintern.. Men värmen i hytten var underbar.
Ford_pickup_side.jpg

Simcan var årets bil -79 i Sverige :D
Den gick inte särskilt bra eller var särskilt snygg men det var något speciellt med den. Synd att vi sålde vår till mamma och de lyckades fälla ett träd över den strax efter.

190 cm. Och satt med kalufsen helt uppe i taket och varje liten grop gjorde att jag fick ont i huvudet. Hopplöst. Men det var min fru som hade den mest och då funkade det bra. Men den var trist att köra. Vår Seat Altea Freetrack är allt annat än tråkig. Fyrhjulsdrift på rätt sätt med bra motor gör allt.
:D :D

Det får mig att tänka på en av bilarna jag och min man hade. Ljusblå, men jag mins inte om det var en Mazda, vid varje grop man körde i så klonkade det plåtaktigt i taket! :D

Jag har spanat lite på Altean men tycker den är lite ful, men den är bättre än den ser ut?

Min första bil var en Audi som jag älskade :love:

Nu åker vi Saab och är löjligt nöjda med den, har tänkt byta bil i flera år men kommer aldrig till skott för vår bil är så himla bra :D

Annars är BMW favoriten men Volvo är helt okej dem med.
Kan väl inte påstå att jag gillar Skoda, men jag tycker att det är en väldigt prisvärd bil.

Saab är den enda RIKTIGA bilen ju :mad:
No way, näver bäver. Ska man skruva på skiten så liknar iallafall låsmekanismen i dörrarna leksaksbilsgrejer. För att inte tala om elsystemet där kontaktstyckena måste klippas bort när bilen är några år och dom ärgat ihop. :rage:
Tacka vet jag min lastbil, 855-a TDI med massor med hästar under huven och som snart är nere i 0,55 lit/milen. :p

Usch, jag vet inte. Är inte alla hela bilar bra bilar? :D

Jag tror min familj gått genom de flesta bilmärken, min far jobbade nämligen på skroten och köpte de bilarna som bara var lätt krockade som han kunde göra vid. Så jag brukar hävda att jag är djupt traumatiserad av en uppväxt med skrotbilar (bokstavligt talat) som kunde ha 8 olika färger på plåten och stannade lite här och var.

Men när jag tog körkort fick jag en bra bil, en Volvo 740 GLT, automatare med en stoooor motor. Den gick som en klocka och är nog den bil jag har haft starkast känslor för. Ful, så ocool, men den var så pigg och drog mitt hästsläp över halva Sverige utan att klaga.

Sen har jag haft Suzuki Vitara, några fler äldre Volvos, Mitsubitshi Outlander, V50 och nu har vi en Renault Megane. Och en nyare Vitara. Båda är bra bilar, men helt olika.

Syrran och morsan har också gjort bilrevolt mot far min, de fräser runt i Audi båda två. Så får han köra sin skrot-Volvo (som han btw precis haft på verkstad i 2 veckor för något oförklarligt fel. Why? Bilen är från 92 och knappt värd däcken den rullar på... )
Har din pappa en 245a...? :D

Min pappa var mekaniker och kunde laga allt typ, ja förutom att sätta fast ett avgasrör på mammas bil när hon flyttat från honom en tid. Det lossnade hela tiden så hon återkom ju.... :D

Jag är uppvuxen med de flesta olika bilraser som fanns på -80-talet, men inte saab så mycket. Mamma hade en saab när jag var 11 år, den eldade pappa upp för henne. Som en del i en vårdnadstvist typ! :D

Har din pappa en 245a...? :D

Min pappa var mekaniker och kunde laga allt typ, ja förutom att sätta fast ett avgasrör på mammas bil när hon flyttat från honom en tid. Det lossnade hela tiden så hon återkom ju.... :D

Jag är uppvuxen med de flesta olika bilraser som fanns på -80-talet, men inte saab så mycket. Mamma hade en saab när jag var 11 år, den eldade pappa upp för henne. Som en del i en vårdnadstvist typ! :D

Din pappa verkade vara ehhm... Galen! :D

860982_10151343100026656_2042500782_o.jpg

Det här är min älskling. Det är den andre volvon 245 jag äger.
Någon gång ska jag skaffa mig en Mini Cooper. En gammal en. Dom nya är ju helgerån. En bil som man startar med EN BRICKA?! Bilar ska startas med en nyckel. I metall. Som man vrider om.

Sen finns det flera bilmodeller jag gillar, men frågan är om jag kommer få tummen ur att skaffa något annat än en 245a i brukskick? Jag måste ju ha ett garage i sådant fall eftersom alla är veteranbilar.
Jag ägde en renault clio som spädde på min uppfattning om att ju mindre onödig elektronik i bilen ju bättre...

Jag kör Volvo och kommer nog alltid köra Volvo - främst för att blidka mekanikerna (lillebror och pappa) men också för att jag trivs bäst med lite bil både framför och bakom mig ;) sen är min bil (volvo 850) en traktor i förklädnad = den tål både det ena och det andra och kinkar inte ihop :D
Eller hur! :love: Det ska vara rejält och stort och tufft och inte små leksaksbilar som vurpar om man blåser på dem! :D

860982_10151343100026656_2042500782_o.jpg

Det här är min älskling. Det är den andre volvon 245 jag äger.
Någon gång ska jag skaffa mig en Mini Cooper. En gammal en. Dom nya är ju helgerån. En bil som man startar med EN BRICKA?! Bilar ska startas med en nyckel. I metall. Som man vrider om.

Sen finns det flera bilmodeller jag gillar, men frågan är om jag kommer få tummen ur att skaffa något annat än en 245a i brukskick? Jag måste ju ha ett garage i sådant fall eftersom alla är veteranbilar.
Jag ägde en renault clio som spädde på min uppfattning om att ju mindre onödig elektronik i bilen ju bättre...
Vilken cooling till bil!!!
Jag älskar dem!
En 245a i bruksskick kräver ett garage den med, nära på veteranare den med! Min brors är 31 år. Min förra volvo var en -88. Fining! Hålig.

Mini cooper ja, en riktig gammal en är så tuffa! De är så SMÅ, så söta och så coola och ...jisses, jag kan prata om dem i timmar!!!!! :D

Med nytaget körkort körde jag runt i mammas vinröda Saab 900 (dog varje gång kopplingen trycktes ner, startade sällan kalla vintermorgnar) och pappas klarröda Volvo 850 (traktorlik, törstig, men kul!)

Senare fick jag ta över Volvon när pappa bytte till V70, så en 850 får väl räknas till min första egna bil. Den fick heta Bobbi, gick som en klocka, stabil att köra på snömoddiga vägar och med släp, startade alltid. MEN den gick alltid sönder på något retligt vis! Minst 5 anmärkningar på besiktningen var mer regel än undantag. Roligaste var när blinkersspaken helt enkelt trillade bort(!) och jag fick åka runt med en skruvmejsel instoppad i hålet att blinka med istället. :laugh:

Nuförtiden behöver jag inte kunna dra en hästtransport så jag åker runt i en liten silvrig Honda Civic '98. Det var min pappas mosters bil, gick 1,5 mil i veckan (till mataffären) fram till jag tog över den. Den heter nuförtiden Miss Elli och är liten och smidig, billig att köra och klarar besiktningarna med glans. Men den börjar bli sliten, har blivit påbackad, skrapad av andra bilar på parkeringsplatser, har fått klädcontainrar över sig i stormväder och låter dessutom rent allmänt förjäkligt gnissligt och gnälligt när man kör... Så jag drömmer om en ny bil inför framtiden. Då får det gärna bli en Passat, om jag får bestämma :)

Jag är saab älskare och har själv bara köpt saabar och är mycket nöjd :D Däremot är min sambo inte riktigt lika glad i saab så han har försökt få in mig på en annan linje genom att erbjuda mig volvo, vw golf och nån annan, toyota, cheva, bmw har säkert glömt nån. Men han har inte lyckats än:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka