Fautras AidSystem

Silkisif

Trådstartare
Hej!

Funderar på en Fautras Provan med AidSystem, men är osäker eftersom vi kör en del ston med föl där vi brukar ta bort mellanväggen. Hur löser man det när man har AidSystem?

Någon som har en Fautras och kan skriva bra/dåligt om dem? Vi har bara islandshästar så höjden är inget problem, det är väl snarare att bommarna inte sitter för högt upp som är viktigt för oss. Vilken modell har ni och om ni skulle köpa en ny, vilken skulle ni välja?

Vi har en Faturas Provan med Aidsystemet och kör sto med föl ibland. Vi tar bort mellanväggen och använder bara dörrarna bak. Bommarna sitter alltså inte ihop med varandra då utan sitter lösa.

Jag har en sådan, vi har i regel haft mellanväggen i när vi kört ston med föl. Har egentligen en plan på att få någon att svetsa en "grej" som jag kan ha emellan bakbommarna när mellanväggen är ute så att det ska gå att använda dom, gillar inte att köra utan bom bak.

Men dina islandsföl kommer nog kunna gå under frambommen, den går att sänka en bit med inte sååå mycket.

@warg @sorbifolia
Tack för era svar! Vet ni hur hållbart aidsystem är? Jag tänker att de ju går rakt ut, hur fungerar det med lite mer ovana hästar? Har de svårare att gå på, är bommarna känsliga för hästar som kastar sig etc? Våra nuvarande hästar är trevliga att lasta men unghästar är ju lite annorlunda ibland.

@warg @sorbifolia
Tack för era svar! Vet ni hur hållbart aidsystem är? Jag tänker att de ju går rakt ut, hur fungerar det med lite mer ovana hästar? Har de svårare att gå på, är bommarna känsliga för hästar som kastar sig etc? Våra nuvarande hästar är trevliga att lasta men unghästar är ju lite annorlunda ibland.
Jag upplever systemet som minst lika stabilt som vanliga bommar. De här är ju breda och sitter väl fast när de är stängda. Jag tror absolut inte att de ger sig för en häst som kastar sig. Unghästar brukar vara lätta att lasta med step up, men kan vara lite svårare att få att backa bak i tomma intet. Men de vänjer sig med det med (och det minskar risken för hästar som kastar sig ut).

Jag har en Provan och när det är dags att byta kommer jag nog med största sannolikhet att köpa en likadan igen.

Har aldrig haft nåt problem att lasta någon häst i den oavsett hur dom varit med andra transporter. Verkar vara en stor fördel att huven redan är inne i transporten när benen skall upp samt att dörrarna går att ställa upp som infångare. Blir helt naturligt att gå in och inte vid sidan av.

Kör jag utan mellanvägg så stänger jag bara dörrarna bakom. Bommarna är ju då lösa men ligger mot dörren. Har inte varit nåt problem.

Jag tycker rätt ofta att bommarna är i vägen när man ska lasta hästar som inte bara kliver rakt på. Jag blev själv klämd mellan bommen och en 2-årig dölehäst en gång, fick bomspetsen rakt in i bröstet och trodde jag brutit revbenen....

Bakbommarna är tämligen solida, men nu har faktiskt polstringen (vet inte om det heter så på svenska) ramlat av på en av bommarna på våran transport. Vet inte om det är pga slitage, fabrikationsfel eller bara otur, men oavsett inte så kul.

Hej!

Funderar på en Fautras Provan med AidSystem, men är osäker eftersom vi kör en del ston med föl där vi brukar ta bort mellanväggen. Hur löser man det när man har AidSystem?

Någon som har en Fautras och kan skriva bra/dåligt om dem? Vi har bara islandshästar så höjden är inget problem, det är väl snarare att bommarna inte sitter för högt upp som är viktigt för oss. Vilken modell har ni och om ni skulle köpa en ny, vilken skulle ni välja?

Har Fautras Provan sen -08. Min islandshäst på 136cm i mhk fungerade lägsta läget på frambommen utmärkt. Har inte aid bommar så de kan jag inget om. Är nöjd med Fautras en stabil transport som följer bra. Step up lastningen är jätte bra o lastar oftast ut fram. Funkar super bra med step up o urlastning fram även för mina shettisar, de har egena fram bommar i rätt höjd.

Jag tycker rätt ofta att bommarna är i vägen när man ska lasta hästar som inte bara kliver rakt på. Jag blev själv klämd mellan bommen och en 2-årig dölehäst en gång, fick bomspetsen rakt in i bröstet och trodde jag brutit revbenen....

Bakbommarna är tämligen solida, men nu har faktiskt polstringen (vet inte om det heter så på svenska) ramlat av på en av bommarna på våran transport. Vet inte om det är pga slitage, fabrikationsfel eller bara otur, men oavsett inte så kul.

Det där lät ju inte så roligt. Går det att ställa upp dörrarna så de är i samma vinkel som bommarna? Jag tänker att det kanske kan hjälpa?

Hur gammal är din transport?

Det där lät ju inte så roligt. Går det att ställa upp dörrarna så de är i samma vinkel som bommarna? Jag tänker att det kanske kan hjälpa?

Hur gammal är din transport?

Den är knappt två år, men den är användt MYCKET, minst 3 ggr/vecka samt flera långa resor till tävlingar etc.

Man kan låta dörrarna ha samma vinkel som bommarna ja. Rekommenderar att du letar reda på någon som har en Fautras och testar systemet själv. :) Det är jättesmidigt i vissa lägen, mest om man har en häst som går snällt in men inte står kvar och väntar tills man gått bak för att stänga.

Den är knappt två år, men den är användt MYCKET, minst 3 ggr/vecka samt flera långa resor till tävlingar etc.

Man kan låta dörrarna ha samma vinkel som bommarna ja. Rekommenderar att du letar reda på någon som har en Fautras och testar systemet själv. :) Det är jättesmidigt i vissa lägen, mest om man har en häst som går snällt in men inte står kvar och väntar tills man gått bak för att stänga.

Okej, jag förstår! Vår transport kommer inte användas lika mycket. Jag hörde från återförsäljare att det är 3 års garanti på aidsystemet! :)

Jag bor för närvarande 60 mil från mina föräldrar som egentligen är de som ska köpa transporten, så det är svårt för mig att klämma på. Det blir att jag får bli en kritisk jury istället, men jag ska tipsa dem om att kolla på hur det känns med dörrarna i samma riktning som bommarna! :)

Tack för hjälpen! (såklart också riktat till de andra som svarat i tråden! :) )

Okej, jag förstår! Vår transport kommer inte användas lika mycket. Jag hörde från återförsäljare att det är 3 års garanti på aidsystemet! :)

Jag bor för närvarande 60 mil från mina föräldrar som egentligen är de som ska köpa transporten, så det är svårt för mig att klämma på. Det blir att jag får bli en kritisk jury istället, men jag ska tipsa dem om att kolla på hur det känns med dörrarna i samma riktning som bommarna! :)

Tack för hjälpen! (såklart också riktat till de andra som svarat i tråden! :) )

Fast det kanske finns Fautras där du är, så du kan titta på det även om du och föräldrarna inte är på samma ställe?

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: HannaZ
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 390
Senast: Lemeie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025