Sv: fattning
Jag lånar din tråd och berättar om en kompis häst, en nordis, 14 år gammal, som hittills i sitt liv troligen bara gått (eller mest gått) i vänster galopp. Hästen är tävlad i ponnyhoppning med tidigare ägare så hon har antagligen blivit expert på att gå i fel galopp även i pressade situationer. Jag vet faktiskt inte om hon går i höger galopp vid longering - jag tror inte det, har aldrig longerat henne själv.
Nu red kompisen ett pass för mig och vi jobbade igenom hästen mycket i trav så att hon var liksidig, jobbade öppna och sluta och att få bogarna på rätt köl. Vi började att jobba i vänster varv och där tog hon förstås galoppen direkt och mjukt och fint. När vi gick över i höger varv var vi jättenoga med att hon skulle vara bjöd och eftergiven i traven innan vi tog galopp och då gick det bra första fattningen, men sen var det helt omöjligt.
Jag satt upp en stund och jag brukar definitivt inte ha svårt att få hästar att fatta rätt galopp men om jag studerade hennes bogar så kunde jag se att precis i fattningen så "knixar" hon över bogen till höger (alltså lättar vänster fram) och tar vänster galopp.
Jag antar att vi börjat rätt och att det är tålamod och tid som gäller men jag hoppas på fler tips på övningar man kan göra för att få till högergaloppen? Det kompisen gör nu är att jobba mycket med liksidighet genom skolorna i traven, och att bara få känslan av när bogarna är på rätt plats, eftersom hon inte är alldeles världsvan i dressyrarbetet.
Till saken hör att hästen är frisk och kry i övrigt och regelbundet genomgången av equiterapeut. Dessutom rids hon numera i bomlös westernsadel.
/Camilla