S

snuffis

Har en häst som inte fattar ena galoppen,ena hållet går bra,men hon tvärvägrar att fatta den andra.Vid longering fattar hon rätt men inte under ryttare.Är genomgången och inga fel kroppsligt.Finns det några tips ni kan dela med er?

snuffis

Sv: fattning

Om hästen bara har problem med galoppen under ryttare så måste nog ryttaren söka felet hos sig själv. Balans, sits och rakhet över hästen är några detaljer att börja med.

Säger samma sak som kenneth.

Men ett tips, trava i en sluta, ställ huvudet nååååågot utåt, sitt ngt mer på ytter bakben, sänk ytterhanden och höj innerhanden och fatta därifrån. Vad blev det?

Har du testat om hästen fattar galopp när du longerar med sadeln på? Kan vara så att sadeln inte passar riktigt?

Sadeln passar,felet sitter nog ev hos ryttaren :angel: Har provat övningen i sluta men inget bra resultat.Vad jag förstått så har hon fattat rätt tidigare.Får prova med att ryttaren sitter rätt och att mjuka upp hästen mer,tycker hon ser lite stel ut.Vilket föredrar ni,att fatta från skritt,el trav?

Börja med att fatta från trav nu när ni har problem. Det är svårare för hästen att fatta från skritt så vänta med det.

Se till at kolla upp ryttaren :idea: hos kiropraktor och se om det finns någon snedhet som går att åtgärda?

Senast ändrad:

Felet sitter garanterat hos ryttaren, så är det väl oftast.

Men kan det vara så att du (?) lutar dig framåt i fattningen över inner framben så hästen ändå tar fel galopp? Ställ huvudet något utåt så inner bog lättare kommer fram och samla upp traven innan du fattar så den inte faller in i galoppen då blir det lätt fel. Överdriv gärna i början.

Fatta från trav till att börja med.
Och som alazzi sa, kolla upp ryttaren hos en kiropraktor :)

Jag lånar din tråd och berättar om en kompis häst, en nordis, 14 år gammal, som hittills i sitt liv troligen bara gått (eller mest gått) i vänster galopp. Hästen är tävlad i ponnyhoppning med tidigare ägare så hon har antagligen blivit expert på att gå i fel galopp även i pressade situationer. Jag vet faktiskt inte om hon går i höger galopp vid longering - jag tror inte det, har aldrig longerat henne själv.

Nu red kompisen ett pass för mig och vi jobbade igenom hästen mycket i trav så att hon var liksidig, jobbade öppna och sluta och att få bogarna på rätt köl. Vi började att jobba i vänster varv och där tog hon förstås galoppen direkt och mjukt och fint. När vi gick över i höger varv var vi jättenoga med att hon skulle vara bjöd och eftergiven i traven innan vi tog galopp och då gick det bra första fattningen, men sen var det helt omöjligt.

Jag satt upp en stund och jag brukar definitivt inte ha svårt att få hästar att fatta rätt galopp men om jag studerade hennes bogar så kunde jag se att precis i fattningen så "knixar" hon över bogen till höger (alltså lättar vänster fram) och tar vänster galopp.

Jag antar att vi börjat rätt och att det är tålamod och tid som gäller men jag hoppas på fler tips på övningar man kan göra för att få till högergaloppen? Det kompisen gör nu är att jobba mycket med liksidighet genom skolorna i traven, och att bara få känslan av när bogarna är på rätt plats, eftersom hon inte är alldeles världsvan i dressyrarbetet.

Till saken hör att hästen är frisk och kry i övrigt och regelbundet genomgången av equiterapeut. Dessutom rids hon numera i bomlös westernsadel.

/Camilla

Tack för tipsen,ska kolla hur ryttaren gör vid fattning,har själv funderat lite i dom banorna.Hästen upplever jag som sagt som ganska stel,så tänkte att de skulle få jobba mkt med lösgörande övningar innan vi ger oss på galoppen igen.Kan kanske också vara som så att hon mest har gått i ena galoppen då hon nog mest gått i skogen tidigare.Fortsätt gärna tipsa

Det behöver inte vara något fel hos ryttaren, det kan lika gärna vara fel hos hästen, tex att den känner obehag att arbeta med en viss muskelgrupp, hästar är precis som vi, höger och vänster(benta), dom är starkare på en sida och svagare på en annan, rid och träna mer i hästens andra sida så att den blir tillräckligt stark för att kunna jobba ordentligt. Om hästen har svårt för galopp så beror det ofta på att den inte är tillräckligt stark i tensor fascia late samt bicep femoris.

men men lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar