Fattar inte riktigt..Förklara AR

M

Midnight_Rose

Snälla förklara vad som skiljer AR från den "traditionella" ridningen (vet inte hur jag ska uttrycka mig) ge gärna exempel på hur övningar rids i AR resp "traditonellt"

;)

Sv: Fattar inte riktigt..Förklara AR

Det är nog fler som svarar om du kan precisera dig lite. Tex vilka övningar? Hur man rider olika övningar eller vilka övningar som är speciella vid AR?

Det är nog fler som svarar om du kan precisera dig lite. Tex vilka övningar? Hur man rider olika övningar eller vilka övningar som är speciella vid AR?

Typ vilka övningar som är speciella för AR. Rider man med samma tänk när man rider enligt det "vanliga" sättet eller tänker man annorlunda? (form, sits,bett osv) Förstår du vad jag menar? ;)

Öh... har du läst, den nålade tråden överst i forumet. Där har jag försökt göra en liten förenklad beskrivning. I övrigt, tror jag att du hittar många svar i de olika trådarna som finns här i forumet.

Mvh

IngelaH
moderator

Öh... har du läst, den nålade tråden överst i forumet. Där har jag försökt göra en liten förenklad beskrivning. I övrigt, tror jag att du hittar många svar i de olika trådarna som finns här i forumet.

Mvh

IngelaH
moderator

Ja läste där först... Jag måste vara trögfattad :rofl:

Jag tror att det är en för stor fråga att fråga här på forumet, sök lite på nätet för bra info. (För att någon ska orka svara :D)

Det handlar väl i stort mer om att bygga upp hästen efter en genomtänkt utbildningstrappa som är hundratals år gammal, mer än prestation på tävling. Alla övningar ska sträva mot att hästen bär mer vikt bak eller föra bakbenen närmare tyngdpunkten. Alltså övningar som inte strävar mot detta, ex skänkelvikning, framdelsvändning, används inte i särskillt stor utsträckning alls.

Men som sagt, googla lite på Akademisk ridkonst så hittar du en hel massa
:banana:

Senast ändrad:

Ett par grejer som väl brukar "känneteckna" många AR-tränare (med risk för att bli fördomsfull/generaliserande! :p ) är väl t ex:
* Tygelkontakten - hästen ska inte få stöd i tygeln. Yttertygeln vill man i regel ha lite längre än vanligt, annars är det ju en klassiker att man ska rida med "stöd på yttertygeln", inom AR brukar man säga att hästen själv ska söka kontakten när den ger den så att säga.
* Böjningen - en grymt viktig del, som (oftast) prioriteras betydligt högre än inom vanlig dressyr. Att böjningen i sig är ett av de viktigaste skolningsverktygen och viktigt att man får till bra så snart som möjligt, för att sen jobba i böjd rakt fram (dvs böjd men följandes väggen/staketet) och öppna/sluta. Vissa tar det ju så extremt att man inte förespråkar att försöka rida hästen "rak" förrän ungefär samtidigt som man kommer till piaff i utbildningstrappan. Det jag fått förklarat för mig är att hästens ryggrad är nästan omöjlig att få helt rak - tills hästen blivit jämnstark. Och rakriktningen är trots allt ett ganska stort projekt, svårt att få hästen riktigt jämnstark.
*Balans före tempo - att man inte försöker "skapa" energi och form genom att driva fram hästen (möjligen ett bakben i taget om man vill få hästen sätta under sig bättre, men det har ju inte med tempot att göra). Så farten kan vara lite *host* annorlunda mot inom vanlig dressyr, framförallt vilket tempo man strävar efter. De flesta strävar nog efter ett relativt sakta tempo åtminstone från början inom AR för att hinna koordinera sig själv och hästen och försöka låta hästen hitta sin balans, vilket brukar vara lättare i lägre tempo.

Med mera..
Men det är lätt att fokusera på skillnader, något som är intressant är väl annars hur lika MÅLEN egentligen är, men så annorlunda man (utåt sett iaf och rent ridtekniskt sett) ändå kan tillämpa det! :p

Ett par grejer som väl brukar "känneteckna" många AR-tränare (med risk för att bli fördomsfull/generaliserande! :p ) är väl t ex:
* Tygelkontakten - hästen ska inte få stöd i tygeln. Yttertygeln vill man i regel ha lite längre än vanligt, annars är det ju en klassiker att man ska rida med "stöd på yttertygeln", inom AR brukar man säga att hästen själv ska söka kontakten när den ger den så att säga.
* Böjningen - en grymt viktig del, som (oftast) prioriteras betydligt högre än inom vanlig dressyr. Att böjningen i sig är ett av de viktigaste skolningsverktygen och viktigt att man får till bra så snart som möjligt, för att sen jobba i böjd rakt fram (dvs böjd men följandes väggen/staketet) och öppna/sluta. Vissa tar det ju så extremt att man inte förespråkar att försöka rida hästen "rak" förrän ungefär samtidigt som man kommer till piaff i utbildningstrappan. Det jag fått förklarat för mig är att hästens ryggrad är nästan omöjlig att få helt rak - tills hästen blivit jämnstark. Och rakriktningen är trots allt ett ganska stort projekt, svårt att få hästen riktigt jämnstark.
*Balans före tempo - att man inte försöker "skapa" energi och form genom att driva fram hästen (möjligen ett bakben i taget om man vill få hästen sätta under sig bättre, men det har ju inte med tempot att göra). Så farten kan vara lite *host* annorlunda mot inom vanlig dressyr, framförallt vilket tempo man strävar efter. De flesta strävar nog efter ett relativt sakta tempo åtminstone från början inom AR för att hinna koordinera sig själv och hästen och försöka låta hästen hitta sin balans, vilket brukar vara lättare i lägre tempo.

Med mera..
Men det är lätt att fokusera på skillnader, något som är intressant är väl annars hur lika MÅLEN egentligen är, men så annorlunda man (utåt sett iaf och rent ridtekniskt sett) ändå kan tillämpa det! :p

Tack så mycket, lite svar på mina frågor :D

Snälla förklara vad som skiljer AR från den "traditionella" ridningen (vet inte hur jag ska uttrycka mig) ge gärna exempel på hur övningar rids i AR resp "traditonellt"

;)

Det som är väldigt mycket AR är filosofin. Handlar mer om att träna hästen för att den ska hålla sig frisk och orka bära en länge än att kunna göra alla rörelser, sen är det ju ingen synd att drömma om att behärska piaff, levad osv. Det är bra, drömmar ska man ha! Men grundtanken "dressyren för hästen inte hästen för dressyren" är ju alltid det som ska gälla om man har AR-tänket. Mycket fokus på att släppa prestationsbehov och att tillåta hästen att utvecklas i sin egen takt. Man anpassar till individen, så övningarna kan böjas och tänjas lite hit och dit beroende på individen. En otroligt fin tanke med AR tycker jag iaf! :smirk:

Fast det där med "..inte hästen för dressyren" kommer jag nog aldrig riktigt acceptera.
Låt oss säga att jag har en häst som hellre står i hagen och busar med sina kompisar och äter sig tjock om dagarna än att släpa runt på tungklumpar - och jag ÄNDÅ ska envisas med att rida den, kan jag verkligen säga att jag rider dressyren för hästens skull då? Den hade nog varit lika glad kvar i hagen! ;)

Lite motsägelsefullt även om tanken är god. Vi rider för att de ska bli hållbara för det VI får för oss att utsätta dom för...

Fast det menas nog att dressyren stärker hästen och ger den bättre förutsättningar att konka runt på oss utan att ta skada av det!

Dressyren är till för (att stärka)hästen, inte hästen för (att utföra)dressyren!

så har iaf jag tolkat det? Tjockiskorven hemma tycker det är kanonskoj med dressyrpassen nu, och vilken skillnad det har bivit på henne, även när hon rör sig i hagen!

Jag är med på det där att stärka hästen till det (obs!) vi vill använda dom till.
Tycker mest att meningen kan vara missvisande. Som att vi gör kusen en stor tjänst som sitter upp och dressyrar, det är ju vi människor som vill använda kusarna till annat än det som är naturligt för dom! :p

Självklart! Jag vet inte en enda häst som väljer att bli riden- pysslad och lekt med ja, men inte riden.

Men det kan göra nytta för dem även om det inte är ur ridhästsynpunkt- bra gymnastik och muskelbyggnad är positivt för alla kroppar. Kanske lever tjockisdamen ett år längre för att jag nu jobbar med att stärka henne och ge henne nycklar till hur hon kan använda sin kropp på ett annat sätt?

Men hon skulle helt klart välja att bara få godiset i en hink, lite kli på bästa stället och sen hagtid resten av dygnet;)

Med "dressyren för hästens skull" menar i alla fall jag att träningen är anpassad för att just den hästen ska bli starkare, mera bärande och gymnastiserad för att bära upp sin ryttare på bästa sätt. Inte att hästen ska få göra det den helst vill. (som att gå i hagen och lukta på blommor etc)
Träning för att få en stark och frisk ridhäst.

Det som är väldigt mycket AR är filosofin. Handlar mer om att träna hästen för att den ska hålla sig frisk och orka bära en länge än att kunna göra alla rörelser, sen är det ju ingen synd att drömma om att behärska piaff, levad osv. Det är bra, drömmar ska man ha! Men grundtanken "dressyren för hästen inte hästen för dressyren" är ju alltid det som ska gälla om man har AR-tänket. Mycket fokus på att släppa prestationsbehov och att tillåta hästen att utvecklas i sin egen takt. Man anpassar till individen, så övningarna kan böjas och tänjas lite hit och dit beroende på individen. En otroligt fin tanke med AR tycker jag iaf! :smirk:

Och just detta, fick jag upp ögonen för ännu mer i lördags när jag var på "igångsättningskurs för året" i AR. Min tränare kom med en klockren liknelse.

Ridtränare, hästägare och ryttare är som de gamla stenhuggarna i Grekland. Det finns lite olika sorter...

En stenhuggare kunde gå omkring årsvis för att hitta en sten "med just guden Zeus i". Den stenhuggaren letade fram en fin sten, började hugga i ena änden men insåg efter en kort tid att det inte gick att "hitta" Zeus i den och kastade stenen... Sen hittade han en ny sten och började hugga i den. Men inte heller DÄR fanns Zeus i. Hmm... Om och om igen plockade han fram nya stenar och spred dem omkring sig i stora skräphögar när det inte fanns någon Zeus. Till den dagen, han hittade just DEN stenen.

En annan stenhuggare kunde ta första sten han snubblade över, ta hem den, ställa den på bordet, gå runt, dra sig i skägget... titta, gå ett varv till. Hmm... vilken gud, eller figur kan jag komma att hitta i DEN HÄR stenen och så började han arbeta, sakta men säkert. Han hittade kanske inte Zeus, men i stället kanske han hittade Afrodite eller varför inte en trädnymf?

Och där är nog min AR-filosofi i ett nötskal. Jag har alltid försökt få fram det, som just den hästen jag har skött/ridit varit bra om.

Om det så "bara varit en ridtravare, som inte gått att böja", men ändå rida i skogen i lugna, trevliga gångarter, skritt, trav och galopp.

Eller som för några år sen en fd ridskolehäst, som hade dammat igen i ett stall, som jag tränade upp, tillbaka i de gamla ridskolekunskaperna som funnits där, fram-/bakdelsvändningar, öppnor/slutor, förvänd galopp och så vidare.

Till den hästdam jag har idag, som när jag köpte henne knappt behärskade lätt B, som enligt tränaren var en "förskräcklig disaster" och idag är hon en 24-åring som KAN slappna av, i alla gångarter, går skolor, vändningar, samlar sig ner till ett fåtal halva steg/piaff de dagar JAG gör rätt, går förvänd galopp om jag är stadig i sitsen, annars byter hon fram och kan göra enkla byten om jag koncentrerar mig på det jag gör, men ändå släpper på prestationen att "Å vad svårt det är...." när det egentligen bara är "att byta varv och riktning, för att få hästen att byta galopp"...

Alla människor MÅSTE inte ha en Briar, Salinero eller Matiné. Man kan forma sin drömhäst, till det just DEN är bra på ändå.

Alla människor MÅSTE inte ha en Briar, Salinero eller Matiné. Man kan forma sin drömhäst, till det just DEN är bra på ändå.

:bow:
En mycket trevlig inställning som jag tror är lite vanligare bland AR-tränare än tävlingsinriktade tränare, naturligt nog.

Även till Migo:
Vi pratar nog om samma sak, även om det fortfarande låter konstigt i mitt huvud.

Just det där med att de ändå kan må bättre fysiskt av att bli mer gymnastiserade och starka, det är ju iofs en poäng - att kusar som kanske inte ens skulle ha blivit motionerade annars ändå kan jobbas för hand/på lina (ryttare som är för stor, kuse vars träning måste anpassas mycket efter gammal skada eller så, osv.) och då är det ju verkligen för hästens skull, om man gör det för att hästen ska få aktivering, få motion på ett icke-slitande sätt osv.

Jag tror inte heller vi har så olika infallsvinklar egentligen.
Jag menar, de flesta av oss har köpt sin häst för att rida på. För att hästen ska bli en stark och frisk ridhäst tränar vi den på det sätt som är bäst för att just den hästen ska bli starkare och mera gymnastiserad.

Tygelkontakt: På en oskolad häst har man mer kontakt med hästens mun, för att lösgöra, ställa och formge. Man börjar med att be hästen länga halsen och sänka huvudet, för att arbeta vidare med målet att ge ryttaren ett verktyg för att kunna formge hästhalsen. Att bestämma om huvudet ska vara högt eller lågt, beroende på arbetsmoment och grad av samling. OCH att hästen ska bära det själv...
Böjning: Hästen ska lära sig att bära ryttare, det är inte naturligt för honom. För att visa bakbenen vägen in till tyngdpunkten underlättar man genom att arbeta med ett bakben i taget. För att överhuvudtaget få en oskolad hästs bakben in till tyngdpunkten krävs böjning. Ju sämre tramp till tyngdpunkt, desto större böjning. Målet är INTE att rida runt på en ostkrok till häst jämt, utan en häst som förstår vad sitsen ger bakdelen för signaler och som sedan positionerar sig utifrån det!
Tempo: Att koordinera skjut- och bärkraft så att hästen optimalt kan bära sin ryttare och utföra de rörelser i de tempo som tänkts. På många obalanserade hästar krävs i början undertempo för att balans och koordination ska läras. Målet också för AR är att kunna utföra travökningar med en bra balans mellan skjut- och bärkraft.

Vad är specifikt för AR, med detta? Undrar jag som också rider AR??? :confused:

Böjning: Hästen ska lära sig att bära ryttare, det är inte naturligt för honom. För att visa bakbenen vägen in till tyngdpunkten underlättar man genom att arbeta med ett bakben i taget. För att överhuvudtaget få en oskolad hästs bakben in till tyngdpunkten krävs böjning. Ju sämre tramp till tyngdpunkt, desto större böjning. Målet är INTE att rida runt på en ostkrok till häst jämt, utan en häst som förstår vad sitsen ger bakdelen för signaler och som sedan positionerar sig utifrån det!
Tempo: Att koordinera skjut- och bärkraft så att hästen optimalt kan bära sin ryttare och utföra de rörelser i de tempo som tänkts. På många obalanserade hästar krävs i början undertempo för att balans och koordination ska läras. Målet också för AR är att kunna utföra travökningar med en bra balans mellan skjut- och bärkraft.

Det enda jag då inte fått lära mig på ridskolan, är väl i så fall att man ska stärka ett ben i taget. Men i övrigt är det inget som är specifik AR-filosofi här...

Jag har ridit mkt för traditionella tränare innan jag hittade mitt intresse för AR. Jag har hunnit med att avverka ett antal sköthästar, som jag red för tränare och det kunde ta länge, innan jag fick gå ut och jobba på raka spår. Utan jag fick först o främst lära mig att rida hästen i böjning, för att få den till form och arbete. Och jag fick ofta rida i undertempo. För det man tror att är hästens grundtempo är i stort sett alltid ett för högt tempo. Och att koordinera skjut- skjut och bärkraft är väl heller inget som inte "traditionella ryttare" håller på med, eller?

Vill vi AR-ryttare bli tagna på allvar, då får vi inte ta "traditonell kunskap" rakt över och säga, att "ja men det är ju REN AR..." Utan då måste vi försöka precisera oss lite bättre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 467
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar