fattar inte hur dum man får va!

E

Embla_fixa

jag och min kompis har varsit kallblod sen står det 4andra hästar i det stallet .. dom lägger på hästarna regn täcke sent på våren och på sommaren för att det kan börja "regna" dom orkar inte borsta bort leran ifall deras hästar skulle rulla sig,. härom dagen hade jag morgon fodring och det står på tavlan att hästarna vill ha täcke om det regnar. så jag släppte ut hästarna utan täcken sen kommer en av ägarna vid lunch och ger mej värsta utskällnigen för att hästarna inte hade täcke på sig. så jag började förklara varför jag inte hade lagt på dom något täcke. och så säger ägaren att dom inte vill att deras hästar ska bli sjuk så däför måste dom ha på sej täck fast det är sol och plus grader . jag säger bara djurplågeri! hästarna kan inte tycka att det är skönta att stå i gasande sol med ett isolerande täcke på sig! har jag fel? min kompis och jag låter våra hästar gå utan regntäcke på våren, sommaren, och början av hösten när det regnar. vi lägger inte på två vinter täcken på vintern häller. utan kör utan ifall det inte är snöstorm ute eller hårdblåst. är det vi som är konstiga och taskiga? skulle bli glad av andras åsikter kram linda

Sv: fattar inte hur dum man får va!

Mina hästar har aldrig täcke på sig.Skulle det dock vara jätte kasst väder får de hellre komma in en stund eller få på sig tunnt regntäcke (vintern då) på sommaren gör det inte så mkt om det regnar.Mina hästar brukar tycka det är skönt och de har alltid skjul och träd att ta skydd ifrån om det vill, vilket de aldrig gör nästan.
Har en bekant som lägger på regntäcke fall i fall även om det är 20 grader varmt :crazy:
Inte mkt att göra..men det är rätt hemskt.

Hästens bästa tem är +8c. Allt över det är utan täcke!

Sen har man vissa super kännsliga hästar, där brukar jag dra gräns vid +15-17c beroende på om det är sol eller inte, eller om det blåser.

Var förresten ute o tittapå ett stall i dag m 30 inackorderingar där hälften stod med regn-täcke på i +23c o gazzande soooooooooool!!! :eek: :mad: jeddra djurplågare, sånna borde bannlysas!

Embla_fixa skrev:
jag och min kompis har varsit kallblod sen står det 4andra hästar i det stallet .. dom lägger på hästarna regn täcke sent på våren och på sommaren för att det kan börja "regna" dom orkar inte borsta bort leran ifall deras hästar skulle rulla sig,. härom dagen hade jag morgon fodring och det står på tavlan att hästarna vill ha täcke om det regnar. så jag släppte ut hästarna utan täcken sen kommer en av ägarna vid lunch och ger mej värsta utskällnigen för att hästarna inte hade täcke på sig. så jag började förklara varför jag inte hade lagt på dom något täcke. och så säger ägaren att dom inte vill att deras hästar ska bli sjuk så däför måste dom ha på sej täck fast det är sol och plus grader . jag säger bara djurplågeri! hästarna kan inte tycka att det är skönta att stå i gasande sol med ett isolerande täcke på sig! har jag fel? min kompis och jag låter våra hästar gå utan regntäcke på våren, sommaren, och början av hösten när det regnar. vi lägger inte på två vinter täcken på vintern häller. utan kör utan ifall det inte är snöstorm ute eller hårdblåst. är det vi som är konstiga och taskiga? skulle bli glad av andras åsikter kram linda

Det är INTE din åsikt som räknas vad gäller ANDRAS hästar, står man i ett stall där det är kollektivt eller liknande skulle jag bli skitförbannad om nån inte gjort som jag ville med MIN häst.
Du kallar det för djurplågeri att de har täcke vid plusgrader och sol men det beror på så otroligt många fler saker...
Om jag vill ha ett regntäcke på min häst tex för att den inte ska bli lerig vid sånt underlag ÄR DET MITT VAL, du ska då inte göra egna val i den frågan utan helt sonika lägga på täcket om jag har skrivit så på box/lapp...

Jag blir så otroligt sur när jag ser såna som "tror sej veta BÄTTRE" om ANDRAS hästar !!! Om ni sköter ERA hästar som ni vill så vill jag gärna ha samma rätt att få ha min häst på MITT sätt...

Nu står jag inte i ditt stall men hade jag gjort det å upptäckt att de som släpper ut mina hästar utan att följa mina "lappar" så hade jag åxå blivit SKITSUR !!!

Det är en helt annan sak om man har en "ömsesidig" dialog där man har en underförstådd "linje" men om det som i detta fall helt klart framgår att hästarna ska ha täcke så SKA de åxå ha de oavsett om du inte tycker de behövs...

Min åsikt är att ni tänker helt rätt. Hästar är hästar och inga porslinsfigurer. Det är en annan sak när det är runt noll grader, regn och blåsigt då kan vissa hästar behöva skydd för regnet. Jag har en treårig frieser som har varit installad en enda natt i hela sitt liv och aldrig haft täcke på sig. Han klarar sig utmärkt ändå. Sedan har jag ett äldre sto med mycket fullblod i och hon är sedan många år också ute dygnet runt. Hon kan däremot behöva täcke under vissa dagar på vinterhalvåret pga att hon har svårare att hålla hullet trots fri tillgång på hö.

*Suck* Stackars hästar!

Dom blir säääkert sjuuuka när det är många plusgrader och gassande sol :devil:

corzette skrev:
Det är INTE din åsikt som räknas vad gäller ANDRAS hästar, står man i ett stall där det är kollektivt eller liknande skulle jag bli skitförbannad om nån inte gjort som jag ville med MIN häst.
Du kallar det för djurplågeri att de har täcke vid plusgrader och sol men det beror på så otroligt många fler saker...
Om jag vill ha ett regntäcke på min häst tex för att den inte ska bli lerig vid sånt underlag ÄR DET MITT VAL, du ska då inte göra egna val i den frågan utan helt sonika lägga på täcket om jag har skrivit så på box/lapp...

Jag blir så otroligt sur när jag ser såna som "tror sej veta BÄTTRE" om ANDRAS hästar !!! Om ni sköter ERA hästar som ni vill så vill jag gärna ha samma rätt att få ha min häst på MITT sätt...

Nu står jag inte i ditt stall men hade jag gjort det å upptäckt att de som släpper ut mina hästar utan att följa mina "lappar" så hade jag åxå blivit SKITSUR !!!

Det är en helt annan sak om man har en "ömsesidig" dialog där man har en underförstådd "linje" men om det som i detta fall helt klart framgår att hästarna ska ha täcke så SKA de åxå ha de oavsett om du inte tycker de behövs...

ursäkta mej men du missuppfatade det jag skrev det var fint väder när jag släppte ut hästarna så jag la inte på dom något täcke! men sen kommer en ägare och skäller ut mej för att hennes häst har rullat sig i leran och är blöt (det var vid lunchen).. och att det kom regn senare på dagen är inte mitt fel .. när jag fodrade så var det fint ute

Läste du inte inlägget ordentligt ?? Det stod ju: Hästarna skulle ha täcke OM det REGNADE..det gjorde det ju inte så hon gjorde ju helt rätt att INTE lägga på täcke. Kallar du detta för att INTE läsa lappar ? Hon är väl ingen tankeläsare heller.

Jag har också råkat ut för dessa täckesgalningar i ett stall. Där skulle alla hästar ha täcke från minus 5 grader...När jag morgonfodrade så var det minus 5-6 grader...alla fick sitt tjocka vintertäcke på, sedan framemot lunchtid blev det strålande solsken och ett x-antal plusgrader...Vad tror du händer ? Jo, alla hästar svettas som grisar och när jag kommer tillbaka till stallet så får jag utskällning eftersom jag vart så jävla dum och satt på hästarna täcke när det var plusgrader ute :(...Inte fan kunde dom tänka ett steg längre och begripa att: det kanske var just denna magiska täckesgräns när jag morgonfodrade...Så det är knappast vi som inte är täckesfreak som bråkar mest, det är oftast ni som ska ha täcken på jämt som gnäller...det går ju knappt att behaga era krav eftersom man alltför ofta får skäll när man gjort rätt :(

Senast ändrad:

har sett skräckisar där hästägaren i fråga är för fin för att rykta sin hannoveranare därför täcker hon stackaren dygnet runt året om så visst finns det stjärnor :devil:

jag brukar inte ha mina pållar täckta om det inte är så att de är svettiga efter ridning (vintertid) eller att det är ett sjuhelsikes busväder ute.... naturligt är bäst om man är häst! :cool:

Visst kan man bli irriterad då förståsigpåare bestämmer över ens pållar trots att du som ägare sagt nåt annat. Men i detta fallet håller jag med trådskaparen, man kan ju inte veta om det regnar senare på dagen och skulle då hästen vara utan täcke så kanske man får borsta lite mer men so what.... hästen är nog lyckligast utan täcke iaf

Tuvalisan skrev:
skulle då hästen vara utan täcke så kanske man får borsta lite mer men so what.... hästen är nog lyckligast utan täcke iaf

Sägs att glada hästar rullar sig :p

jo precis och det är väl härligt att ge dem den möjligheten att gnugga pälsen ordentligt i leran :)

Tuvalisan skrev:
jo precis och det är väl härligt att ge dem den möjligheten att gnugga pälsen ordentligt i leran :)

När jag kommer till hagen o ser en häst sm är mer lik ett ler-troll än häst o öronen står rakt fram så tänker jag "härligt att ha så pigga o glada hästar".. :D

Sen har vi en som är lite speciell, närman ska hämta henne o kommer för tidigt... o hon inte hunnit rulla sig, då springer hon så fort hon ser en längstner hagen o rullar sig o sen kommer hon kutandes till grinden :rofl: :devil: :rofl:

Tuvalisan skrev:

Jovisst är det skönt för hästarna att få gå utan täcken när det är fint väder. MEN det är inte så trevligt att försöka borsta bort ett tjockt lager med lera OM man har problem med astma!!

Det finns faktiskt kanske en anledning till att man väljer att ha ett tunt regntäcke på sin kuse om det är lerigt i hagen. Även om hästen EGENTLIGEN mycket väl klarar sig finfint utan täcke.

Jag själv är ingen täckesmonster, utan min pålla klarar sig mycket bra utan täcke. MEN när det är som lerigast i hagen får damen finna sig i att ha ett tunnt regntäcke på sig. Jag har ingen lust att få ett astmaanfall när jag borstar damen... :smirk:

Nu när det är torrt och fint i hagen så gör det inget om hon rullar sig. Det dammet går bra att borsta bort. Men tjock ingrodd lera... det är INTE kul för luftrören... :crazy:

/Lizzie

Usch, stackars hästar!! Men som sagt, det är deras hästar och dom som bestämer hur fel man än tycker det är...

Jag tycker att det är de som verkar behandla sina hästar lite väl mycket med silkesvantarna. Släpper de ut kallblodshästarna med täcken på sommaren för att det kan börja regna?? my god. Hästar är tåliga djur, inga barbiedockor... kan ifs erkänna att jag har satt på min pålle regntäcke nu när han står på bete, men det endast för några dagar sedan när det ösregnade. Dessutom är min häst känslig för kyla. Men hursomhelst tror jag att de flesta hästar mår bäst av att stå utan täcke så ofta som möjligt. Å andra sidan får du väl göra som ägaren säger eftersom det är hennes hästar. Jobbigt läge... :mad:

Håller med dig. Det är sjukt irriterande med folk som tror sig veta bättre om hur ens egen häst ska bli skött. Men hon skrev ju att hon kom dit på morgonen, släppte ut hästarna utan täcke för att det stod på tavlan att de ville ha täcke OM DET REGNAR. Och det regnade inte? :confused:

Jag håller inte med dig om detta. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är djurplågeri, hästens hud har inte en chans att andas och då frodas svamp vilket i sin tur kan leda till svåra svampinfektioner i huden. Lukta på en häst som står med täcke på sig för jämnan, det luktar inte gott, unket och surt.

MVH Ann

En häst med täcke måste sen även anstränga sig o andas mera med lungorna då huden inte kan andas när den är instängd vilket INTE är bra för hästens hälsa... så man bör låta den fåvara så naturlig som möjligt om man inte vill få en sjuk häst i framtiden...

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 612
Hästvård Jag har under alla mina hästår alltid drömt om att mina/min häst(ar) ska få stå i en ordentlig lösdrift. Det är min dröm att hästen min...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama