fattar fel galopp, hjälp!

M

mysis

Haft min häst nu i snart två år. Har alltid varit lite osäker på att det till 100 procent blir rätt galopp. Men i 90 procent har det stämmt. Tills min tränare och jag bestämde att nu måste jag kunna lära mig hur jag ska göra så jag är helt säker på att det funkar i 100 procent av fallen. Tränade i tisdags- och vad händer- jo, fel galopp nästan hela tiden i båda varven. Fattade inte alls varför det blev rätt ibland och fel ibland Extremt frusterande eftersom jag inte vet hur jag ska göra för att det ska bli rätt. Testat att titta åt vänster när jag fattar höger galopp och ta fram höger höft. Hålla på ytter och hålla rak- och även att ställa lite. Ibland funkar båda liksom. Om hon är riktigt beredd går det lättare, ibland är det som att jag fattar i dålig timing och då blir det fel. HJÄLP, skulle ju bara finslipa inför tävling och så blir det så här! Övade idag- lite bättre men ändå mycket fel utan att jag vet hur jag ska göra!!!

Sv: fattar fel galopp, hjälp!

Vad säger din tränare då?

Försök att inte tänka för mkt - börjar man tänka är det lätt att man börjar göra alldeles för mkt samtidigt --> förvirrad häst (och i slutänden ännu mer förvirrad ryttare åxå).

Han tror att det är mitt fel... det tror jag med. Men även när jag gjorde exakt som han sa blev det fel. Typ ställa lite inåt, föra fram höften, titta åt andra hållet. Men det blir rätt ibland, ibland fel så jag vet inte!! Men jag tror jag tänker för mycket och gör för mycket...

har han lika lätt för att ta fel galopp i båda varven?

annars kan det vara att hästen är svagare i en sida och därför har svårare för att ta rätt galopp...

Jag kan trösta dig med att med idog träning släpper det. När jag köpte min häst så fattade hon högergalopp i alla lägen. Det tog ett år innan jag var säker i 90 % av fallen att det blev rätt och två år innan JAG slutade tänka på det.

Mitt tipps är att alltid fatta i sådana lägen där du känner dig relativt säker på att det blir rätt.

Rid på en volt, minska volten och sedan öka upp för inner skänkel och ytter tygel. När du når spåret så flytta fram inner skänkel och krama på ytter tygel. Använd inte så mycket ytterskänkel. Detta kan ofta resultera i att de skjuter in baken och belastar fel bakben och därmed tar fel galopp.

På tävlingbanan kan du ta ett par poängavdrag med för tidig fattning och fatta i slutet av hörnet. Då har du hästen rättställd och får lättare rätt galopp.

Viktigast är nog att du slutar och tänka på det så mycket. Blir det fel, bara bryt av och försök igen. Gärna sockerbit när det blir rätt. Ge inte upp, kämpa på! Nu fattar min häst rätt galopp bara jag tänker på det.

Har fler övningar så PM a mig gärna om du vill ha fler tips.

Lycka till!

okej: fel galopp beror nästan alltid på ryttaren. så banna inte din häst när han fattar fel (jag säger inte att du gör det ;)). först och främst: sätt dig rätt i sadeln. luta inte överkroppen åt något håll, fram med magen, stilla händer och sitt på det inre sittbenet. gör därefter en tydlig halvhalt och fatta galopp. känns det lättare så kan du ställa lite inåt i början. är det svårt att fatta från trav (svårt att sitta ner kanske?) så fatta från skritt. balansen är oerhört viktig här och har ni inte den så är det stor risk att det blir fel galopp. ha en stadig yttersida så att hästen inte går öt i fattningen. lycka till :smirk:

Prova att placera hästen i en svag sluta. Det har fungerat på min travare som har haft det si och så med att fatta rätt galopp på rakt spår (lättare på volt).

Har en bekant som också har en travare som var helt omöjlig att upp i vänster galopp. Hon fick tipset av en portugisisk beridare som hon var på clinic för att trava i en svag sluta på en volt i ena hörnet på ridhuset i vänster varv, och när hon var på väg i mot hörnet skulle hon fatta galopp. det tog några försök, men sedan har det gått galant även i andra situationer och placeringar :)

Det är likadant i båda varven... Och har blivit värre nu ju sedan jag började fokusera på det :mad:
Det är också som att jag får rätt om jag fattar i rätt sekund liksom, men om hon har nåt annat ben i marken eller nåt hoppar hon till liksom och fattar fel galopp. Men jag tycker det är jättesvårt att känna exakt när jag ska fatta. Jag blir både arg och ledsen över att det blir fel och jag inte förstår varför och det gör ju inte saken bättre...

Tack så mycket för trösten! Det är så svårt när man inte vet varför och inte vet vad man ska göra åt det. Frustrerande!

Hur ska jag fatta galopp? Hur gör man liksom? Är helt förvirrad nu!

Hur ska jag fatta galopp? Hur gör man liksom? Är helt förvirrad nu!

ojoj, jag ursäktar så mkt! trodde du visste hur man fattade galopp. då är det inte så konstigt att det blir fel :idea:
om du sitter som jag beskrev i förra inlägget så gör du såhär efter en halvhalt: ha en stadig ytterhand, lätta lite på den inre handen (inte glappa, då blir det ryck), för fram den inre skänkeln en liten bit och för bak den yttre. fall inte framåt! säg gärna "galopp", så lär sig hästen förknippa detta med rätt gångart. när du tränar fattningar så spelar det ingen större roll vilken galopp det blir, utan tänk bara på att få rätt gångart :P när fattningarna sitter så kan du börja tänka på att fatta rätt galopp. använd dig då av alla tips du har fått av alla snälla människor här :)

Trodde jag visste alltså tills allt började gå fel och jag blev helt snurrig och började ifrågssätta mig själv!!

Men med sittbenen? Använder du inte dem genom att trycka fram/till lite med det inre? Tittar du utåt? För det är så jag lärt mig. + yttertygel, ställd lite inåt, lätta på innertygel. Intressant att veta hur du gör- för visst är det olika!

Trodde jag visste alltså tills allt började gå fel och jag blev helt snurrig och började ifrågssätta mig själv!!

Men med sittbenen? Använder du inte dem genom att trycka fram/till lite med det inre? Tittar du utåt? För det är så jag lärt mig. + yttertygel, ställd lite inåt, lätta på innertygel. Intressant att veta hur du gör- för visst är det olika!

Ser nu att du skrev om inre sittbenet innan...:angel:

en enkel förklaring! :idea:
Sitt ner djupt i sadeln, gör en halvhalt och ta fram det inre benet och bak lite med det yttre och tryck till. Mer brukar iaf inte behövas för mej. :D
Mysis, jag fattar inte vad du menar med att du tittar innåt? vad har blicken med galopp fattning att göra? du kan titta upp i luften utan att fatta fel galopp.

Jag hade problem med höger galopp tidigare eftersom hästen vägrade fatta höger när jag började rida henne. (Det var bla därför jag skulle börja dressyrrida henne, var då 3 och skulle bli 4)

Det är en envis häst och hon ville helst gå i vänster där hon var mest välbalanserad och hade koll. Men lärde sej snart gå i höger, MEN fattningarna satte sej i mitt huvud. Det kändes som om jag inte kunde längre alls:confused: När man börjar tänka så blir det ofta förvirrat tyvärr och dessutom stressade det mej själv. På våren fick vi ta bort vår egen häst och då hade jag inte längre kvar nån av dem som var välutbildade att rida parallellt, vilket gjorde det ännu svårare. (Innan hade jag haft två välutbildade som jag ridit länge och kunde fatta med minimala signaler. Då har man en "jämförelse" när man rider en grönare häst) Jag fick för mej att hästen hade olika problem och blev stressad av det och det blev en ond cirkel.

Klart man ska tänka på vad man gör men det finns en gräns när det blir för mycket tänkande så att man tappar känslan för vad man ska göra.

Lite sitter något av det där kvar i mitt huvud fortfarande, det kommer upp om det skulle krångla till sej.

När jag nyligen började träna lite byten försiktigt var det lite kul att bytena åt höger fungerade bäst vilket jag inte hade trott självfallet.

Mitt råd är att slappna av i huvudet och inte fokusera så hårt, och inte börja göra för mycket i ren stress, som jag gjorde:crazy: Försök att slappna av och hitta tillbaka till hur du fattar galopp, innan det sätter sej ännu mer psykiskt hos dej själv. Fatta tex mycket ute, och gör inte stor sak av det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 498
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka