fattar bara vänster galopp hela tiden.

C

cerrox

jag hoppas att denna tråd ligger under rätt forum.

det är så att under dom senaste dagarna har lill killen nästan bara fattat vänster galopp, även när man gör höger galoppfattning. det händer 9 av 10 gånger att han tar vänster galopp istället för höger, trots att man gör höger galoppfattning tydligt. det spelar ingen roll om man rider i paddocken eller i skogen. vad kan detta bero på? kan han ha ont någonstans? var? för att innan har han fattat båda galopperna helt utan problem. vi själva märker inte att han skulle ha ont någonstans, fast något måste det ju bero på eftersom han gör så.
men var ska man börja leta efter felet? :confused:

vill gärna höra era funderingar. :bow:

Sv: fattar bara vänster galopp hela tiden.

Tycker att du ska kolla med en veterinär, kan mycket väl vara så att han har fått ont någonstans, eftersom han fattat hö galopp innan. Man borde kanske kunna se något på ett vanligt böjprov.
Hade själv en häst som hade problem med höftleden, och som inte ville fatta hö galopp.

Hoppas det löser sig!

Senast ändrad:

tack för svar.

jag har hört lite med min hästmassör, som tror att han kan ha något muskelproblem, då han antagligen har spänt sej i hagen då det har varit halt. så där är en tid inbokad, så att hon får gå igenom honom & se vad hon tycker. men det är ju inte säkert att det är så & hon kanske inte hittar något. vi få då givetvis fortsätta & kolla upp honom med veterinär. om man inte ska boka en tid redan nu? för en genomgång av veterinär vore ju också på sin plats. eller ska man avvakta till massören varit ute & sagt sitt? för att man märker inget annat på hästen än just att han inte vill fatta höger galopp.

dum fråga kanske, men exakt var sitter höftleden på hästen? vad va det för fel på din häst i höftleden? vad gjorde ni åt saken?

Min pålla var utsliten i leden så det fanns inte så mkt att göra. Hon blev pensionär och fick lufsa runt i hagen och skrittas i skogen sin sista tid. Tror inte att det är speciellt vanligt och är nog inte aktuellt i det här fallet, men hon hade samma symtom.

Du kan väl ta ut massören först, eftersom det inte är akut, och se om hon hittar något. Som hon sa, det kan ju mycket väl vara att hästen gått och spänt sig.

Kolla i en bok på vart höftleden sitter, svårt att förklara =) men den sitter bra mkt högre upp än vad man tror. =)

Mvh

Kanske kolla sadeln oxå. Om han är mer musklad nu så kanske den är för trång. Detta problem hade jag då detta skedde.

ok. det hoppas & tror jag inte att min kille är utsliten redan, då han bara är 4½ år gammal.

massören kommer på måndag. så får vi se om hon hittar något & vad hon säger innan jag tar ut veterinären.

kan tänka mej att det är lite svårt att förklara vad höftleden sitter, men ska försöka se om jag kan hitta någon bild i en bok eller så på det. :D

longerade killen idag både med & utan lina. han fattar helt klar vänster galopp helst, dock tog han rätt galopp flera gånger, även i höger varv. fast det är helt klart något som inte stämmer. men vad vi kunde se så haltar han inte, dock kanske kanske han 'sparar' eller vad man ska säga vänster bakben lite. väldigt svårt att se. så jag ska ringa & prata med veterinären iallafall & se vad han tror.

det vore kanske lika bra att kolla sadeln igen. han fick dock en ny för ett par månad sedan, utpassad enbart för honom. men hästarna ändrar ju sej endel, speciellt han som är så ung, för att han är faktiskt mer musklad nu & har även växt till sej lite nu sedan han fick den sadeln nu när jag tänker efter. så det kommer jag att kolla upp också. tack för att du sa det, för att det tänkte jag inte på nu. :)

Ja, det är bara till att prova lite & vara öppen för vad det kan vara. Hoppas det löser sig som sagt, du får berätta hur det har gått sedan! Kan ju vara små saker som ställer till det.

Jag tycker att du kan ta ut massören, det låter ju som om du har en rörelsestörning och inte en hälta..

tänkte lite spontant bara att hästen kan vara spänd i vissa muskler som kan ge dom problem som du har.
Så jag tänkte pectoralis, muskeln under magen, triseps, droppen över frambenet.

sen så är det antagligen inte så lätt, men det vore skojgt att höra vad din massör säjer,

ja, massören kommer på måndag & se om hon kan hitta felet till rörelsestörningen & att han inte vill fatta höger galopp, hon misstänker faktiskt också att det kan vara triceps eller ev. pectoralis. får se om hon & du har rätt då. :) hoppas att det är så 'enkelt' som en spänd muskel.

är du massör också?? :D

Hej
Min häst fick oxå svårt för ena galoppen och hade svårta att böja sig. Det gick liksom inte att träna bort. Mina stigläder skilde sig ett halvt hål visade det sig. Jag bytte stigläder och han blev "mjuk" i den "hårda" sidan med en gång. Jag hade oxå börjat fundera på massör och sadelbyte som tur var byte jag stigläder först. Vissa hästar kanske är känsligare än andra för vikt och obalans?
Hoppas det ordnar sig med hästen.
Sara

massören vart ute igår & hittade tydliga spänningar/låsningar på hela 4 ställen & dom musklerna används i höger galoppen! för 2 månader sedan när massören vart ute, så fanns det inte en enda liten spänning. så där har vi nog problemet.

efter över 1 timmes massage tog vi ut lill-killen & longerade honom & se på tusan han fattade höger galopp DIREKT i höger varv & låg sedan lugnt & fint i den hela tiden, såg ingen som helst rörelsestörning, kanske något kort i bakbensrörelserna.

idag ingen svullnad eller värme. kan det verkligen vara så här 'lätt'!! :bump: jag blir så glad att han blev så MYCKET bättre bara av massagen!! :) så antagligen har han gått & spännt sej i hagen när det vart halt eller har rusat lite mycket kanske. dock kommer jag att kolla sadeln igen.

Vad skönt! :) Då blev man en erfarenhet rikare, även om man inte var med om det själv ;)

ja, det känns verkligen skönt att han blev så pass bra av massagen! :bump: jag red även igår i paddocken & han fattade höger galopp mycket lättare, är dock fortfarande något kort i bakbensrörelserna, men det känns såå bra! så nu ska vi fortsätta med massagen & stretchningen & hoppas på att det fortsätter att gå åt rätt håll! ;)

Jaa vad bra att du tog upp detta!
Undrar också vilka muskler det var , eftersom min häst har PRECIS samma problem..
Nu blir det massör för vår del också .

Kurant

Eller: vilka muskler används i galoppfattning och galopp? (om inte cerrox läser detta :smirk: )

nu har pållen min fått 3 behandlingar & alla spänningar/låsningar har släppt. :bump:

musklerna som krånglade vart biceps brachi höger sida, slutet på longissimus höger sida & lite på vänster sida, semitendinous vänster sida.

kommentar: 'mycket fin häst med jämna muskler & uppbyggnad, lite högre bak för tillfället' :D

han är 4,5 år nu & växer, det + att han kanske har sträckt sej är antagligen orsaken till dessa spänningar/låsningar. ska fortsätta massera honom i förebyggande syfte nu.

i vårat fall vart dessa 3 muskler anledningen till att han inte ville fatta höger galopp, men jag vet inte om det är 'typiska' muskler då hästen inte vill fatta rätt galopp. för jag vet att om hästen har problem med galoppen så verkar det vara ganska så vanligt att hästen har besvär med tex. pectoralis & triceps. men i detta fallet hade inte min häst problem med dessa muskler.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama