Fatta rätt galopp

Sv: Fatta rätt galopp

då kan det ju vara så att hästen faktiskt inte orkar fatta på så liten volt. volten samlar automatiskt upp hästen och då blir den långsammare = mer kraft behövs för att fatta galopp.
från början fattar ju hästen för röstkommando när man lär dom, det enklaste är att hålla det kvar tills hästen är tillräckligt säker och stark att orka. man kan dutta hästen med spöt på den bog vars galopp man vill fatta, vänster galopp = dutta på vänster bog, då får den ett hum om vad som komma skall.
sedan till en början så kanske hästen behöver galoppera som en tok, man får lixom sitta och följa med för vad man är värd. sen kanske man galopperar ett varv på fyrkanten, saktar av innan kortsidan och fattar igen ur sista kortsidans hörn och upprepar, upprepar, upprepar tills man är så less att man spyr.

Nr 1: Fatta på böjt spår, i hörn eller volt.
Nr 2: Hästen ska vara rätt ställd och formad kring inner skänkeln.
Nr 3: Ge tydlig galoppskänkel utan att överdriva drivning och "jaga på hästen". Behåll stödet i handen samtidigt som du driver med säte.
Nr 4: Svarar inte hästen på galopphjälpen, var inte rädd för att använda spö och peta lite med. Spöet ska ligga i i närhet av skänkelläget för att få rätt effekt. Hellre en liten markering med spö för att få hästen att reagera på hjälpena än att hästen drar iväg i skentrav. Händer det...börja lugnt om igen. Låt inte hästen rusa in i galoppen.
Nr 5: Galoppera inte för länge, nöj dig med att hästen tagit galopphjälpen och galopperar i avslappnad galopp. Bryt av och fatta ny. Lydnad och stärkande!

Alla övergångar av de olika slagen är stärkande för rygg och bakdel och kommer hjälpa hästen att orka fatta galopp korrekt i framtiden. Så mycket övergångar, övergångar...och få hästen lätt för hjälpen. Svarar den inte ska det bli en konsekvens av det hela.

Lycka till!

Läste en liknande diskussion på dressyr för ett tag sen och såg ett tips från axel: Krama i innertygeln i fattningen.

Jag som brukade lätta ganska mycket i innerhanden tyckte det kändes konstigt, men provade på en unghäst jag red då och fick därefter bara rätt galopp!

På en lite äldre häst tycker jag om att fatta från skänkelvikning, t.ex. rid en kort diagonal från kortsidan till en bit in på långsidan i skänkelvikning och fatta när hästen kommer ut på spåret.

Delvis kl...

Fast det förutsätter ju att hästen egentilgen är lydig för fattningshjälperna, och bara "råkade" fatta fel galopp...

TS och Fritz_92
Om man förutsätter att ryttaren gör rätt (sitter kvar i sadeln och inte slänger sig framåt, frö fram inner höft, fattar galoppen för innerskänkeln etc) så är mitt bästa tips (som flera andra också har skrivit) att fatta galopp på väg mot väggen, i ett läge där det är tydligt åt vilket håll hästen sak, texpå volten, på väg ut från diagonalen, hörnlinjen, etc. Ju närmre väggen man fattar galoppen ju bättre är det. Här är det också jätteviktigt att verkligen rida noggranna vägar för att det ska fungera :)

Det är också bra om man kan ge galoppskänkeln i rätt ögonblick i förhållande till hästens rörelsemönster. Fotföflyttningen i galopp är ju ytter bak-inner bak och ytter fram-inner fram-svävmoment. För att förenkla för hästen att fatta rätt galopp från trav, bör man ge galoppskänkeln när hästen har sitt yttre bakben i marken (så att den dessutom har lite tid att reagera, och sedan hinner börja med rätt ben). Om det är svårt att känna kan du ha någon som står på marken och räknar takten på bakbenen :)
:banana:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 276
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 740
Senast: Tora
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka