Sv: Fästingmedel?
Olika preparat fungerar olika bra på olika hundar. Du har ju "spot-on" Frontline och nåt på E som jag aldrig kommer ihåg. Sen finns det ju pulver som man strör över maten, men det kostar en del speciellt om du har en lite större hund, men det kan visserligen vara värt det. Sen finns det ju halsband. Apoteket säljer ett som jag har hört ska vara väldigt bra, men jag skulle aldrig sätta på min hund ett sådant då hon umgås mycket med småbarn och det faktiskt är giftigt. Spot on är också giftigt. Jag använder ett örthalsband som jag köpt billigt på djuraffären här i stan. Fungerar helt OK, och hunden kan även bada med det på. Dessutom ska det vara helt ofarligt för små barn som är och pillar på allt.
Finns mao en hel djungel med fästingpreparat, och jag kan garantera att alla du pratar med har olika åsikter om vilket som funkar bäst.
Har en bekant hade spot on på sina hundar och på den ena fungerade det hur bra som helst medan den andra fick "stora köttsår" (hennes uttryck, har inte sett det själv) tex...