Fästingmedel?

fjolltroll

Trådstartare
Vi har hittills varit väldigt skonade från dessa små äckelkryp. Fast vi verkar ha flyttat in i deras hemkommun. Vilket medel är bäst?

Sv: Fästingmedel?

Olika preparat fungerar olika bra på olika hundar. Du har ju "spot-on" Frontline och nåt på E som jag aldrig kommer ihåg. Sen finns det ju pulver som man strör över maten, men det kostar en del speciellt om du har en lite större hund, men det kan visserligen vara värt det. Sen finns det ju halsband. Apoteket säljer ett som jag har hört ska vara väldigt bra, men jag skulle aldrig sätta på min hund ett sådant då hon umgås mycket med småbarn och det faktiskt är giftigt. Spot on är också giftigt. Jag använder ett örthalsband som jag köpt billigt på djuraffären här i stan. Fungerar helt OK, och hunden kan även bada med det på. Dessutom ska det vara helt ofarligt för små barn som är och pillar på allt.
Finns mao en hel djungel med fästingpreparat, och jag kan garantera att alla du pratar med har olika åsikter om vilket som funkar bäst.
Har en bekant hade spot on på sina hundar och på den ena fungerade det hur bra som helst medan den andra fick "stora köttsår" (hennes uttryck, har inte sett det själv) tex...

Finns bärnstenshalsband också.
Sök på fästninghalsband till hund på google så hittar du hemsidan där de finns. Fördelen är ju att de är helt ogiftiga. Min valpis ska få ett till nästa år :)

Som Simba_112 tidigare skrev så funkar olika saker på olika individer och alla har olika uppfattning etc.. Vissa är ju skonade så de behöver inte ens ha skydd på hunden! Känner en Amerikansk Bulldog som slipper djuren helt, lite avis blir man allt :P

Själv använder jag bärnstenshalsband då det är helt GIFTRFRITT och det funkar på just min hund :D:D

Jag fick höra för ett tag sen från en familj som inte använder något skydd utan gör ett borelia/irlishias test en gång / år istället eftersom dom inte ville ha gift på sina hundar, och dom har varit skonade från sjukdomar. Behandlar man mot dessa i god tid så bryter de ju aldrig ut.

... Men visst är dom äckliga dom små djuren så man slipper dom ju helst helt :crazy:

Senast ändrad:

det har precis släppts ett nytt fästingmedel du blandar i fodret som går ut i fettet i pälsen, naturläkemedel, kanon för hundar som älskar att plaska i vattnet då medlet "fyller på sig själv". min sambos bror har en badglad hund som får massa fästingar. har tidigare droppat i pälsen men ska nu prova pulvret:) min vovve har bara haft 2 fästingar i år och hon har inget fästningmedel på sig.

Jag använder FixOdida Zx, en giftfri, jästbaserad produkt man lägger på maten (har gjorts reklam i bl.a. Hundsport och Brukshunden) till mina gamla cavalierer, och det har fungerat otroligt bra :banana:! Min ena tål inte fästingar alls, utan han får stora variga/blodiga sår som svullnar upp och pälsen släpper runt omkring :crazy:.

Men sen de började äta detta, så har jag inte tagit EN enda fästing som suttit fast :bow:! Visst, det har krypt omkring någon på dem efter att man varit ute i skog och mark, men som sagt så har ingen satt sig!

Jag har förut använt några utav nervgifterna som finns att köpa i droppform på apotek, men sen vi skaffade valparna så vill vi inte ha med sådana att göra, eftersom de leker så mycket och kan ta lite nappatag i nackskinnen på varann. Sen så var det ju även badförbud på hundarna när de fått de dropparna, så man kände ju att det var lite läskigt starkt :crazy:.

Jag har också provat FixOdida men här funkar det inte över huvud taget! Hur stor mängd ger du till din hund?

Frontline är också kasst, övriga medel tåls inte av hunden (Exspot, Bolfo mfl.)
Naturmedel är bara skit.
Har även provat FixOdida i kombination med Frontline, funkar ej, mkt fästingar ändå.
Har även provat något tyskt Bolfo-halsband, funkar inte.

Det är faktiskt så lycligt att vi har lyckats vänja honom vid Scalibor, han har nu haft det i flera månader utan att klia en enda gång = inga fästingar :banana:
I våras kliade han sönder hela halsen av Scalibor men alltså inte nu. Kan alltså inte bero på överkänslighet, isf övergående sådan.
Funkar Scalibor finns det inget bättre.

Är min hund någon sorts utomjording eller? :p

... Men visst är dom äckliga dom små djuren så man slipper dom ju helst helt :crazy:

Äckliga, och sprider sjukdomar som kan vara dödliga (har haft en hund som vi tog bort efter Erlichios, han blev aldrig frisk! Efter det är fästingar ännu hemskare.)

Så ja man slipper dem mycket gärna.

Jag använder Frontline på mina whippets och är jättenöjd. En gång på senvåren och fyller på en gång under sommaren. De fästingar som biter sig fast skrumpnar ihop och dör snabbt. Men det är få som biter, de kryper bara runt oftast.

Menar du att du bara häller på ny 2 ggr per år?! Fantastiskt ju, här måste vi fylla på varannan vecka om Frontline ska hjälpa.

Kanske beror på päls och vart man bor, min hund har ganska mkt päls trots han är liten. Whippet har väl mkt tunn päls?

Finns fästing halsband och köpa på apoteket, dyrt men bra !=D
funkat flera sommrar i rad, ute i skogen.

Anvander Frontline, droppar mellan skuldrorna 1 gang i manaden, hela aret runt (bor dar fastingar/loppor "harjar" alla arstider). Funkar bra pa min hund. Hon gillar inte att bada sa jag behover inte oroa mig om vattenaspekten.

Varje promenad har jag minst 5 fastingar pa mig sjalv (:eek:ackligt!) men hittar aldrig nagra pa hunden. Ibland kan man se dem krypa omkring men de biter aldrig fast (eller sa dor de och faller av innan jag hinner hitta dem??)

De har lite päls ja, på vissa ställen ingen päls alls (undersida bröstkorg, mage, insida lår osv). Vi har inte jättemtkt fästingar där vi bor (sthlm) men åker till landet då och då så vi måste ha dem skyddade. Det brukar räcka med 2 ggr! Förra året testade jag med halv dos (de fick dela på en pipett) och det funkade bra det med.

Igår passade jag på att schamponera dem (med grönsåpa) och har tänkt behandla dem ikväll. Var på landet i helgen men då bet flera fast och jag fick plocka, så det har gått ur nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 256
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 662
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
400
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈