Fästinghalsband

R

Rigoletto

I går var jag och köpte ett fästinghalsband till Molly efter att ha plockat säkert 10-15 fästingar om dagen på henne sista veckan. Det var ett grönt genomskinligt halsband med bl.a eucalyptus och andra naturmedel som ska verka i 4 månader ca. Hunden ska ha på sej halsbandet hela tiden. Jag köpte det in hundaffären.

När jag berättade det för min kompis sa hon att hon ALDRIG skulle sätta på sin hund ett sånt eftersom det ofta framkallar eksem.
Är det väldigt vanligt att det gör det? Jag vill ju inte ha på henne något som hon kan bli dålig av.

Sv: Fästinghalsband

du får prova försiktigt, sätt på och ha uppsikt på henne ca en kvart tror jag det är... vissa hundar är känsligare än andra. Därfrö jag köper av vet då är det testat mer, vilka raser som tål och inte hur fort ev symptom kommer å så...

Ok, men hon har haft det sen i morse och inte reagerat på det. Och det verkar fungera oxå, jag har vart ute hela dagen och inte hittat en enda fästing på henne!!

Man får göra en risk/nytta bedömning. Jag har hellre på min hund ett Scalibor halsband än riskerar att hon får Borrelia eller Ehrlichia. Däremot brukar naturpreparaten vara ganska värdelösa.

Har använt halsbandet du köpt i flera år till både hund och katt, det är super bra:D inte en fästing någon gång och dessutom ingen öronskabb:)
Det som man köper på apoteket fick min hund att tappa pälsen under halsbandet:eek: så det använder jag aldrig mer.
Har diskuterat detta med vet. och hon anser att detta halsband är snällare mot hunden än apotekets.
Du kan t.o.m ta på det på valpar och behöver inte vara rädd att det är giftigt på något vis, givetvis ska man alltid ha koll, det gäller ju oavsett vad, hunden kan ju vara överkänslig mot vad som helst;)

Jag köpte ett likadant igår för att testa, det var ju inte så dyrt så jag tyckte det var värt att prova! Funkar det så är det ju superbra. Satte på det på vovven igår och han har inte reagerat någoting alls på det. Luktar ganska gott gör det dessutom och man slipper använda massa kemikalier som jag är lite anti... Har hört en del historier om hundar som blivit väldigt dåliga av diverse fästingmedel och när jag då hittade detta av endast naturmedel så ville jag ju prova det! Hoppas bara det funkar till belåtenhet nu också!

Hade det till mina för 2 år sedan. Fungerade ganska bra, men inte tillräckligt. De höll inga 4 mån, men i alla fall 2 mån. Har aldrig hört någon som fått eksem eller andra problem av detta halsband.

Jag kör med scalibor, fungerar super. Har noll tolerans mot dessa jäkla fästingar. Det räcker med en enda, så kan man få en sjuk hund för livet.

Btw... Det var väl bara 4 veckor det höll...? Inte 4 månader? Jag har slängt förpackningen och jag kommer inte ihåg... Men inte var det väl 4 månader....?

Jag har förpackningen framför mig och det står 4 månader på den. Fast det är väll bäst att byta efter någon månad eller så.
Satte på hunden halsbandet för två dagar sen, ingen fästing än så länge :p

Ok bra! Hoppas bara vi pratar om samma sorts halsband.. Är ju något senil och kommer inte ens ihåg vad det hette men skriver du namnet så ringer kanske någon klocka!
Håller med att man nog får byta efter någon månad för att vara på säkra sidan. Inga fästingar här heller än så länge..! :p

vi hade det halsbandet första året på våran(mammas) hund o jag tror att under hela sommaren hade hon 1eller 2 fästingar. förra året hade vi det vita från vet. o det funkade det med dock vet jag en annan kompis som hennes hund inte tålde det o tappade päls..

vi bytte inte det gröna på hela sommaren...

Står det några restriktioner vid användandet? Får de bada/vara blöta om de har halsbandet på sig? Fästing-:devil: är till och med hemma på tomten i gräsmattan! :eek:

Vad kostar dem? Har hästspray med eukalyptus i som funkar på min hund, men det är lite jobbigt att spruta på varje dag ...

Det jag har, om det är samma som trådskaparen menar, kostade 59kr har jag för mig. Tror också att det tålde badande. Min hund har badat med det typ 5-6ggr sen igår.... Han älskar att bada! :angel:

Bio Band PLUS

Håller i 4 månader och tål vatten.

Innehåller naturliga ämnen som avdunstar och skapar ett doftområde kring hunden. Oljorna har en mjukgörande och vårdande effekt på hud och päls. Kan även användas på valpar.

Tillsatser: eteriska oljor och citronolja.

Äsch, du hann före :p

Det är det där halsbandte jag har.

Hihihi! Men jag fuskade och länkade istället! :p

Kan man köpa sådana i vanlig djuraffär med eller bara på nätet?
*nyfiken*

Dom fästingarna jag vet min valp haft på sig hoppade över på mig direkt:crazy: Hatar fästingar!!:eek:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden. Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: Lattematte
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 215
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 044
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Har alltid haft fästinghalsband på hunden och det har funkat bra, plockat några fästingar per säsong och men inte mer. För 2 veckor...
2
Svar
26
· Visningar
4 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V