Fästingbekämpning

Sv: Fästingbekämpning

Lustigt i mina "öron" att se vilken rabalder det blir då Switch ska bort.

Jag bor i Finland, här har Switch varit förbjudet, ja kanske alltid, jag har använt det en gång efter en resa över till Sverige då en kompis köpte hem en burk. Riktigt hur bra det var minns jag inte, det är så länge sedan.

Men hur vi skyddar hästarna här i Finland? Det finns ett medel som importeras från Danmark och som är på recept. Oftast hittar man det på får-, mjölk- eller nötgårdar, själv fick jag med en burk med nya hästen och det fungerade väldigt bra, inte en fästing på hela sommaren i fjol. Så jo, medel finns det fortfarande, men eftersom ni har haft andra som haft monopol på er marknad har de här inte hittat till Sverige än, men jag är säker på att de kommer till er nu då Switch och US försvinner.

Man kan försöka med att hålla gräset kortare, samt att dagligen visitera, utrota:confused:rådjur och sorkar som också är värddjur.
Prob oljan + schampo i förebyggande syfte. Jag tror det är svårt att hitta ett naturligt medel som fungerar.
Jag hade min häst på Södertörn i hagar ner mot havet, han hade 1-2 fästingar på hela säsongen, konstigt för där borde det krylla av fästingar. En del hästar hade fler. Samma för människor en del får fler, men kom ihåg att det kan räcka med en för att bli smittad. Ta bort den så fort som möjligt, absolut inte med smör som någon skrev.

Jag tänker på er som vill skydda era hästar, hur skyddar ni er själva? Mitt råd är att vaccinera er mot TBE om ni bor i ett riskområde. Mot borrelia är ett vaccin på gång om några år. Var uppmärksam och tänk på att ha täckande kläder. Visitera er själva också innan fästingen hittar nåt gott ställe att bita på. Sen är det så här att veterinärer behandlar djur bättre mot fästingsjukdomar än vad läkarna behandlar människor. Nu går inte TBE att behandla endast vaccinering hjälper i förebyggande syfte. Mot borrelia en längre antibiotikabehandling, som hästarna får!

Apropå medel, är det någon som vet om hjorthornsolja som används mot broms även fungerar mot fästingar? Hjorthornsolja används norrut tror jag?

Det finns ett licenspreparat som heter Top spot on stronger. Samma substans som switch men mycket starkare.
PL

Det verkar som det finns något nytt som heter Fixodida, ett pulver man ge i maten. Men har inte kommit ut någon info om det ännu för häst. Bara för hund och katt. Men de som har gett sina hundar detta har tydligen varit väldigt nöjda och jag tänkte att jag skulle prova detta.
HorsePowerPlus heter det. Har skickat iväg en fråga om det har samma effekt som Fixodida.

Senast ändrad:

Tillståndet går ut 2013-03-31, så det kan ju vara något missförstånd från
GG´s sida.

Sen kan det ju bli "återgodkänt" som det blivit ett par gånger förut.

Bat aj dånt kär! :devil: :angel: :D

Någon som provat Tic Clip? Ska enligt tillverkaren fungera mot alla insekter, även fästingar, på både häst, hund och människa.

Jag ger min häst vitlök och äppelcider vinäger. Vitlöken tar bort en viss % men inte helt å hållet. Äppelcider vinäger tar bort knott och andra hemska flygfän och kanske hjälper mot fästingar med:confused:. Jag har gett min häst detta i 2 år och det funkar hur bra som helst. Och under 3 veckor så tog jag bort vitlöken och vinägern och det slutade inte bra. Fick plocka hur många hemska fästingar som helst den sista veckan och flugfäna va inte roliga heller.
Men jag tror nog att det bästa e höns :)

Säkert jättebra, förutom att vitlök är giftigt för hästar, bara att söka här på buke så hittar du inlägg om det.

Äppelcidervinäger, invärtes eller utvärtes?

Höns, är inte de värddjur för fästingar?

Äppelcidervinäger häller jag i vattnet till min häst. Men går även att ta 50% vatten 50% vinäger och sen spruta det på hästen med spray flaska. Har dock ej provat det än. Bara som glans spray till manen och svansen ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 676
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 359
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka