Fästingbekämpning

Sv: Fästingbekämpning

Vågar de går över hela hagen liksom? Vi har ca 1 ha hagmark och totalt 1.5 ha tomt. Hur håller man de "på plats"? De håller sig väl typ runt sin gård va?

Måste nog forska lite mer i höns :D

Om jag minns rätt, så kom förbudet mot switch redan vid årsskiftet, så trots butiker har varan får produkten inte säljas, då det räknas som miljöfarligtavfall. Företagen får inte ens ge bort produkterna till kollegorna. :crazy:

Samma sak gäller Effe.

Har inte exakt datum i huvudet, men Switch får säljas fram till slutet på juni tror jag det var, eller om det var juli.

Som påtalats i en annan tråd-Kemikalieinspektionen drar in tillståndet för att få sälja Switch 12-06-30, sen får Switch användas fram till 13-07-01 (hur ska detta kollas upp???)

Jag var inne på Apoteket i förrgår och kollade med dem, det går iaf fortfarande att beställa hem Swich från generalagenten i Sverige och det fanns inga upplysningar om att det kommer dras in.

Jag vet...är oerhört glad att jag dragit norrut så jag slipper eländet.
Du känner till att den vanliga fästingen finns ända upp ovanför Umeå längst kusten? Sen har du den sibiriska som kommer kravlande över från Finland ... :crazy:

Oh ja, men den är inte så talrik här som längre ut mot kusten och söderut. Faktum är att från 2009, när vi flyttade hit upp så har jag inte sett en enda fästing på någon av mina djur. Första stallägaren som jag hyrde stallet av första vintern hade dock en hund som fick en fästing på sig. Det är en enorm skillnad mot Tingsrydstrakten, kan jag ju säga :D

Hittade precis en fästing på fölet. :eek:
Han fick börja gå i stora hagen igår och redan fästingar.... :crazy:

Ja, jag hittade på katten för en vecka sedan. De kommer typ så fort frosten försvinner. Jäkla odjur alltså, varför utrotas aldrig de plågsamma och oviktiga djuren....

Det vet jag inte riktigt, troligen är det för stort, dom går bara så långt som dom hinner tillbaks till hönshuset till natten. Du kan kanske ha 2 typ större kaninburar och två småflockar med höns på olika platser i hagen? Ju större höns ju bättre ( jätteförtjust i blommehöns, tuppen är gigantisk) dom klarar att försvara sig och lantraserna fungerar bättre som utehöns, framförallt gör tupparna ett bättre jobb, och det behövs för hönor är dumma som spån:)

Hästfolk ska nog inte bo söderut länge till ;) ...komsi komsi, vore bra för norrland om det kom upp lite kreativt folk :D

Skämt åsido...som jag nämde tidigare så började jag behandla med Switch/Flusa redan i Februari när jag bodde i södra småland. Då slapp jag problemet med fästingar helt. En bekant föder upp hopphästar därnere och jag minns den gången när hon sålt ett föl redan i moderlivet och som fick Erlichia (har jag för mig att det heter) som föl...ägarnas besvikelse, uppfödarens...ja ni förstår bilden? Man får ju hoppas att det kommer nåt alternativ till Switch och Flusa som är värt namnet...

KL

Jag plockade 10 stycken på min islänning i helgen :eek:
Hemska små jävulsmonster! :devil: Det värsta är att han verkar allergisk emot dom då han får gula vattninga skorpor efter betten, jag försöker verkligen med allt känns det som. Nu får det bli ett Prob-bad igen (Switch går inte oavsett tillåtet eller ej för han tål inte det) sen får jag väl smörja med 4ess salva som luktar urk, han är inte så glad på mig men vad kan man göra..?
Det konstiga är att dom två andra hästarna i hagen har inga fästingar, bara han så dom måste verkligen älska honom.

Kan man vaccinera så dom klarar det bättre? Alla tips mottages varmt!
Har försökt ringa min veterinär för att få lite råd i frågan, hoppas jag får tag i henne imorgon.

Nej det finns inget vaccin mot fästingar. Du vet att du kan använda Prob som en spray? Blanda 50/50 med vatten. Det är vanligt att de får skorpor och svullnad runt betten, ju längre de får sitta kvar ju värre blir det.

Jag läste precis att om man eldar upp allt gräs på hösten så försvinner fästingarna. Så om man har stora problem är det nog vad man får göra! Jag skall nog svida av de hagarna som mest används under sommarhalvåret på senhösten.

Jo det vet jag, idag fick det bli först bad med Prob-shampo, sprayning med Prob-deo och lite smörj på det, hoppas detta hjälper honom hyffsat iaf.
Sen får jag pallra mig in till kliniken någon dag, veterinären har ett superbra insektsmedel men man måste få det utskrivet för att få köpa. Ganska dyrt och luktar typ hårspray(?) men inte så starkt så herr känslig klarar det men effektivt.
Kommer inte ihåg hur bra den var emot fästingar men den var jäkla bra mot knott och bromsar iaf. Kentaura/Centura eller ngt liknande har jag för mig den heter om någon blir nyfiken :)

Ja att elda upp skiten kanske är det enda rätta! :devil:
En annan tanke! För att bekämpa myror på ett miljövänligt sätt tipsade Anticimex om att man kunde hälla kokande vatten på stället (i det fallet en uteplats). Undrar om det kan göra någon nytta? Koka en massa vatten och hälla på buskarna/där man vet att hästarna brukar stå och gotta sig?

Bara en tanke :p alltid är det väl någon som kolavippar? :banana:

Om jag minns rätt, så kom förbudet mot switch redan vid årsskiftet, så trots butiker har varan får produkten inte säljas, då det räknas som miljöfarligtavfall. Företagen får inte ens ge bort produkterna till kollegorna. :crazy:

Samma sak gäller Effe.

Jaså visste inte ens att de förbjudit switch? varför då?
men bra för gillar inte sånt giftigt skit.

slutade med switch när jag blev gravid då vågade jag inte hantera det.
gjorde egen spray istället som funkar jättebra.

tee tree är ju med giftigt för hästar såsom att ge dem vitlök att äta=giftigt.

Men att sätta vitlök utanpå kroppen är inte gifitgt vad jag vet men känsliga hästar kan säkert reagera så man får ju vara försiktig.

jag brukar göra såhär:

-pressa ett X antal vitlöksklyfter
-koka upp vatten och lägg i klyftorna
-koka en liten stund
-häll på ätticka, så mkt att det ger effekt men inte så mkt att det kan reta huden för mkt på hästarna(MKT skarpt)
-sila bort skalet
-låt svalna
-tappa upp på läsk flaskor för "förvaring"
-tappa upp i vanlig spray flaska sedan fyller man bara på från läskflaskorna och det räcker hela sommaren.
Jag kokar upp så det räcker till typ 2 st 2liters läsk flaskor.

funkar EXTREMT bra, spraya varje dag för bästa effekt.
behövs inte mer än detta upplever jag.
Men detta funkar för fästingar, funkar mindre bra för bromsar och knott men de verkar inte heller gilla det så mkt förvisso.
Någon slags citron aktig "lösning" skulle nog avskräcka dem...
Men då brukar jag smörja med skillingarydsalva mellan framben osv(där solen inte tar för det kan bränna).

Ha insektsmedel på hästen! Min häst är en riktig fästingmagnet men när jag spraya på insektsmedel så slutade de plötsligt att komma :) Om skadan redan är där så ha lite matfett, smör på dem så tar det inte lång tid innan de släpper.

Apoteken säljer fortfarande Switch och det går att beställa hem, så varifrån kommer eg uppgiften att det förbjudits?

Switch och Ultra Shield får säljas i butik tom. 30 juni 2012 och användas tom 30 juni 2013. SÅ KÖP NU INNAN SÄSONGEN BÖRJAR!!!

Effol antifly och fly-gel har tillståndet gått ut och får inte säljas

Effol brems blocker har nytt kem nr och får åter säljas. tror att den är godkänd tom 2016, kan ha fel där mmmmm

kolla på kemi.se sök er fram till kemnummer, har inte länken här just nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 676
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 359
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka