Fästingbekämpning

Sv: Fästingbekämpning

*kl*

Jag bara undrar....

Jag förstår att vissa grejer förbjuds, varför osv men finns det någon plan/riktlinjer för vad det är meningen att man ska använda istället?
Eller räknar man kallt med att fästingburna sjukdomar kommer att öka (lavinartat?) och tycker att det är värt priset från myndigheternas sida?
Vad säger veterinärerna?

Apoteken kanske har kvar i sitt centrallager ?

Mia

Ja?

Mia undrade ju varifrån infon om att det förbjudits kommit. Vilket Apoteken rimligtvis borde informera om ifall man frågar. Även om de såklart kan ha massa kvar och får sälja det ett tag till, förbudet ligger ju längre fram i tiden.

*kl*

Jag bara undrar....

Jag förstår att vissa grejer förbjuds, varför osv men finns det någon plan/riktlinjer för vad det är meningen att man ska använda istället?
Eller räknar man kallt med att fästingburna sjukdomar kommer att öka (lavinartat?) och tycker att det är värt priset från myndigheternas sida?
Vad säger veterinärerna?

Det undrar jag oxå!

Ja?

Mia undrade ju varifrån infon om att det förbjudits kommit. Vilket Apoteken rimligtvis borde informera om ifall man frågar. Även om de såklart kan ha massa kvar och får sälja det ett tag till, förbudet ligger ju längre fram i tiden.

Ja? Och eftersom Apoteket sa att det gick att beställa hem så går det väll att göra det från sitt centrallager ,så varför skall de informera om att switchen ska försvinna ..... Sen frågade hon även efter infon om förbudet mot swtchen .

Mia

Dessa två inlägg tolkar jag som att Mia_R vill veta vart förbudet kommer ifrån. Eftersom hennes Apotek lämnade felaktiga uppgifter (fetmarkerat) så länkade jag bla.

Det har liksom inget med att det går att sälja än, för det är ju tillåtet och självklart finns det en massa på lager.

Jag var inne på Apoteket i förrgår och kollade med dem, det går iaf fortfarande att beställa hem Swich från generalagenten i Sverige och det fanns inga upplysningar om att det kommer dras in.

Apoteken säljer fortfarande Switch och det går att beställa hem, så varifrån kommer eg uppgiften att det förbjudits?

Ja nu läste jag enbart inlägg 37 vilket jag svarade på att det kanske fortfarande fanns på Centralagret jag hade missat inlägget som låg 13 inlägg innan detta om Apotek och Generalagenten . Jag svarade på detta inlägg .

Apoteken säljer fortfarande Switch och det går att beställa hem, så varifrån kommer eg uppgiften att det förbjudits?

Att det kunde bli så stor sak av att jag svarade att det kunde finnas kvar i Centrallagret så ber jag om ursäkt för mitt svar . Mia

Switch och Ultra Shield får säljas i butik tom. 30 juni 2012 och användas tom 30 juni 2013. SÅ KÖP NU INNAN SÄSONGEN BÖRJAR!!!

Effol antifly och fly-gel har tillståndet gått ut och får inte säljas

Effol brems blocker har nytt kem nr och får åter säljas. tror att den är godkänd tom 2016, kan ha fel där mmmmm

kolla på kemi.se sök er fram till kemnummer, har inte länken här just nu.

Ska Ultra Shield oxå förbjudas ? :eek:
Fråga på Granngården här om dagen men de sa bara switch, hon hoppades verkligen inte att US skulle försvina då det enligt dom är det enda som efter switch hjälper. Blir att köpa på sig lite av varje då. Switch är ju det enda som hjälper mot löss med så >___<

Direktiven "uppifrån" på Granngården är att sälja slut på det som står i
hyllan och dom får inte beställa nytt.

Skall även vara därför som Hööks har sänkt priset på US.

(Hur GG nu skall sälja slut för 349 kr flaskan)

Ohh f*n hade jag vetat det hade det handlats hem när vi var på Börjes då de tar 100 kg mindre än GG >__<

Fattar inte hur det är tänkt att man ska skydda hästarna när allt som funkar förbjuds :mad:

Hoppas att det inte förbjuds då :) Men är kanske lika bra att köpa på sig för säkerhetsskull då man aldrig kan veta nu >__<

Alla kemikaliepreparat godkänns för en viss tid. Efter den tiden kan godkännandet förlängas eller, om preparatet anses för miljöfarligt, så blir det helt enkelt inte godkänt för användning längre, dvs godkännandet upphör.
Vad gäller Switch så har helt enkelt Kemikalieinspektionen beslutat att godkännandet ska upphöra då den begränsade tiden för användandet gick ut.
Vad gäller Flusa får det användas fram till årsskiftet i år (2012-12-31) och är alltså enligt lag inte tillåtet att säljas i affärer nu. Det var det företag som tog fram Flusa som beslutade att medlet inte skulle fortsätta vara godkänt.
När ett beslut tas får preparatet saluhållas ytterligare ett år och därefter användas ännu ett år, dvs två år efter beslutet togs. (Från och med i år kommer saluhållandet vara 1/2 år och användandet ytterligare ett 1/2 år, men det gäller alltså bara de beslut som görs från och med i år.)
Lite kort om hur det går till... ;) Ni kan även söka på preparaten här: http://apps.kemi.se/bkmregoff/ klicka på "preparat" längst ner till vänster.
/Geum_rivale

När jag frågade så fattade jag det på svaret som att det inte var något som helst problem att beställa hem från generalagenten, inte centrallagret, men jag kan ju ha missförstått.

Farmacepterna visade mig datan och sa även att det brukar alltid finnas en "varning" om något skulle dras in vilket det alltså inte fanns här. De hade två förpackningar Switch kvar och jag köpte en då det inte skulle vara några problem med att beställa hem mer enligt dem.

Tack för länkarna, ska köpa några flaskor till medan det går.

Senast ändrad:

Samma här, efter att ha fått ta bort en häst förra hösten pga Ehrlichia (satte sig på centrala nervsystemet och orsakade hjärtfel) så chansar jag inte! Switch högt och lågt!

Får man inte köpa Ultra sheild heller? Det är ju inte lika giftigt som Switchen..?

Ultra shielden tål iaf min känsliga herre, men tror ändå jag kör på den Vet. säljer, den är dyr men mer effektiv än Ultra shielden iaf.

Om skadan redan är där så ha lite matfett, smör på dem så tar det inte lång tid innan de släpper.

Det är ett dåligt råd, eftersom fästingen kvävs = dör, när den dör släpper den/sprutar in mag/tarminnehållet i blodomloppet o då ökar risken för smittspridning.

Får man inte köpa Ultra sheild heller? Det är ju inte lika giftigt som Switchen..?

Ultra shielden tål iaf min känsliga herre, men tror ändå jag kör på den Vet. säljer, den är dyr men mer effektiv än Ultra shielden iaf.

Vad menar du vet säljer ? ;)

Mia

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 676
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 359
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka