Fästingbekämpning

the_connemara

Trådstartare
Om nu Swich ska försvinna vad är bästa sättet att försöka hålla hästen fri från fästingar? Jag tänker mest förebyggande.

Jag tycker de är så j*la äckliga så jag pallade bara skumläsa någon rad på wikipedia men sedan barnsben har man ju lärt sig att de trivs i långt gräs. Hur långt? Kan man minska risken genom att hålla gräset i hagarna kort?

Sv: Fästingbekämpning

Jag fick ett recept på ett hemkokt medel för ett par år sedan mot fästingar. Det funkade jättebra. Vår hund som brukar bli invaderad fick knappt några alls när vi sprutade honom. (Hästarna har hittills fått max 2 samma år så där är behovet nästan inget alls.) Men man får ju spruta varje dag med hemgjort. Ingen långtidsverkan då. Tyvärr minns jag inte receptet ordentligt, men någon annan kanske vet? Det var rosmarin, vatten, vinäger och någonting mer. Om någon vet så skriv!! Medlet var skitbra.

Flusa är visst redan borttaget...Switch fick säljas ett litet tag till.

BigganL: Kan det ha varit teetree-olja? Citronella har visst också en viss avskräckande verkan.

Passa på och köp på dig ett lager redan nu, sedan kommer det med största säkerhet något annat medel inom kort.

Ingen som vet hur man minskar risken för fästingar UTAN att ha grejer på hästen?

För mig är det en självklarhet att leta alternativ (och ja, jag kommer köpa swich till förbannelse om det finns kvar) men meningen med just denna tråden var om man kunde förebygga på annat vis än genom fästingmedel på hästarna :)

Skit också, Flusa och Switch är ju det enda som verkligen funkar :crazy:

Jag vet...är oerhört glad att jag dragit norrut så jag slipper eländet.

the_connemara: Nej, det finns inget som har egentlig effekt på fästingar. En undersökning gör gällande att vitlök visat sig ha effekt hos människor så att ca 30% färre blev bitna än utan vitlök (en grupp militärer i skärgården som var försöksobjekt). Nu vet vi ju att vitlök inte är ett vettigt alternativ för hästar och det är inte ett 100% skydd heller ;) .

Det hemkokta som tipsats om i tråden hjälper skapligt. Rosmarin har en avvisande effekt på fästingar. Dock måste man spraya varje dag och efter regn o.s.v.

Jepp...dom finns överallt men i antal fler i fuktiga områden som diken, höggräs och sjökanter etc. Du kan själv kolla trycket av fästing på ett gräsområde genom att lägga ut ett vitt lakan några timmar och sen räkna hur många som finns på lakanet sen ;)

Nu har jag plågat mig igenom några få sidor efter en googling på "fästingar högt gräs" och är illamående :p

Det stod iaf i stil med detta på alla ställen:
"Ta bort "fästingvegetation" som högt gräs, brännässlor och sly från tomten. Kortklippta gräsmattor missgynnar fästingarna."

Jodå...men min erfarenhet är att dom finns precis överallt efter att ha bott i fästingriket Tingsryd. Min gräsmatta var kort och torr men likväl fanns ohyringarna där och gjorde livet surt. Inte tal om att ligga och mysa i solen på en filt utan det var tältsäng som gällde:mad: ... så man kom upp från gräset...

Fästingar gillar långt gräs, så att hålla gräset kort är ett sätt att minska fästingagrepp. Rådjur är värddjur så om de ofta går i hagen så kan det vara en ide att ha flera tråder och stänga grinden när hästarna är inne.

Prob funkar hyfsat.

På mina så är det alltid mulen och huvudet de får fästingar (mest nymfer) och där vill iaf inte jag använda gift. De reagerar kraftigt på att få Switch på ryggen så har inte användt det på många år.

Rådjur finns det nog endel här.

Jag vill verklingen inte gå in och läsa om de där äckliga djuren igen men nymfer, är det de små gråblå som trillar loss bara man petar på dem? Till skillnad mot de orangebruna som typ har borrat in hela huvudet och är skitsvåra att få med hela?

Ja exakt, de är pyttesmå och svarta/mörkgrå. Mkt enklare att få bort. Risken att de sprider sjukdom är mindre, men de kan visst göra det i undantagsfall.

Men man skall ju inte ha de starka/giftiga medlen på huvudet... Mina reagerar på massa flugmedel på kroppen så vågar verkligen inte ha på något på huvudet där huden är så tunn.

Funderar på en såndär bricka som kan sätter i grimman men vet ej om det fungerar??

Passa på och köp på dig ett lager redan nu, sedan kommer det med största säkerhet något annat medel inom kort.

Om jag minns rätt, så kom förbudet mot switch redan vid årsskiftet, så trots butiker har varan får produkten inte säljas, då det räknas som miljöfarligtavfall. Företagen får inte ens ge bort produkterna till kollegorna. :crazy:

Samma sak gäller Effe.

kl
Till er alla
Kan tipsa om att ha några höns över sommaren i trädgården om man har dom där, när jag flyttade till mitt hus var vi fästingbombaderade, hönsen åt dom alla och dom har inte kommit tillbaks på 11 år. ska tillägga att hönsen var här i 1,5 år.

Åh, nej. Nu kommer min sambo ännu mer vilja ha hönor :D

Tack för tipset! Jag har bara funderat över höns som parasitbekämpning tidigare.

Dom är väldigt effektiva, 2 hönor och en tupp, förvisso Blommehöns(stora) på 2500 m3. Låt han ha nu till påsk:D:d

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 676
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 359
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka