Fästingar

Sv: Fästingar

Mina mår inte bra av Frontline som är det enda spot-onnet till katter. Det håller dessutom inte mer än 2 veckor mot fästingar. I stället har jag skaffat x antal fästingplockare bla en ring som jag då alltid har på mig och till hands.
 
Sv: Fästingar

Jag ställde samma fråga på min rasklubbs fb-sida här om dagen, alla sa Frontline. En hade fått en reaktion av säkert 20 personer som svarade så jag har köpt en förpackning och ska testa.
Får en katt en reaktion ska det räcka med att bada dem för att få bort medlet.
 
Sv: Fästingar

Jag har satt på Frontline på vår katt, det har nog gått drygt en vecka nu. Ingen som helst reaktion av medlet mer än att han tyckte det var superäckligt när pälsen var våt av medlet så han gick och ruskade lite på sig. Inga fästningar än trots att han är ute från morgon tills det blir mörkt i fästingrika marker!

199kr för 4 pipetter och varje räcker i 3-4 veckor.
 
Sv: Fästingar

Jag har provat frontline men tycker inte det fungerar! De har fästingar som sitter fast, och det hjälper ju inte att plocka bort dem (vilket jag gör!) eftersom det räcker med ett bett för att få fästingsrelaterade sjukdomar.
 
Sv: Fästingar

Är det inte extremt ovanligt med fästingsjukdomar på katt?

Jag har aldrig hört talas om nån katt som blivit sjuk av fästing.
 
Sv: Fästingar

Jag kör frontline på våra stallkatter och det fungerar jättebra, håller sig upp till 4 veckor så en förpackning räcker en hel sommar i stort sett.
 
Sv: Fästingar

Jag är inte så oroad att katterna ska få fästingrelaterade sjukdomar, däremot så är jag rädd att fästingarna ska släppa när katten ligger i sängen...uäck ! jag vill inte ha fästingar i min säng

Jag använder frontline.
 
Sv: Fästingar

Det enda jag varit nöjd med på mina katter är Fixodida. Det är ett giftfritt pulver som ges i maten, tror det är nån sorts jäst. Det fungerar väldigt bra trots att mina katter har fri tillgång på torrfoder utomhus och det därför kan vara lite svårt att veta vem som får i sig mest - har 5 katter. Men jag häller på för dom katter som kommer när maten serveras, alt för alla om det bara är nån som saknas för den kommer och äter sin ranson sen.

Jag köper det i djuraffären, ganska dyrt men en mellanstor burk räcker hela sommaren för mina så i det stora hela är det inte så farligt. Ger det nu till min valp också. Bor i Mälardalen så det är ganska mkt fästingar här.
 
Sv: Fästingar

Det enda som finns registrerat för katt är Frontline vet. och comp. (vet håller längre än comp när det gäller skydd mot fästingar).
 
Sv: Fästingar

Det enda som finns registrerat för katt är Frontline vet. och comp. (vet håller längre än comp när det gäller skydd mot fästingar).

Det finns Effipro också, samma verksamma substans som Frontline, och ett stort tips, för det kostar 1/3 så mycket som Frontline. Man brukar få fråga efter det på Apoteket det ligger inte framme för de säljer såklart hellre Frontline som är mycket dyrare...:meh:

Det ska hålla två veckor enligt förpackningen men på mina har det effekt några veckor till. Jag lägger också mest på för att de inte ska släppa fästingar inne - MEN - ett problem är att de drar in fästingar som kryper på pälsen och inte vill bita fast, och de vill man ju VERKLIGEN inte ha in...!!
Min kompis katt blev riktigt sjuk av Anaplasma, men fort frisk igen med antibiotikabehandling. Så visst kan de bli sjuka.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
676
Senast: Grazing
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 575
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp